Tato diplomová práce se zabývá figurální malbou napříč dějinami, které chce skrze praktické výtvarné úkoly přiblížit žákům ve 4. a 5. třídách ZŠ. V teoretické části rozebírá vývoj figurální malby u dětí, obecně chápané proporce a malbu lidského těla v průběhu dějin. Ze zvolených historických epoch jsou vybráni jednotliví umělci či směry, které slouží jako inspirace při tvorbě výtvarných úkolů v praktické části diplomové práce. V poslední kapitole je popsána samotná realizace vybraných úkolů na základní škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the figurative painting across history. The thesis aims to bring pupils of 4th and 5th grade of elementary school closer to figurative painting through practical artworks. In the theoretical part, analyse development of figural painting in children, the generally understood proportions and the painting of the human body in the course of history. Selected artists or artistic movements serve as an inspiration in creating the creative tasks in the practical part of diploma thesis. The last chapter describes the implementation of selected tasks at elementary scholl.
Klíčová slova
vývoj figurální malby, proporční kánon, metodické listy, figurální malba v hodinách výtvarné výchovy
Klíčová slova v angličtině
figurative painting development, proportional canon, methodical sheets, figural painting in art lessons
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá figurální malbou napříč dějinami, které chce skrze praktické výtvarné úkoly přiblížit žákům ve 4. a 5. třídách ZŠ. V teoretické části rozebírá vývoj figurální malby u dětí, obecně chápané proporce a malbu lidského těla v průběhu dějin. Ze zvolených historických epoch jsou vybráni jednotliví umělci či směry, které slouží jako inspirace při tvorbě výtvarných úkolů v praktické části diplomové práce. V poslední kapitole je popsána samotná realizace vybraných úkolů na základní škole.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the figurative painting across history. The thesis aims to bring pupils of 4th and 5th grade of elementary school closer to figurative painting through practical artworks. In the theoretical part, analyse development of figural painting in children, the generally understood proportions and the painting of the human body in the course of history. Selected artists or artistic movements serve as an inspiration in creating the creative tasks in the practical part of diploma thesis. The last chapter describes the implementation of selected tasks at elementary scholl.
Klíčová slova
vývoj figurální malby, proporční kánon, metodické listy, figurální malba v hodinách výtvarné výchovy
Klíčová slova v angličtině
figurative painting development, proportional canon, methodical sheets, figural painting in art lessons
Zásady pro vypracování
Cílem DP je přiblížení figurální malby ve 4. a 5. ročníku ZŠ srozumitelnou, zábavnou formou.
Hledání neobvyklých způsobů při ztvárnění figury. Práce se rovněž zabývá historií figurální malby a dětskými formami zobrazování figury.
Z vybraných historických etap budou zvoleni specifičtí malíři, z jejichž děl budou vycházet náměty výtvarných úkolů pro žáky - část z nich bude realizována ve škole.
metody: studium odborné literatury, tvorba metodických listů, realizace výtvarných úkolů
Zásady pro vypracování
Cílem DP je přiblížení figurální malby ve 4. a 5. ročníku ZŠ srozumitelnou, zábavnou formou.
Hledání neobvyklých způsobů při ztvárnění figury. Práce se rovněž zabývá historií figurální malby a dětskými formami zobrazování figury.
Z vybraných historických etap budou zvoleni specifičtí malíři, z jejichž děl budou vycházet náměty výtvarných úkolů pro žáky - část z nich bude realizována ve škole.
metody: studium odborné literatury, tvorba metodických listů, realizace výtvarných úkolů
Seznam doporučené literatury
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Vyd. 3. Překlad Miloslava Neumannová. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0098-6.
MRÁZ, Bohumír. Encyklopedie světového malířství. 2. přeprac. vyd. Praha: Academia, 1988.
ŠAMŠULA, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. 1. vyd. Praha: Práce, 1994. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0323-8.
STANĚK, Milan a Rudolf LINC. Technika figurální kresby. 2. vyd., V Idea servis 1. vyd. Praha: Idea servis, 2002. ISBN 80-85970-40-6.
FOLVARSKÁ-ROSEOVÁ, Klára a Květoslav HÍSEK. Anatomie okem výtvarníka. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 2003. ISBN 80-903284-3-1.
CARR, David. Jak malovat lidské tělo: anatomie, tvar, kompozice, tónování, struktura, barva. České vyd. 1. Praha: Svojtka & Co., 2002. Příručka výtvarníka (Svojtka & Co.). ISBN 80-7237-566-0.
Seznam doporučené literatury
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Vyd. 3. Překlad Miloslava Neumannová. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0098-6.
MRÁZ, Bohumír. Encyklopedie světového malířství. 2. přeprac. vyd. Praha: Academia, 1988.
ŠAMŠULA, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. 1. vyd. Praha: Práce, 1994. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0323-8.
STANĚK, Milan a Rudolf LINC. Technika figurální kresby. 2. vyd., V Idea servis 1. vyd. Praha: Idea servis, 2002. ISBN 80-85970-40-6.
FOLVARSKÁ-ROSEOVÁ, Klára a Květoslav HÍSEK. Anatomie okem výtvarníka. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 2003. ISBN 80-903284-3-1.
CARR, David. Jak malovat lidské tělo: anatomie, tvar, kompozice, tónování, struktura, barva. České vyd. 1. Praha: Svojtka & Co., 2002. Příručka výtvarníka (Svojtka & Co.). ISBN 80-7237-566-0.