Tato bakalářská práce s názvem ,,Pobyt dětí předškolního věku na slunci", se zabývá problematikou slunečního záření, jeho vlivem na člověka, způsobem kterak před sluncem chránit děti a k čemu sluneční energii využíváme.
Práci tvoří dvě hlavní části. Část teoretická, je zpracována na základě odborné literatury a odborných zdrojů. Část praktická, v níž byl zpracován projekt "Když Slunce čaruje", se skládá z experimentů, ve kterých se zabýváme zdravotními aspekty slunečního záření a také je zde dětem přiblížena síla slunečního záření, jeho fyzikální vlastnosti a jak s nimi můžeme pracovat.
Projekt jsem zhotovila ve dvou variantách:
Varianta projektu A je připravena pro venkovní prostory (zahrada, hřiště). Jsou zde uvedeny experimenty: A1 Kůže jako dalmatin, A2 Poznej svůj stín, A3 Ruka ve skleníku, A4 Sluneční labyrint, A5 Popletená šipka, A6 Tajemné dno, A7 Kytička potřebuje světlo. Dále je tu několik náhradních experimentů, patřících k projektu A.
Varianta projektu B je tvořena pro vnitřní prostory (herna, třída) a slouží jako náhradní, při nepříznivém počasí. Jsou zde uvedeny experimenty: B1 Umí borové šišky hlásit počasí? B2 Stínové divadlo, B3 Poznáš, co tma schovala? B4 Kouzelné paprsky, B5 Modré mléko.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis, entitled "Preschool aged children in the sun", deals with the issue of solar radiation, its influence on humans, how to protect children from sunlight, and why we use solar energy.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part is elaborated on the basis of professional literature and professional resources. The practical part of the project "When the sun conjure" consists of experiments in which we deal with the health aspects of solar radiation, also the power of solar energy is explained to the children even more and it's physical properties and how we can work with them.
I made this project in two variants:
Variant of the project A is prepared for outdoor spaces (garden, playground). Here are the experiments: A1 Skin as a Dalmatian. A2 Know your shadow. A3 Hand in the greenhouse. A4 Solar labyrinth. A5 Confused arrow. A6 The secret bottom. A7 The flower needs light. There are also several replacement experiments belonging to Project A.
Variant of the project B is made for indoor spaces (games room, class) and serves as a replacement in case of bad weather. Here are the experiments: B1 Can pine cones report weather? B2 Shadow theater. B3 Do you know what darkness has hidden? B4 Magic sunbeams. B5 Blue Milk.
Klíčová slova
Dítě v předškolním věku, Slunce, sluneční energie, světlo, stín, tělo, rakovina kůže, ochrana před slunečním zářením, vitamín D, úpal, úžeh, zánět spojivek, opalovací krém, experiment, pokus.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school child, sun, solar energy, light, shadow, body, skin cancer, protection from sunlight, vitamin D, sunstroke, headstroke, conjunctivitis, sunscreen, experiment.
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem ,,Pobyt dětí předškolního věku na slunci", se zabývá problematikou slunečního záření, jeho vlivem na člověka, způsobem kterak před sluncem chránit děti a k čemu sluneční energii využíváme.
Práci tvoří dvě hlavní části. Část teoretická, je zpracována na základě odborné literatury a odborných zdrojů. Část praktická, v níž byl zpracován projekt "Když Slunce čaruje", se skládá z experimentů, ve kterých se zabýváme zdravotními aspekty slunečního záření a také je zde dětem přiblížena síla slunečního záření, jeho fyzikální vlastnosti a jak s nimi můžeme pracovat.
Projekt jsem zhotovila ve dvou variantách:
Varianta projektu A je připravena pro venkovní prostory (zahrada, hřiště). Jsou zde uvedeny experimenty: A1 Kůže jako dalmatin, A2 Poznej svůj stín, A3 Ruka ve skleníku, A4 Sluneční labyrint, A5 Popletená šipka, A6 Tajemné dno, A7 Kytička potřebuje světlo. Dále je tu několik náhradních experimentů, patřících k projektu A.
