Diplomová práce Praktické činnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se zaměřuje
na vytvoření kladného vztahu žáků k přírodě.
Teoretická část vysvětluje pojmy rámcového vzdělávacího programu, zaměřuje se
především na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a její podkapitoly. Navazuje kapitola
věnující se charakteristice mladšího školního věku. Tato část je zakončena přiblížením
pojmu experiment.
Praktická část se zaměřuje na proces vytváření a ověřování sborníku praktických činností
ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Sborník obsahuje dvacet metodických listů, které
jsou uzpůsobeny jako příručka pro pedagogy nebo vedoucí zájmových kroužků, aby
mohly dané pokusy vyzkoušet se svými žáky. Ověření vytvořeného souboru proběhlo na
dvou školách ve Středočeském kraji. Vybranými metodami ke sběru dat byly zvoleny
strukturovaný rozhovor s učiteli a dotazník pro žáky.
Anotace v angličtině
This thesis Man and His World: Practical Educational Activities focuses on creating
a positive relationship of pupils to nature around them.
The theoretical part explains the concepts of the Framework Education Program for
Elementary Education, focusing mainly on the educational area Man and His World and
its subchapters. The chapter devoted to the characteristics of the younger school age
follows. This section ends with the approximation of the term experiment.
The practical part focuses on the process of creating and verifying a collection of practical
activities in the educational area of Man and His World. The collection contains twenty
methodological sheets, which are created as a handbook for teachers or heads of
afterschool activities in order to incorporate experiments into their lessons. Verification
of the created collection took place at two schools in the Central Bohemian Region.
Selected methods for collecting data were structured interviews with teachers and
a questionnaire for pupils.
Klíčová slova
vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, mladší školní věk, experiment,
metodické listy, strukturovaný rozhovor, dotazník
Klíčová slova v angličtině
educational area Man and his world, younger school age, experiment,
methodological sheets, structured interview, questionnaire
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Praktické činnosti ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se zaměřuje
na vytvoření kladného vztahu žáků k přírodě.
Teoretická část vysvětluje pojmy rámcového vzdělávacího programu, zaměřuje se
především na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a její podkapitoly. Navazuje kapitola
věnující se charakteristice mladšího školního věku. Tato část je zakončena přiblížením
pojmu experiment.
Praktická část se zaměřuje na proces vytváření a ověřování sborníku praktických činností
ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Sborník obsahuje dvacet metodických listů, které
jsou uzpůsobeny jako příručka pro pedagogy nebo vedoucí zájmových kroužků, aby
mohly dané pokusy vyzkoušet se svými žáky. Ověření vytvořeného souboru proběhlo na
dvou školách ve Středočeském kraji. Vybranými metodami ke sběru dat byly zvoleny
strukturovaný rozhovor s učiteli a dotazník pro žáky.
Anotace v angličtině
This thesis Man and His World: Practical Educational Activities focuses on creating
a positive relationship of pupils to nature around them.
The theoretical part explains the concepts of the Framework Education Program for
Elementary Education, focusing mainly on the educational area Man and His World and
its subchapters. The chapter devoted to the characteristics of the younger school age
follows. This section ends with the approximation of the term experiment.
The practical part focuses on the process of creating and verifying a collection of practical
activities in the educational area of Man and His World. The collection contains twenty
methodological sheets, which are created as a handbook for teachers or heads of
afterschool activities in order to incorporate experiments into their lessons. Verification
of the created collection took place at two schools in the Central Bohemian Region.
Selected methods for collecting data were structured interviews with teachers and
a questionnaire for pupils.
Klíčová slova
vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, mladší školní věk, experiment,
metodické listy, strukturovaný rozhovor, dotazník
Klíčová slova v angličtině
educational area Man and his world, younger school age, experiment,
methodological sheets, structured interview, questionnaire
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Vytvořit sborník praktických činností ve vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět a ověřit vybrané praktické činnosti v prvním ročníku ZŠ
Metody: strukturovaný rozhovor, anketa se žáky
Požadavky:
a) Studium odborné literatury
b) Tvorba metodických listů
c) Praktické ověření vybraných činností
d) Vyhodnocení výsledků ankety a rozhovorů
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Vytvořit sborník praktických činností ve vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět a ověřit vybrané praktické činnosti v prvním ročníku ZŠ
Metody: strukturovaný rozhovor, anketa se žáky
Požadavky:
a) Studium odborné literatury
b) Tvorba metodických listů
c) Praktické ověření vybraných činností
d) Vyhodnocení výsledků ankety a rozhovorů
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1997. Psychologie výchovy a vyučování, dotisk 415 s., Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-534-3.
BERGSTEDT CH., DITRICH V., LIEBERS K., 2005. Člověk a příroda VODA. Plzeň: Fraus. ISBN 80-7238-337-X
BERGSTEDDT CH., DITRICH V., LIEBERS K., 2005. Člověk a příroda PŮDA. Plzeň: Fraus. ISBN 80-7238-340-X
GAJDA R., 2011. Zábavné experimenty pro děti. Brno: CPress. ISBN 978-80-251-2926-5
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J., aj., 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Bublishing. ISBN: 80-247-1284-9.
SKUTIL, M. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
RAKUŠAN Z., VOTRUBCOVÁ Š., HAVLÍČEK J., 2012. Sborník pokusů a aktivit. Liberec: Labyrint Bohemia O.P.S., Science Center IQPARK.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., 1997. Psychologie výchovy a vyučování, dotisk 415 s., Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-534-3.
BERGSTEDT CH., DITRICH V., LIEBERS K., 2005. Člověk a příroda VODA. Plzeň: Fraus. ISBN 80-7238-337-X
BERGSTEDDT CH., DITRICH V., LIEBERS K., 2005. Člověk a příroda PŮDA. Plzeň: Fraus. ISBN 80-7238-340-X
GAJDA R., 2011. Zábavné experimenty pro děti. Brno: CPress. ISBN 978-80-251-2926-5
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J., aj., 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Bublishing. ISBN: 80-247-1284-9.
SKUTIL, M. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
RAKUŠAN Z., VOTRUBCOVÁ Š., HAVLÍČEK J., 2012. Sborník pokusů a aktivit. Liberec: Labyrint Bohemia O.P.S., Science Center IQPARK.