Hlavním cílem mé diplomové práce je teoreticky zpracovat problematiku hlavolamů, jejich klasifikaci a využití k rozvoji logického myšlení v matematice se zaměřením na rozvoj orientace v rovině a kombinatorického myšlení. Dále vytvořím pracovní listy obsahující hlavolamy pro žáky a metodické poznámky pro učitele.
Práce se skládá z části teoretické, praktické a výzkumné. V teoretické části se zmíním o Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV a vyberu z něj cíle zaměřené na rozvoj logického myšlení, dále pak uvedu několik dělení hlavolamů dle různých autorů a přiblížím pojmy spojené s kombinatorikou a orientací v rovině. Uvedu zde i hlavolamy zaměřené na rozvoj orientace v rovině s prvky kombinatoriky.
Část praktická pak bude obsahovat dotazník pro učitele, vstupní a výstupní test zahrnující hlavolamy zaměřené na orientaci v rovině a kombinatorické myšlení a jejich vzorové řešení. Pracovní listy poslouží k procvičování řešení hlavolamů s žáky ve výuce.
Výzkumná část pak bude zaměřena na testování dovedností žáků před procvičováním a po procvičování a k analýze získaných dat z dotazníku a obou testů. Data následně zpracuji a potvrdím nebo vyvrátím předem stanovené výzkumné předpoklady.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to theoretically process brain teasers, their classification and use to develop logical thinking in Mathematics with a focus on developing plane orientation and combinatorial thinking. I will create worksheets covering brain teasers for pupils and methodological notes for teachers.
The thesis consists of a theoretical, practical and research part. In the theoretical part I will mention the Framework Educational Program for ZV and I will choose from it aims aimed at the development of logical thinking. Then I will introduce several types of brain teasers according to different authors and I will introduce the concepts associated with combinatorics and orientation in the plane. I will also mention brain teasers aimed at developing orientation in the plane with elements of combinatorics.
The practical part will include a questionnaire for teachers, an input and output test containing brain teasers focused on plane orientation and combinatorial thinking and their sample solution. Worksheets will be used to practice solving brainteasers with pupils in lessons.
The research part is focused on testing pupils' skills before and after practicing and analyzing the data obtained from the questionnaire and both tests. Then I will process the data and confirm it or refute the predetermined research assumptions.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro ZV, hlavolam, logické myšlení, kombinatorika, orientace v rovině, test, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Framework educational program for ZV, a brain teaser, logical thinking, combinatorics, plane orientation, test, questionnaire
Rozsah průvodní práce
124 s. + 19 s. příloha
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem mé diplomové práce je teoreticky zpracovat problematiku hlavolamů, jejich klasifikaci a využití k rozvoji logického myšlení v matematice se zaměřením na rozvoj orientace v rovině a kombinatorického myšlení. Dále vytvořím pracovní listy obsahující hlavolamy pro žáky a metodické poznámky pro učitele.
Práce se skládá z části teoretické, praktické a výzkumné. V teoretické části se zmíním o Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV a vyberu z něj cíle zaměřené na rozvoj logického myšlení, dále pak uvedu několik dělení hlavolamů dle různých autorů a přiblížím pojmy spojené s kombinatorikou a orientací v rovině. Uvedu zde i hlavolamy zaměřené na rozvoj orientace v rovině s prvky kombinatoriky.
Část praktická pak bude obsahovat dotazník pro učitele, vstupní a výstupní test zahrnující hlavolamy zaměřené na orientaci v rovině a kombinatorické myšlení a jejich vzorové řešení. Pracovní listy poslouží k procvičování řešení hlavolamů s žáky ve výuce.
Výzkumná část pak bude zaměřena na testování dovedností žáků před procvičováním a po procvičování a k analýze získaných dat z dotazníku a obou testů. Data následně zpracuji a potvrdím nebo vyvrátím předem stanovené výzkumné předpoklady.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is to theoretically process brain teasers, their classification and use to develop logical thinking in Mathematics with a focus on developing plane orientation and combinatorial thinking. I will create worksheets covering brain teasers for pupils and methodological notes for teachers.
The thesis consists of a theoretical, practical and research part. In the theoretical part I will mention the Framework Educational Program for ZV and I will choose from it aims aimed at the development of logical thinking. Then I will introduce several types of brain teasers according to different authors and I will introduce the concepts associated with combinatorics and orientation in the plane. I will also mention brain teasers aimed at developing orientation in the plane with elements of combinatorics.
The practical part will include a questionnaire for teachers, an input and output test containing brain teasers focused on plane orientation and combinatorial thinking and their sample solution. Worksheets will be used to practice solving brainteasers with pupils in lessons.