Varianta projektu B je tvořena pro vnitřní prostory (herna, třída) a slouží jako náhradní, při nepříznivém počasí. Jsou zde uvedeny experimenty: B1 Umí borové šišky hlásit počasí? B2 Stínové divadlo, B3 Poznáš, co tma schovala? B4 Kouzelné paprsky, B5 Modré mléko.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis, entitled "Preschool aged children in the sun", deals with the issue of solar radiation, its influence on humans, how to protect children from sunlight, and why we use solar energy.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part is elaborated on the basis of professional literature and professional resources. The practical part of the project "When the sun conjure" consists of experiments in which we deal with the health aspects of solar radiation, also the power of solar energy is explained to the children even more and it's physical properties and how we can work with them.
I made this project in two variants:
Variant of the project A is prepared for outdoor spaces (garden, playground). Here are the experiments: A1 Skin as a Dalmatian. A2 Know your shadow. A3 Hand in the greenhouse. A4 Solar labyrinth. A5 Confused arrow. A6 The secret bottom. A7 The flower needs light. There are also several replacement experiments belonging to Project A.
Variant of the project B is made for indoor spaces (games room, class) and serves as a replacement in case of bad weather. Here are the experiments: B1 Can pine cones report weather? B2 Shadow theater. B3 Do you know what darkness has hidden? B4 Magic sunbeams. B5 Blue Milk.
Klíčová slova
Dítě v předškolním věku, Slunce, sluneční energie, světlo, stín, tělo, rakovina kůže, ochrana před slunečním zářením, vitamín D, úpal, úžeh, zánět spojivek, opalovací krém, experiment, pokus.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school child, sun, solar energy, light, shadow, body, skin cancer, protection from sunlight, vitamin D, sunstroke, headstroke, conjunctivitis, sunscreen, experiment.
Zásady pro vypracování
CÍL:
Zpracování projektu pro děti předškolního věku s tématem zdravotních aspektů pobytu na slunci.
POŽADAVKY:
1. Prostudovat odbornou literaturu, učební osnovy a kurikulární dokumenty.
2. Zpracování souhrnných materiálů pro učitelé mateřských škol.
3. Zpracování projektu pro děti.
4. Ověření projektu v praxi.
5. Celkové vyhodnocení a zpracování bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
CÍL:
Zpracování projektu pro děti předškolního věku s tématem zdravotních aspektů pobytu na slunci.
POŽADAVKY:
1. Prostudovat odbornou literaturu, učební osnovy a kurikulární dokumenty.
2. Zpracování souhrnných materiálů pro učitelé mateřských škol.
3. Zpracování projektu pro děti.
4. Ověření projektu v praxi.
5. Celkové vyhodnocení a zpracování bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Centrum pro ekonomiku a politiku, 2008. Globální oteplování, Realita nebo bublina? Praha: CEP. ISBN 978-80-87806-66-1
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., a kol. 2006. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole - aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). Praha: Portál. ISBN 80-7367-061-5
HAVLÍNOVÁ, M., a kol. 2006. Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-059-3
KELNAROVÁ,J., 2013. První pomoc II. Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4200-7
NOVÁKOVÁ, I., 2012. Zdravotní nauka III. Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3707-2
SPITZ, J., GRANT, W. B., 2010. Rakovinné buňky nemají rády slunce. Německo: Anag. ISBN 978-80-7263-803-1
Seznam doporučené literatury
Centrum pro ekonomiku a politiku, 2008. Globální oteplování, Realita nebo bublina? Praha: CEP. ISBN 978-80-87806-66-1
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., a kol. 2006. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole - aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). Praha: Portál. ISBN 80-7367-061-5
HAVLÍNOVÁ, M., a kol. 2006. Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-059-3
KELNAROVÁ,J., 2013. První pomoc II. Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4200-7
NOVÁKOVÁ, I., 2012. Zdravotní nauka III. Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3707-2
SPITZ, J., GRANT, W. B., 2010. Rakovinné buňky nemají rády slunce. Německo: Anag. ISBN 978-80-7263-803-1