Tato bakalářská práce se zabývá multikulturní výchovou v předškolním vzdělávání. Teoretická část obsahuje cíl multikulturní výchovy a její podstatu. Jedna z kapitol se také zabývá otázkou, proč by se měla multikulturní výchova vyskytovat v MŠ a zároveň se zde nachází prvky MV zařazené v RVP PV. Je zde popsáno 5 nejčastěji se vyskytujících menšin na území ČR a jejich zákonem daná práva na předškolní vzdělávání. V praktické části práce jsou identifikované projektované a realizované prvky multikulturní výchovy v předškolním vzdělávání v konkrétních vybraných MŠ. Na závěr je diskuse o odlišnostech výskytu prvků jednotlivých mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with multicultural studies in pre-school education. The theoretical part contains the objective of multicultural education and its essence. One of the chapters also deals with the question of why multicultural education should be found in kindergartens and at the same time there are elements of the multikultural studies included in the General Education Programme Pre-school Education. The 5 most frequently occurring minorities in the Czech Republic are described along with their statutory pre-school education rights. The practical part of the thesis identifies the projected and realized elements of multicultural studies in pre-school education in specifically selected kindergartens. Finally, there is a discussion about the differences in the occurrence of elements in individual kindergartens.
Tato bakalářská práce se zabývá multikulturní výchovou v předškolním vzdělávání. Teoretická část obsahuje cíl multikulturní výchovy a její podstatu. Jedna z kapitol se také zabývá otázkou, proč by se měla multikulturní výchova vyskytovat v MŠ a zároveň se zde nachází prvky MV zařazené v RVP PV. Je zde popsáno 5 nejčastěji se vyskytujících menšin na území ČR a jejich zákonem daná práva na předškolní vzdělávání. V praktické části práce jsou identifikované projektované a realizované prvky multikulturní výchovy v předškolním vzdělávání v konkrétních vybraných MŠ. Na závěr je diskuse o odlišnostech výskytu prvků jednotlivých mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with multicultural studies in pre-school education. The theoretical part contains the objective of multicultural education and its essence. One of the chapters also deals with the question of why multicultural education should be found in kindergartens and at the same time there are elements of the multikultural studies included in the General Education Programme Pre-school Education. The 5 most frequently occurring minorities in the Czech Republic are described along with their statutory pre-school education rights. The practical part of the thesis identifies the projected and realized elements of multicultural studies in pre-school education in specifically selected kindergartens. Finally, there is a discussion about the differences in the occurrence of elements in individual kindergartens.
Cíl práce:
Identifikovat projektované a realizované prvky multikulturní výchovy ve vybraných mateřských školách
Požadavky:
Minimálně 1x měsíčně osobní konzultace práce s vedoucím
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Identifikovat projektované a realizované prvky multikulturní výchovy ve vybraných mateřských školách
Požadavky:
Minimálně 1x měsíčně osobní konzultace práce s vedoucím
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
BERÁNKOVÁ, K. a MRÁZOVÁ K., 2008. Každý je důležitý - vzájemně se poznávejme!: (metodické náměty pro multikulturní výchovu). 1. Vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-052-5.
CÍLKOVÁ, E. a SCHÖNEROVÁ P., 2007. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-238-6.
LECHTA, V., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠIŠKOVÁ, T., 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2004. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, [citováno 17. 3. 2016]. Dostupné z URL < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf>
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
BERÁNKOVÁ, K. a MRÁZOVÁ K., 2008. Každý je důležitý - vzájemně se poznávejme!: (metodické náměty pro multikulturní výchovu). 1. Vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-052-5.
CÍLKOVÁ, E. a SCHÖNEROVÁ P., 2007. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-238-6.
LECHTA, V., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠIŠKOVÁ, T., 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.