Tato diplomová práce se zaměřuje na specifika výuky výtvarné výchovy u dětí s ADHD na 1. stupni základní školy. Pozoruje přístupy pedagogů k žákům se syndromem ADHD ve výuce výtvarné výchovy a klade důraz na používání jednotlivých metod a forem v praxi. Diplomová práce má teoreticky empirický charakter. Teoretické část se zabývá nejprve oblastí ADHD, ve které jsou popisovány dílčí faktory. Následuje charakteristika poruchy pozornosti a oblast výtvarného projevu. Empirická část využívá kvalitativní výzkum s použitím metody polostrukturovaného rozhovoru, s jehož pomocí dochází k analýze specifik praxe současné výuky výtvarné výchovy s dětmi s ADHD. Na základě analýzy získaných dat jsou formulována doporučení pro zkvalitnění výuky výtvarné výchovy u žáků s ADHD.
Anotace v angličtině
Abstract this diploma thesis focuses on the specifics of art education in children with ADHD at the first grade of elementary school. It observes pedagogical approaches towards pupils with ADHD syndrome in art education and emhasizes the use of individual methods and forms in practice. The thesis is theoretically empirical. The theoretical part deals firstly with areas of ADHD that attention and artistic expression. The empirical part uses qualitative research using a semi-structured interview method, which analyzes the specifics of the practice of contemporary art education with children with ADHD. Based on the analysis of the obtained data, recommendations for improving the quality of art education in pupils with ADHD are formulated.
Klíčová slova
Žák s poruchou ADHD, vzdělávání, učitel, pozornost, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Student with ADHD disorder, education, teacher, attention, art education
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na specifika výuky výtvarné výchovy u dětí s ADHD na 1. stupni základní školy. Pozoruje přístupy pedagogů k žákům se syndromem ADHD ve výuce výtvarné výchovy a klade důraz na používání jednotlivých metod a forem v praxi. Diplomová práce má teoreticky empirický charakter. Teoretické část se zabývá nejprve oblastí ADHD, ve které jsou popisovány dílčí faktory. Následuje charakteristika poruchy pozornosti a oblast výtvarného projevu. Empirická část využívá kvalitativní výzkum s použitím metody polostrukturovaného rozhovoru, s jehož pomocí dochází k analýze specifik praxe současné výuky výtvarné výchovy s dětmi s ADHD. Na základě analýzy získaných dat jsou formulována doporučení pro zkvalitnění výuky výtvarné výchovy u žáků s ADHD.
Anotace v angličtině
Abstract this diploma thesis focuses on the specifics of art education in children with ADHD at the first grade of elementary school. It observes pedagogical approaches towards pupils with ADHD syndrome in art education and emhasizes the use of individual methods and forms in practice. The thesis is theoretically empirical. The theoretical part deals firstly with areas of ADHD that attention and artistic expression. The empirical part uses qualitative research using a semi-structured interview method, which analyzes the specifics of the practice of contemporary art education with children with ADHD. Based on the analysis of the obtained data, recommendations for improving the quality of art education in pupils with ADHD are formulated.
Klíčová slova
Žák s poruchou ADHD, vzdělávání, učitel, pozornost, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Student with ADHD disorder, education, teacher, attention, art education
Zásady pro vypracování
1) Cílem je zmapovat odbornou literaturu týkající se řešeného problému.
2) Analyzovat specifika výuky výtvarné výchovy s dětmi s ADHD v praxi prostřednictvím rozhovoru s učiteli.
3) Na základě získaných dat vytvořit doporučení pro zkvalitnění výuky s dětmi s ADHD.
Zásady pro vypracování
1) Cílem je zmapovat odbornou literaturu týkající se řešeného problému.
2) Analyzovat specifika výuky výtvarné výchovy s dětmi s ADHD v praxi prostřednictvím rozhovoru s učiteli.
3) Na základě získaných dat vytvořit doporučení pro zkvalitnění výuky s dětmi s ADHD.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty. 1. vyd. Praha: SARAH. ISBN 80-902267-2-8.
ZELINKOVÁ, O., 2004. Poruchy učení. 10. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty. 1. vyd. Praha: SARAH. ISBN 80-902267-2-8.
ZELINKOVÁ, O., 2004. Poruchy učení. 10. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-514-1.