The research part is focused on testing pupils' skills before and after practicing and analyzing the data obtained from the questionnaire and both tests. Then I will process the data and confirm it or refute the predetermined research assumptions.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro ZV, hlavolam, logické myšlení, kombinatorika, orientace v rovině, test, dotazník
Klíčová slova v angličtině
Framework educational program for ZV, a brain teaser, logical thinking, combinatorics, plane orientation, test, questionnaire
Zásady pro vypracování
Cíl:
Teoreticky zpracovat problematiku hlavolamů, jejich klasifikaci a využití k rozvoji logického myšlení při výuce matematiky. Vytvořit soubor pracovních listů se zaměřením na využití hlavolamů ve vybraném učivu matematiky pro žáky a doplnit je metodickými poznámkami pro učitele. Tyto otestovat ve škole a vyhodnotit dle předem stanovených kritérií jejich úspěšnost.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy.
Metody:
Didaktické zpracování souboru hlavolamů z hlediska využití ve výuce.
Praktická realizace ve škole.
Pozorování a případná diskuze se žáky.
Dotazníkové šetření.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Teoreticky zpracovat problematiku hlavolamů, jejich klasifikaci a využití k rozvoji logického myšlení při výuce matematiky. Vytvořit soubor pracovních listů se zaměřením na využití hlavolamů ve vybraném učivu matematiky pro žáky a doplnit je metodickými poznámkami pro učitele. Tyto otestovat ve škole a vyhodnotit dle předem stanovených kritérií jejich úspěšnost.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy.
Metody:
Didaktické zpracování souboru hlavolamů z hlediska využití ve výuce.
Praktická realizace ve škole.
Pozorování a případná diskuze se žáky.
Dotazníkové šetření.
Seznam doporučené literatury
DUBENEY HENRY E.: Matematické hlavolamy a hříčky, Nakladatelství Olympia a.s., Praha, 1995
HARALD H. a spol.: Lexikon inteligence. Rychlá cesta k vyššímu IQ. Bratislava, Aktuell 2004
HRABAL, V. ml. MAN, F. PAVELKOVÁ, I.: Psychologické otázky motivaci ve škole. SPN, Praha 1984
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999
LOUKOTA, J.: Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy. Votobia, 1998
PAVELKA, R: Hrátky s matematikou. MC nakladatelství, 1999
PŘÍHONSKÁ, J.: Matematické hry a hlavolamy jako prostředek k rozvoji prostorové představivosti. In: Sborník z mezinárodní konference Experience in Further Education of Teachers in Mathematics, Ostravská univerzita, Ostrava 2008.
ROUGIER, R.: Rozvíjíme logické myšlení. Portál, Praha 2002.
WEINLICH, R.: Hry se zápalkami, Olomouc, ALDA 1997
POSPÍŠILOVÁ, Z.: Hádanky a hříčky nejen se slovíčky, Portál, Praha 2006
VEJMOLA, S.: Jak vyrobit a vyřešit hlavolamy, Grada Publishing a. s., Praha 2007
GARLOCK, D. C. : The Greatest Brainteasers of All Time, Mill City Press, Inc., The United States of America 2015
GARDNER, M. : My Best Mathematical and Logic Puzzles, Dover Publications, Inc., The United States od America 1994
Rámcový vzdělávací program
Učebnice matematiky pro ZŠ
Seznam doporučené literatury
DUBENEY HENRY E.: Matematické hlavolamy a hříčky, Nakladatelství Olympia a.s., Praha, 1995
HARALD H. a spol.: Lexikon inteligence. Rychlá cesta k vyššímu IQ. Bratislava, Aktuell 2004
HRABAL, V. ml. MAN, F. PAVELKOVÁ, I.: Psychologické otázky motivaci ve škole. SPN, Praha 1984
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999
LOUKOTA, J.: Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy. Votobia, 1998
PAVELKA, R: Hrátky s matematikou. MC nakladatelství, 1999
PŘÍHONSKÁ, J.: Matematické hry a hlavolamy jako prostředek k rozvoji prostorové představivosti. In: Sborník z mezinárodní konference Experience in Further Education of Teachers in Mathematics, Ostravská univerzita, Ostrava 2008.
ROUGIER, R.: Rozvíjíme logické myšlení. Portál, Praha 2002.
WEINLICH, R.: Hry se zápalkami, Olomouc, ALDA 1997
POSPÍŠILOVÁ, Z.: Hádanky a hříčky nejen se slovíčky, Portál, Praha 2006
VEJMOLA, S.: Jak vyrobit a vyřešit hlavolamy, Grada Publishing a. s., Praha 2007
GARLOCK, D. C. : The Greatest Brainteasers of All Time, Mill City Press, Inc., The United States of America 2015
GARDNER, M. : My Best Mathematical and Logic Puzzles, Dover Publications, Inc., The United States od America 1994
Rámcový vzdělávací program
Učebnice matematiky pro ZŠ