Diplomová práce se zabývá tvorbou metodického soboru s tématikou alejí na Frýdlantsku pro žáky 2. stupně. Metodických soubor je navržen s využitím metod geoinformačních systémů, badatelsky orientované výuky a je dostupný online. Metodika byla praktický odzkoušena na ZŠ v Novém Městě pod Smrkem. Soubor je kompletován z pracovních a metodických listů jak pro žáky, tak pro učitele. Metodika je realizována způsobem, který umožní její pedagogický transfer na další zájmové lokality.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of making methodical instructions that address the theme of tree-lined-patch located in Frýdlant region and are intended for lower-secondary school students. Methodical materials are designed using geoinformation systems and inquiry-based instruction and are available online. Methodic was tested at elementary school in Nové Město pod Smrkem. Methodical materials consist of work and methodical sheets for students and teachers. Methodic is designed in a way that allows its transfer to other areas of interest.
Klíčová slova
alej, terénní mapování, GIS ve vzdělávání, Frýdlantsko, místně zakotvené učení
Klíčová slova v angličtině
three-lined path, terrain mapping, GIS in education, Frýdlantsko, place-based learning
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou metodického soboru s tématikou alejí na Frýdlantsku pro žáky 2. stupně. Metodických soubor je navržen s využitím metod geoinformačních systémů, badatelsky orientované výuky a je dostupný online. Metodika byla praktický odzkoušena na ZŠ v Novém Městě pod Smrkem. Soubor je kompletován z pracovních a metodických listů jak pro žáky, tak pro učitele. Metodika je realizována způsobem, který umožní její pedagogický transfer na další zájmové lokality.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of making methodical instructions that address the theme of tree-lined-patch located in Frýdlant region and are intended for lower-secondary school students. Methodical materials are designed using geoinformation systems and inquiry-based instruction and are available online. Methodic was tested at elementary school in Nové Město pod Smrkem. Methodical materials consist of work and methodical sheets for students and teachers. Methodic is designed in a way that allows its transfer to other areas of interest.
Klíčová slova
alej, terénní mapování, GIS ve vzdělávání, Frýdlantsko, místně zakotvené učení
Klíčová slova v angličtině
three-lined path, terrain mapping, GIS in education, Frýdlantsko, place-based learning
Zásady pro vypracování
1. Navrhnout využití tématu alejí ve vzdělávání na 2. stupni základní školy.
2. Vytvořit soubor metodických materiálů a prakticky odzkoušet na vybrané základní škole v regionu Frýdlantska.
Požadavky:
1. Sada metodických materiálů bude dostupná online.
2. V metodických materiálech budou využity metody mapování a technologie GIS.
Metody:
tvorba metodického souboru
terénní mapování
metody GIS
metody tématické kartografie
rešerše
Zásady pro vypracování
1. Navrhnout využití tématu alejí ve vzdělávání na 2. stupni základní školy.
2. Vytvořit soubor metodických materiálů a prakticky odzkoušet na vybrané základní škole v regionu Frýdlantska.
Požadavky:
1. Sada metodických materiálů bude dostupná online.
2. V metodických materiálech budou využity metody mapování a technologie GIS.
Metody:
tvorba metodického souboru
terénní mapování
metody GIS
metody tématické kartografie
rešerše
Seznam doporučené literatury
ENGLISH, K. Z. FEASTER, L. S., 2003. Community Geography: GIS in Action. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8023-6
ESTERKA, Jakub., 2010. Silniční stromořadí v české krajině: koncepce jejich zachování, obnovy a péče o ně. Cesty udržitelného využívání krajiny. Praha : Arnika - Centrum pro podporu občanů. ISBN 978-80-904685-2-8
HENDRYCH, J., 2008. Hodnocení a dokumentace alejí a stromořadí v krajině, metody a přístupy VUKOZ, Průhonice
MALONE, L. PALMER, A. M. VOIGT, Ch. L., 2003. Community Geography: GIS in Action: Teacher's Guide. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8051-1
NATIONAL RESEARCH COUNCIL., 2006. Learning to Think Spatially: GIS as a Support Systém in the K-12 Curriculum. Washington, D.C.: National Academies Press. ISBN 03-095-3191-8
Seznam doporučené literatury
ENGLISH, K. Z. FEASTER, L. S., 2003. Community Geography: GIS in Action. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8023-6
ESTERKA, Jakub., 2010. Silniční stromořadí v české krajině: koncepce jejich zachování, obnovy a péče o ně. Cesty udržitelného využívání krajiny. Praha : Arnika - Centrum pro podporu občanů. ISBN 978-80-904685-2-8
HENDRYCH, J., 2008. Hodnocení a dokumentace alejí a stromořadí v krajině, metody a přístupy VUKOZ, Průhonice
MALONE, L. PALMER, A. M. VOIGT, Ch. L., 2003. Community Geography: GIS in Action: Teacher's Guide. Redlands, Calif.: ESRI Press. ISBN 15-894-8051-1
NATIONAL RESEARCH COUNCIL., 2006. Learning to Think Spatially: GIS as a Support Systém in the K-12 Curriculum. Washington, D.C.: National Academies Press. ISBN 03-095-3191-8