Tématem této práce je využití tradiční řemeslné činnosti jako nástroje pro rozvoj schopností, dovedností a kompetencí dětí ze základní školy. V první polovině teoretické části se věnuji rozboru klíčových kompetencí v souvislosti s vývojovými obdobími žáků základní školy a jejich významu při vypracování výukových programů. V druhé polovině se zabývám historií řemesel na území Českolipska se zaměřením na hrnčířské, barvířské a katrounářské, perníkářské a sklářské řemeslo. V samotné praktické části představuji konkrétní provedené výukové řemeslné programy pro první a druhý stupeň základní školy a dotazníkovou metodou ověřuji hypotézu ?Po prodělaném výukovém řemeslném programu se zvýší zájem dětí o řemeslné činnosti?.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the use of traditional craft activities as a tool for the development abilities, skills and competencies of primary school children. There is a theoretical background for teaching craft skills, as well as a specific program for teaching and its evaluation by a set of two questionnaries.
Klíčová slova
Řemesla, klíčové kompetence, výukové programy.
Klíčová slova v angličtině
Craft, key competencies, teaching programmes.
Rozsah průvodní práce
37 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této práce je využití tradiční řemeslné činnosti jako nástroje pro rozvoj schopností, dovedností a kompetencí dětí ze základní školy. V první polovině teoretické části se věnuji rozboru klíčových kompetencí v souvislosti s vývojovými obdobími žáků základní školy a jejich významu při vypracování výukových programů. V druhé polovině se zabývám historií řemesel na území Českolipska se zaměřením na hrnčířské, barvířské a katrounářské, perníkářské a sklářské řemeslo. V samotné praktické části představuji konkrétní provedené výukové řemeslné programy pro první a druhý stupeň základní školy a dotazníkovou metodou ověřuji hypotézu ?Po prodělaném výukovém řemeslném programu se zvýší zájem dětí o řemeslné činnosti?.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the use of traditional craft activities as a tool for the development abilities, skills and competencies of primary school children. There is a theoretical background for teaching craft skills, as well as a specific program for teaching and its evaluation by a set of two questionnaries.
Klíčová slova
Řemesla, klíčové kompetence, výukové programy.
Klíčová slova v angličtině
Craft, key competencies, teaching programmes.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
- sestavit volnočasový program pro centrum řemesel
- ověření hypotéz formou dotazníků a pohovor s dětmi po provedeném programu
Osnova práce:
teoretická část
- věkové kategorie dětí, jejich schopnosti, dovednosti a kompetence dle RVP
- historie vybraných řemesel na území v ČR a v místním regionu, význam rukodělných činností
praktická část
- provedení programu včetně výroby vlastního výrobku s dětmi
- zhodnocení, ověření hypotéz
Požadavky:
- studium literatury k daným tématům (schopnosti, dovednosti a kompetence dětí, historie řemesel)
- sestavení volnočasového programu s variací pro různé věkové kategorie dětí
- provedení samotného programu
- sestavení hypotézy a dotazníku pro ověření hypotéz
- zhodnocení, výsledky
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
- sestavit volnočasový program pro centrum řemesel
- ověření hypotéz formou dotazníků a pohovor s dětmi po provedeném programu
Osnova práce:
teoretická část
- věkové kategorie dětí, jejich schopnosti, dovednosti a kompetence dle RVP
- historie vybraných řemesel na území v ČR a v místním regionu, význam rukodělných činností
praktická část
- provedení programu včetně výroby vlastního výrobku s dětmi
- zhodnocení, ověření hypotéz
Požadavky:
- studium literatury k daným tématům (schopnosti, dovednosti a kompetence dětí, historie řemesel)
- sestavení volnočasového programu s variací pro různé věkové kategorie dětí
- provedení samotného programu
- sestavení hypotézy a dotazníku pro ověření hypotéz
- zhodnocení, výsledky
Seznam doporučené literatury
ŠKÁRA, I.; POSPÍŠIL, R.: Didaktika technických prací na I. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 80-210-0622-6
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-02-1
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita,1998. ISBN 80-210-1880-1
FRIEDMANN, Z.: Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
ISBN 80-210-2641-3
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B.: Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 4. aktualiz.
vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
JANOTKA, Miroslav; LINHART, Karel: Řemesla našich předků. 1. vyd. Praha:
Svoboda, 1987.ISBN 25-105-87
Seznam doporučené literatury
ŠKÁRA, I.; POSPÍŠIL, R.: Didaktika technických prací na I. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 80-210-0622-6
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-02-1
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita,1998. ISBN 80-210-1880-1
FRIEDMANN, Z.: Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
ISBN 80-210-2641-3
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B.: Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 4. aktualiz.
vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
JANOTKA, Miroslav; LINHART, Karel: Řemesla našich předků. 1. vyd. Praha:
Svoboda, 1987.ISBN 25-105-87
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.