Následující práce spojuje problematiku tropických deštných lesů s projektovým
vyučováním na základní škole. V teoretické části je charakterizováno projektové
vyučování jako účinná a progresivní vyučovací metoda. V kapitolách věnujícím
se tropickým deštným lesům je důraz kladen na jejich dramatické ubývání
v posledních desetiletích, které vede k devastaci mnoha rostlinných i živočiš-
ných druhů a může přerůst v celosvětovou ekologickou katastrofu. Z těchto
důvodů je nutné zvýšit povědomí žáků o této problematice. Pomocí metody
aktivního vyučování je zpracován jednodenní projekt pro 5. třídu základní školy. Projekt s názvem "Putování po tropických deštných lesech" žáky provází jednotlivými částmi tropických lesů. Výsledným produktem celého projektu je brožura, která komplexně informuje o významném biomu světa. Funkčnost návrhu projektového dne byla ověřena v praxi a v následném hodnocení byla uvedena
reflexe. Projektový den byl hodnocen žáky pomocí předem připraveného dotazníku. Celý projekt je připraven k dalšímu využití pedagogy pátých tříd základních škol, příslušné obrazové materiály jsou součástí přílohy.
Anotace v angličtině
The following thesis deals with the issue of tropical rain forests and with project teaching in primary school. The theoretical part of this thesis deals with the characteristic of project teaching as effective and progressive teaching method. The chapters put emphasis on the tropical rain forests and their dramatic decrease in recent decades that leads to devastation of many plant and animal species and that can grow into a global ecological catastrophe. For these reasons, it is necessary to raise pupils' awareness of this issue. There is a project day for the pupils of the fifth grade of primary school developed by using the methods of active teaching. The project is entitled "Exploring the tropical rain forests" and it guides pupils through the different parts of the tropical rain forest. The final product of this project is a brochure that informs pupils about the important world's biome. The functionality of the project day was proven in practice and the thesis also contains following evaluation with consideration of the project day. The project day was also evaluated by pupils using the prepared questionnaire. The whole project is ready to be reused by teachers of the fifth grade of primary schools. The appropriate visual materials are included in the Annex.
Klíčová slova
Tropické deštné lesy, živočichové, rostlinstvo, ubývání tropických deštných lesů,
projektové vyučování, projektový den, rozvoj klíčových kompetencí.
Klíčová slova v angličtině
Tropical rain forests, animals, vegetation, depletion of tropical rain forests,
project teaching, project day, the development of key competencies.
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Následující práce spojuje problematiku tropických deštných lesů s projektovým
vyučováním na základní škole. V teoretické části je charakterizováno projektové
vyučování jako účinná a progresivní vyučovací metoda. V kapitolách věnujícím
se tropickým deštným lesům je důraz kladen na jejich dramatické ubývání
v posledních desetiletích, které vede k devastaci mnoha rostlinných i živočiš-
ných druhů a může přerůst v celosvětovou ekologickou katastrofu. Z těchto
důvodů je nutné zvýšit povědomí žáků o této problematice. Pomocí metody
aktivního vyučování je zpracován jednodenní projekt pro 5. třídu základní školy. Projekt s názvem "Putování po tropických deštných lesech" žáky provází jednotlivými částmi tropických lesů. Výsledným produktem celého projektu je brožura, která komplexně informuje o významném biomu světa. Funkčnost návrhu projektového dne byla ověřena v praxi a v následném hodnocení byla uvedena
reflexe. Projektový den byl hodnocen žáky pomocí předem připraveného dotazníku. Celý projekt je připraven k dalšímu využití pedagogy pátých tříd základních škol, příslušné obrazové materiály jsou součástí přílohy.
