Předložená diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v procesu integrace a inkluze. Cílem bylo zjistit, jaká je role AP ve vzdělávacím procesu s ohledem na požadavky integrace a inkluze a popsat tuto problematiku také z pohledu samotných asistentů, ředitelů škol, pedagogů, kteří s AP pracují a rodičů integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části se autorka věnuje potřebě asistence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich nároky na vzdělávací proces a samotné asistenty. Dále se zaměřuje na problematiku asistenta pedagoga z legislativního hlediska a z hlediska jeho náplně práce. Zmiňuje také rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga, věnuje se i pozici školského asistenta a srovnání asistenta pedagoga v ČR a v zahraničí. Poslední část teoretické části shrnuje roli asistenta z pohledu integrace a inkluze.
V praktické části se pak autorka pomocí výzkumného šetření, podrobněji zaměřila na zjištění skutečné role a činností AP na běžných základních školách. Praktickou část tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření, které přibližuje vnímání role asistenta pedagoga dotazovanými řediteli, učiteli a rodiči na straně jedné a samotnými asistenty pedagoga na straně druhé.
Vlastní autorčin výzkum v praktické části přibližuje pohled a shrnuje názory dotazovaných asistentů pedagoga na integraci a inkluzi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the role of teaching assistant in the process of integration and inclusion. The aim was to find out the role of teaching assistant in the educational process with respect to the integration and inclusion requirements and to describe this issue also from the point of view of the assistant, headmasters, teachers working with the teaching assistants and parents of integrated pupils with special educational needs.
The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, the author focuses on the assistance to children with special educational needs, their demands on the educational process and on teaching assistants . It also focuses on the issue of the teacher's assistant from the legislative point of view and from the point of view of his work. It also mentions the difference between a personal assistant and a teaching assistant, as well as the position of a school assistant and a comparison of a teaching assistant in the Czech Republic and abroad. The last part of the theoretical part summarizes the teaching assistant's role from the point of view of integration and inclusion.
In the practical part, the author, with a research survey, focused in more detail on the discovery of the real role and activities of a teaching assistant in ordinary elementary schools. The practical part consists of the evaluation of the questionnaire survey, which approach on the perception of the role of teacher assistant to the interviewed headmasters, the teachers and the parents, on the one side, and the teachers' assistants themselves, on the other side.
The author's own research in the practical part brings a closer look and summarizes the views of the teacher's interviewed interviewers on integration and inclusion.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, pupils with special educational needs , integration, inclusion
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v procesu integrace a inkluze. Cílem bylo zjistit, jaká je role AP ve vzdělávacím procesu s ohledem na požadavky integrace a inkluze a popsat tuto problematiku také z pohledu samotných asistentů, ředitelů škol, pedagogů, kteří s AP pracují a rodičů integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části se autorka věnuje potřebě asistence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich nároky na vzdělávací proces a samotné asistenty. Dále se zaměřuje na problematiku asistenta pedagoga z legislativního hlediska a z hlediska jeho náplně práce. Zmiňuje také rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga, věnuje se i pozici školského asistenta a srovnání asistenta pedagoga v ČR a v zahraničí. Poslední část teoretické části shrnuje roli asistenta z pohledu integrace a inkluze.
V praktické části se pak autorka pomocí výzkumného šetření, podrobněji zaměřila na zjištění skutečné role a činností AP na běžných základních školách. Praktickou část tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření, které přibližuje vnímání role asistenta pedagoga dotazovanými řediteli, učiteli a rodiči na straně jedné a samotnými asistenty pedagoga na straně druhé.
Vlastní autorčin výzkum v praktické části přibližuje pohled a shrnuje názory dotazovaných asistentů pedagoga na integraci a inkluzi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the role of teaching assistant in the process of integration and inclusion. The aim was to find out the role of teaching assistant in the educational process with respect to the integration and inclusion requirements and to describe this issue also from the point of view of the assistant, headmasters, teachers working with the teaching assistants and parents of integrated pupils with special educational needs.
The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, the author focuses on the assistance to children with special educational needs, their demands on the educational process and on teaching assistants . It also focuses on the issue of the teacher's assistant from the legislative point of view and from the point of view of his work. It also mentions the difference between a personal assistant and a teaching assistant, as well as the position of a school assistant and a comparison of a teaching assistant in the Czech Republic and abroad. The last part of the theoretical part summarizes the teaching assistant's role from the point of view of integration and inclusion.
In the practical part, the author, with a research survey, focused in more detail on the discovery of the real role and activities of a teaching assistant in ordinary elementary schools. The practical part consists of the evaluation of the questionnaire survey, which approach on the perception of the role of teacher assistant to the interviewed headmasters, the teachers and the parents, on the one side, and the teachers' assistants themselves, on the other side.
The author's own research in the practical part brings a closer look and summarizes the views of the teacher's interviewed interviewers on integration and inclusion.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, pupils with special educational needs , integration, inclusion
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká je role asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu s ohledem na požadavky integrace a inkluze.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník, analýza dokumetů.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká je role asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu s ohledem na požadavky integrace a inkluze.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník, analýza dokumetů.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., aj., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Informace o asistentech pedagoga [online]. [vid. 17. 1. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/informace-o-asistentech-pedagoga
UZLOVÁ, I., 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764.0.
VÍTKOVÁ, M., aj., 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. a přepr. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, V., aj., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Informace o asistentech pedagoga [online]. [vid. 17. 1. 2016]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/informace-o-asistentech-pedagoga
UZLOVÁ, I., 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764.0.
VÍTKOVÁ, M., aj., 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. a přepr. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.