Tématem této diplomové práce je Didaktizace filmové adaptace literárního díla na příkladu filmu Létající třída. Teoretická část práce se zaměřuje na možnosti využití média filmu a filmových adaptací literárních předloh ve výuce cizího jazyka. Pozornost je rovněž věnována nastudování vybraných obsahů kurikulárního dokumentu školní vzdělávací program pro gymnázia. Formulování didaktických cílů a interpretace dětského románu Létající třída a jeho filmové adaptace je základem přípravy na praktickou část práce. Ta spočívá ve zhotovení pracovních listů a jejich ověření v rámci čtyřhodinového projektu v předmětu německý jazyk na střední škole. Výstupem práce je kritické zhodnocení připravených materiálů a jejich použitelnosti ve výuce německého jazyka.
Anotace v angličtině
The topic of this master´s thesis is Using the film adaptation of a literary work in class, exemplified by the film Das Fliegende Klassenzimmer. The theoretical part of the work is focused on ways of the using the medium of film as well as film adaptations of literary works in the foreign language class. The focus is also on the study of selected parts of the curricular document Framework Education Programme for Grammar Schools. The formulation of the didactic objectives as well as the interpretation of the children´s novel Das fliegende Klassenzimmer and its film adaptation are the basis of the preparation for the practical part of this work. This consists of making handouts and testing them during a four-hour teaching project within the subject of German as a foreign language at grammar school. The critical evaluation of the prepared handouts and their use in the subject German as a foreign language is the main focus of the work.
Klíčová slova
medium, film, filmové adaptace literárních předloh, didaktizace filmových adaptací literárních předloh, kurikulum, němčina jako cizí jazyk
Klíčová slova v angličtině
medium, film, film adaptation of literary work, didactics of film adaptations of literary works, curriculum, German as a foreign language
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tématem této diplomové práce je Didaktizace filmové adaptace literárního díla na příkladu filmu Létající třída. Teoretická část práce se zaměřuje na možnosti využití média filmu a filmových adaptací literárních předloh ve výuce cizího jazyka. Pozornost je rovněž věnována nastudování vybraných obsahů kurikulárního dokumentu školní vzdělávací program pro gymnázia. Formulování didaktických cílů a interpretace dětského románu Létající třída a jeho filmové adaptace je základem přípravy na praktickou část práce. Ta spočívá ve zhotovení pracovních listů a jejich ověření v rámci čtyřhodinového projektu v předmětu německý jazyk na střední škole. Výstupem práce je kritické zhodnocení připravených materiálů a jejich použitelnosti ve výuce německého jazyka.
Anotace v angličtině
The topic of this master´s thesis is Using the film adaptation of a literary work in class, exemplified by the film Das Fliegende Klassenzimmer. The theoretical part of the work is focused on ways of the using the medium of film as well as film adaptations of literary works in the foreign language class. The focus is also on the study of selected parts of the curricular document Framework Education Programme for Grammar Schools. The formulation of the didactic objectives as well as the interpretation of the children´s novel Das fliegende Klassenzimmer and its film adaptation are the basis of the preparation for the practical part of this work. This consists of making handouts and testing them during a four-hour teaching project within the subject of German as a foreign language at grammar school. The critical evaluation of the prepared handouts and their use in the subject German as a foreign language is the main focus of the work.
Klíčová slova
medium, film, filmové adaptace literárních předloh, didaktizace filmových adaptací literárních předloh, kurikulum, němčina jako cizí jazyk
Klíčová slova v angličtině
medium, film, film adaptation of literary work, didactics of film adaptations of literary works, curriculum, German as a foreign language
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se zaměří na možnosti využití média filmu a filmových adaptací literárních předloh ve výuce cizího jazyka. V praktické části studentka připraví vzorovou výukovou hodinu založenou na didaktizaci filmové adaptace románu Létající třída od Ericha Kästnera a ověří připravená cvičení v praxi v rámci hodiny německého jazyka na střední škole. Výstupem práce bude navíc kritické zhodnocení připravených materiálů a jejich použitelnosti ve výuce.
