Práce zpracovává učivo prvouky, přírodovědy a vlastivědy za pomoci hudebních prvků. Teoretická část nastiňuje charakteristiku žáků mladšího školního věku, přibližuje základní hudební pojmy i obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Na základě fungování mozku při reakci na hudební podměty demonstruje výhody využívání hudebních prvků při výuce ostatních předmětů. V závěru také vyzdvihuje význam pohádky pro dětský věk. Praktická část se zaměřuje na témata: rodina (členové rodiny, vztahy mezi nimi); roční období (základní charakteristika ročních období, typické aktivity v obdobích); říše živočišná (obratlovci, bezobratlí, třídy obratlovců savci, plazi, ptáci, ryby, obojživelníci); Karel IV.; Marie Terezie a Josef II.; státní svátky. Výsledky mohou sloužit, jako odlehčující aktivita v tradiční školské výuce. Práce obsahuje autorský soubor motivačních pohádek, tematických říkadel, písní a je obohacena o originální obrazový materiál. Je koncipována tak, aby mohla být využita i ve formě metodických listů přímo ve výuce.
Anotace v angličtině
The thesis concerns subject matters of Teaching Elementary Studies, Biology and National History and National Science with assistance of using musical elements.
Theoretical part of thesis outlines characteristic of pupils of lower school age and it approaches basic musical terms and also summary of educational area Human and his world. On the basis of functioning of brain in reaction with musical impuls the thesis demonstrates advantages of using musical elements during teaching othes subjects.In conclusion it also emphasizes an influence of fairy tale for childhood.
Practical part of thesis is focused on themes: family (members of family and relationships between them); seasons (basic characteristic of seasons, typical activities in seasons); animal world (vertebrate, invertebrates, class of vertebrates mammals, reptiles, birds, fish, amphibians); Karel IV.; Marie Terezie and Josef II.; public holidays. The results could serve as relaxing activity in traditional schooling. The thesis includes authorial collection of motivational fairy tales, thematic rhymes, songs and it is enriched with original pictorial material. The thesis is concipied to be used directly in teaching in form of methodical sheets.
Klíčová slova
hudební výchova, říkadla, písně, pohádky, člověk a jeho svět, prvouka, přírodověda, vlastivěda, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Music education, rhymes, songs, fairy tales, Human and his world, Teaching Elementary Studies, Biology, National History and National Science, education
Rozsah průvodní práce
180
Jazyk
CZ
Anotace
Práce zpracovává učivo prvouky, přírodovědy a vlastivědy za pomoci hudebních prvků. Teoretická část nastiňuje charakteristiku žáků mladšího školního věku, přibližuje základní hudební pojmy i obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Na základě fungování mozku při reakci na hudební podměty demonstruje výhody využívání hudebních prvků při výuce ostatních předmětů. V závěru také vyzdvihuje význam pohádky pro dětský věk. Praktická část se zaměřuje na témata: rodina (členové rodiny, vztahy mezi nimi); roční období (základní charakteristika ročních období, typické aktivity v obdobích); říše živočišná (obratlovci, bezobratlí, třídy obratlovců savci, plazi, ptáci, ryby, obojživelníci); Karel IV.; Marie Terezie a Josef II.; státní svátky. Výsledky mohou sloužit, jako odlehčující aktivita v tradiční školské výuce. Práce obsahuje autorský soubor motivačních pohádek, tematických říkadel, písní a je obohacena o originální obrazový materiál. Je koncipována tak, aby mohla být využita i ve formě metodických listů přímo ve výuce.
Anotace v angličtině
The thesis concerns subject matters of Teaching Elementary Studies, Biology and National History and National Science with assistance of using musical elements.
Theoretical part of thesis outlines characteristic of pupils of lower school age and it approaches basic musical terms and also summary of educational area Human and his world. On the basis of functioning of brain in reaction with musical impuls the thesis demonstrates advantages of using musical elements during teaching othes subjects.In conclusion it also emphasizes an influence of fairy tale for childhood.
Practical part of thesis is focused on themes: family (members of family and relationships between them); seasons (basic characteristic of seasons, typical activities in seasons); animal world (vertebrate, invertebrates, class of vertebrates mammals, reptiles, birds, fish, amphibians); Karel IV.; Marie Terezie and Josef II.; public holidays. The results could serve as relaxing activity in traditional schooling. The thesis includes authorial collection of motivational fairy tales, thematic rhymes, songs and it is enriched with original pictorial material. The thesis is concipied to be used directly in teaching in form of methodical sheets.
Klíčová slova
hudební výchova, říkadla, písně, pohádky, člověk a jeho svět, prvouka, přírodověda, vlastivěda, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Music education, rhymes, songs, fairy tales, Human and his world, Teaching Elementary Studies, Biology, National History and National Science, education
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je vytvořit sborník motivačních pohádek, rytmizovaných říkadel a písní (melodie, notový zápis, kytarové značky apod.) na vybraná témata z prvouky, přírodovědy a vlastivědy. Východiskem je zkušenost malé propojenosti výukových oblastí s uměleckým prvkem zohledňujícím vizuální, auditivní a motorické učební a paměťové prostředky.
V teoretické části bych se ráda věnovala psychologii dítěte a základům hudební nauky, z čehož bych vyvodila prospěšnost hudebního prvku v jiných předmětech. Dále bych shrnula teoretické poznatky z oblastí vlastivědy, prvouky a přírodovědy. Tyto poznatky jsou nezbytným předpokladem pro část praktickou.
V praktické části vytvořím sborník motivačních pohádek, rytmizovaných říkadel a písní na vybraná témata prvouky, přírodovědy a vlastivědy. U každého tématu bude vytvořen rámcový příběh, několik říkadel a píseň. Praktická část bude také obohacena o baterii námětů pro práci s říkadly.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je vytvořit sborník motivačních pohádek, rytmizovaných říkadel a písní (melodie, notový zápis, kytarové značky apod.) na vybraná témata z prvouky, přírodovědy a vlastivědy. Východiskem je zkušenost malé propojenosti výukových oblastí s uměleckým prvkem zohledňujícím vizuální, auditivní a motorické učební a paměťové prostředky.
V teoretické části bych se ráda věnovala psychologii dítěte a základům hudební nauky, z čehož bych vyvodila prospěšnost hudebního prvku v jiných předmětech. Dále bych shrnula teoretické poznatky z oblastí vlastivědy, prvouky a přírodovědy. Tyto poznatky jsou nezbytným předpokladem pro část praktickou.
V praktické části vytvořím sborník motivačních pohádek, rytmizovaných říkadel a písní na vybraná témata prvouky, přírodovědy a vlastivědy. U každého tématu bude vytvořen rámcový příběh, několik říkadel a píseň. Praktická část bude také obohacena o baterii námětů pro práci s říkadly.
Seznam doporučené literatury
MELICHER, Alexander. Hudobná psychológia. 1. vyd. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-85162-20-2
KOUTSKÝ, Jaroslav. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7372-372-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 8024712849
DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Vlastivěda pro 4. a 5. ročník základní školy: metodická příručka pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7235-236-9
PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4
DUZBABA, Oldřich. Sociálněpsychologické zřetele hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-71-4
Seznam doporučené literatury
MELICHER, Alexander. Hudobná psychológia. 1. vyd. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-85162-20-2
KOUTSKÝ, Jaroslav. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7372-372-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 8024712849
DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Vlastivěda pro 4. a 5. ročník základní školy: metodická příručka pro učitele. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7235-236-9
PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4
DUZBABA, Oldřich. Sociálněpsychologické zřetele hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-71-4