Cílem diplomové práce je zjistit specifické vzdělávací potřeby seniorů. Teoretická část vymezuje pojmy vztahující se ke stáří, stárnutí, osobnosti seniora, jeho očekávání, motivaci a zapojení do vzdělávacího procesu, ale i vztah seniorů k ICT, znalosti a možnosti jejich vyu-žívání, protože v dnešní době jde vzdělávání ruku v ruce s počítačovou znalostí. Vzhledem k tomu, že se populace seniorů stále zvyšuje, je potřeba na to odpovídajícím způsobem reago-vat dle geragogických principů. V empirické části diplomové práce zkoumáme motivaci pro učení mezi seniory, kteří se aktivně zapojili do programů celoživotního učení. Zájem dozvědět se něco nového se jeví jako nejsilnější motivátor pro učení. Sociální kontakt byl druhým nejvlivnějším motivátorem. Největší bariérou seniorů při jejich vzdělávání je jejich zdravotní stav.
Praktickým významem práce je zobecnit zkušenost s organizováním volnočasových aktivit pro seniory. Výsledky práce lze zapracovat do práce podobných institucí, jako ve které autorka pracuje, a to pro zlepšení organizace volnočasových aktivit seniorů.
Závěry tohoto šetření jsou v souladu s poznatky z prostudované literatury, která se tý-ká vzdělávacích potřeb seniorů. Poznatky poskytují doporučení pro budoucí výzkum v oblasti vzdělávání seniorů v různých oborech.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify the specific educational needs of seniors. The theo-retical part defines terms related to older age, aging, senior personality, their expectations, motivation and involvement in the educational process, as well as the relationship of seniors to ICT, knowledge and possibilities of their use, because nowadays the education goes hand in hand with computer knowledge. As the population of seniors continues to grow, it is neces-sary to respond accordingly to geragogical principles. In the empirical part of the thesis we explore the motivation for learning among seniors who have actively participated in lifelong learning programs. The interest in learning something new seems to be the strongest motivator for learning. Social contact is the second most influential motivator. The biggest barrier for seniors in their education is their health.
The practical meaning of this work is to generalize the experience with organizing lei-sure activities for seniors. The results of the work can be incorporated into the work of similar institutions as in which the author works, to improve the organization of leisure time activities for seniors.
The findings of this survey are in line with the findings from the literature on the edu-cational needs of seniors. The findings provide recommendations for future research on senior education in different disciplines
Klíčová slova
vzdělání seniorů, motivace, bariéry vzdělávání, Liberec, vzdělávací aktivity pro seniory, volný čas seniorů, Komunitní středisko KONTAKT Liberec, p. o.
Klíčová slova v angličtině
senior education, motivation, barriers of education, Liberec, education activities for seniors, seniors' free time
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit specifické vzdělávací potřeby seniorů. Teoretická část vymezuje pojmy vztahující se ke stáří, stárnutí, osobnosti seniora, jeho očekávání, motivaci a zapojení do vzdělávacího procesu, ale i vztah seniorů k ICT, znalosti a možnosti jejich vyu-žívání, protože v dnešní době jde vzdělávání ruku v ruce s počítačovou znalostí. Vzhledem k tomu, že se populace seniorů stále zvyšuje, je potřeba na to odpovídajícím způsobem reago-vat dle geragogických principů. V empirické části diplomové práce zkoumáme motivaci pro učení mezi seniory, kteří se aktivně zapojili do programů celoživotního učení. Zájem dozvědět se něco nového se jeví jako nejsilnější motivátor pro učení. Sociální kontakt byl druhým nejvlivnějším motivátorem. Největší bariérou seniorů při jejich vzdělávání je jejich zdravotní stav.
Praktickým významem práce je zobecnit zkušenost s organizováním volnočasových aktivit pro seniory. Výsledky práce lze zapracovat do práce podobných institucí, jako ve které autorka pracuje, a to pro zlepšení organizace volnočasových aktivit seniorů.
Závěry tohoto šetření jsou v souladu s poznatky z prostudované literatury, která se tý-ká vzdělávacích potřeb seniorů. Poznatky poskytují doporučení pro budoucí výzkum v oblasti vzdělávání seniorů v různých oborech.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify the specific educational needs of seniors. The theo-retical part defines terms related to older age, aging, senior personality, their expectations, motivation and involvement in the educational process, as well as the relationship of seniors to ICT, knowledge and possibilities of their use, because nowadays the education goes hand in hand with computer knowledge. As the population of seniors continues to grow, it is neces-sary to respond accordingly to geragogical principles. In the empirical part of the thesis we explore the motivation for learning among seniors who have actively participated in lifelong learning programs. The interest in learning something new seems to be the strongest motivator for learning. Social contact is the second most influential motivator. The biggest barrier for seniors in their education is their health.
The practical meaning of this work is to generalize the experience with organizing lei-sure activities for seniors. The results of the work can be incorporated into the work of similar institutions as in which the author works, to improve the organization of leisure time activities for seniors.
The findings of this survey are in line with the findings from the literature on the edu-cational needs of seniors. The findings provide recommendations for future research on senior education in different disciplines
Klíčová slova
vzdělání seniorů, motivace, bariéry vzdělávání, Liberec, vzdělávací aktivity pro seniory, volný čas seniorů, Komunitní středisko KONTAKT Liberec, p. o.
Klíčová slova v angličtině
senior education, motivation, barriers of education, Liberec, education activities for seniors, seniors' free time
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit specifické vzdělávací potřeby seniorů ve městě Liberci.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit specifické vzdělávací potřeby seniorů ve městě Liberci.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. 2., podstatně přeprac. a dopl. vyd. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2012. Sociální gerontologie, aneb Senioři mezi námi. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-900-8.
KOLIBOVÁ, Helena, 2012. Společenská podpora aktivního stáří v kontextu mezigenerační solidarity. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7248-789-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana, 2012. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. 1. vyd. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-038-3.
PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela, 2013. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. ISBN 978-80-210-6310-5.
SAK, Petr, KOLESÁROVÁ, Karolína, 2012. Sociologie stáří a seniorů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3850-5.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. 2., podstatně přeprac. a dopl. vyd. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2012. Sociální gerontologie, aneb Senioři mezi námi. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-900-8.
KOLIBOVÁ, Helena, 2012. Společenská podpora aktivního stáří v kontextu mezigenerační solidarity. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7248-789-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana, 2012. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. 1. vyd. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-038-3.
PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela, 2013. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. ISBN 978-80-210-6310-5.
SAK, Petr, KOLESÁROVÁ, Karolína, 2012. Sociologie stáří a seniorů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3850-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.