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se zaměří na možnosti využití média filmu a filmových adaptací literárních předloh ve výuce cizího jazyka. V praktické části studentka připraví vzorovou výukovou hodinu založenou na didaktizaci filmové adaptace románu Létající třída od Ericha Kästnera a ověří připravená cvičení v praxi v rámci hodiny německého jazyka na střední škole. Výstupem práce bude navíc kritické zhodnocení připravených materiálů a jejich použitelnosti ve výuce.
Seznam doporučené literatury
ALBERSMEIER, Franz-Josef; ROLOFF, Volker. Literaturverfilmungen. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1989. ISBN 3-518-38593-3.
BAACKE, Dieter. Medienpädagogik. Grundlagen der Medienkommunikation. Tübingen: Niemeyer, 1997.
FREDERKING, Volker, Axel KROMMER a Klaus MAIWALD. Mediendidaktik Deutsch: eine Einführung. 2., neu bearb. und erw. Aufl. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012. ISBN 978-3-503-13722-0.
GREENFIELD, Patricia M.: Kinder und neue Medien. Die Wirkung von Fernsehen, Videospielen und Computer. München, Weinheim: Psychologische Verlags Union, 1987. ISBN 3621270272
CHUDAK, Sebastian: Einsatz der Textsorte ,Film' im Fremdsprachenunterricht. Überlegungen zur Stellung Stellung von audiovisuellen Unterrichtsmitteln in neueren Lehrwerken für DaF. In: Studia Germanica Posnaniensia, 2008. ISSN 0137-2467
KÄSTNER, Erich: Das fliegende Klassenzimmer. Hamburg: Dressler, 1992. ISBN 3-7915-3015-1
KORTE, Helmut: Einführung in die systematische Filmanalyse: ein Arbeitsbuch. Berlin: Schmidt, 1999. ISBN: 35030494959783503049493
SOBIECH, Dagobert: Theorie und Praxis der Medienerziehung im Vergleich: eine Analyse von Konzepten, Strukturen und Bedingungen. München: KoPäd-Verlag, 1997. ISBN 3929061465 9783929061468
VOLLBRECHT, Ralf von: Einführung in die Medienpädagogik. Basel, Weinheim: Beltz, 2001. ISBN 340725234X
Seznam doporučené literatury
ALBERSMEIER, Franz-Josef; ROLOFF, Volker. Literaturverfilmungen. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1989. ISBN 3-518-38593-3.
BAACKE, Dieter. Medienpädagogik. Grundlagen der Medienkommunikation. Tübingen: Niemeyer, 1997.
FREDERKING, Volker, Axel KROMMER a Klaus MAIWALD. Mediendidaktik Deutsch: eine Einführung. 2., neu bearb. und erw. Aufl. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012. ISBN 978-3-503-13722-0.
GREENFIELD, Patricia M.: Kinder und neue Medien. Die Wirkung von Fernsehen, Videospielen und Computer. München, Weinheim: Psychologische Verlags Union, 1987. ISBN 3621270272
CHUDAK, Sebastian: Einsatz der Textsorte ,Film' im Fremdsprachenunterricht. Überlegungen zur Stellung Stellung von audiovisuellen Unterrichtsmitteln in neueren Lehrwerken für DaF. In: Studia Germanica Posnaniensia, 2008. ISSN 0137-2467
KÄSTNER, Erich: Das fliegende Klassenzimmer. Hamburg: Dressler, 1992. ISBN 3-7915-3015-1
KORTE, Helmut: Einführung in die systematische Filmanalyse: ein Arbeitsbuch. Berlin: Schmidt, 1999. ISBN: 35030494959783503049493
SOBIECH, Dagobert: Theorie und Praxis der Medienerziehung im Vergleich: eine Analyse von Konzepten, Strukturen und Bedingungen. München: KoPäd-Verlag, 1997. ISBN 3929061465 9783929061468
VOLLBRECHT, Ralf von: Einführung in die Medienpädagogik. Basel, Weinheim: Beltz, 2001. ISBN 340725234X