Anotace v angličtině
The following thesis deals with the issue of tropical rain forests and with project teaching in primary school. The theoretical part of this thesis deals with the characteristic of project teaching as effective and progressive teaching method. The chapters put emphasis on the tropical rain forests and their dramatic decrease in recent decades that leads to devastation of many plant and animal species and that can grow into a global ecological catastrophe. For these reasons, it is necessary to raise pupils' awareness of this issue. There is a project day for the pupils of the fifth grade of primary school developed by using the methods of active teaching. The project is entitled "Exploring the tropical rain forests" and it guides pupils through the different parts of the tropical rain forest. The final product of this project is a brochure that informs pupils about the important world's biome. The functionality of the project day was proven in practice and the thesis also contains following evaluation with consideration of the project day. The project day was also evaluated by pupils using the prepared questionnaire. The whole project is ready to be reused by teachers of the fifth grade of primary schools. The appropriate visual materials are included in the Annex.
Klíčová slova
Tropické deštné lesy, živočichové, rostlinstvo, ubývání tropických deštných lesů,
projektové vyučování, projektový den, rozvoj klíčových kompetencí.
Klíčová slova v angličtině
Tropical rain forests, animals, vegetation, depletion of tropical rain forests,
project teaching, project day, the development of key competencies.
Zásady pro vypracování
Cíl
Návrh projektového dne pro žáky 1. stupně ZŠ na téma tropické deštné pralesy.
Požadavky
1, prostudovat odbornou literaturu
2, prostudovat učební a kurikulární materiály
3, navrhnout zařazení tohoto tématu do systému výuky
4, zpracování vlastního projektu
5, ověření projektu v praxi
6, celkové vyhodnocení a zpracování konečné podoby diplomové práce
Zásady pro vypracování
Cíl
Návrh projektového dne pro žáky 1. stupně ZŠ na téma tropické deštné pralesy.
Požadavky
1, prostudovat odbornou literaturu
2, prostudovat učební a kurikulární materiály
3, navrhnout zařazení tohoto tématu do systému výuky
4, zpracování vlastního projektu
5, ověření projektu v praxi
6, celkové vyhodnocení a zpracování konečné podoby diplomové práce
Seznam doporučené literatury
JONES, Evan. Deštný prales: Fascinující pohled na život mezi stromy tropického světa. Praha: Orbis pictus, 1993. Příroda (Orbis pictus). ISBN 80-85240-53-X.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
HOFFMANNOVÁ, Lucie. Tropické deštné lesy: (s uplatněním ve 4. -5. ročníku ZŠ). 2005.
CAKL, Ondřej a Jana SVOBODNÍKOVÁ. Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni ZŠ: očekávané výstupy, klíčové kompetence, mezioborové souvislosti, průřezová témata. Olomouc: Prodos, 2006-.
PETRETTI, Francesco. Tropické deštné pralesy: objevování zelené planety. Překlad Naďa Benešová. Praha: Rebo Productions, 1995. ISBN 80-85815-38-9.
ANDĚRA, Miloš a Jiří POLÁK. Zvířata Asie. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. Divoký svět. ISBN 80-7200-220-1.
Seznam doporučené literatury
JONES, Evan. Deštný prales: Fascinující pohled na život mezi stromy tropického světa. Praha: Orbis pictus, 1993. Příroda (Orbis pictus). ISBN 80-85240-53-X.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
HOFFMANNOVÁ, Lucie. Tropické deštné lesy: (s uplatněním ve 4. -5. ročníku ZŠ). 2005.
CAKL, Ondřej a Jana SVOBODNÍKOVÁ. Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni ZŠ: očekávané výstupy, klíčové kompetence, mezioborové souvislosti, průřezová témata. Olomouc: Prodos, 2006-.
PETRETTI, Francesco. Tropické deštné pralesy: objevování zelené planety. Překlad Naďa Benešová. Praha: Rebo Productions, 1995. ISBN 80-85815-38-9.
ANDĚRA, Miloš a Jiří POLÁK. Zvířata Asie. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. Divoký svět. ISBN 80-7200-220-1.