Diplomová práce se zabývá vývojem grafomotoriky u vybrané skupiny dětí. Žáci byli vybráni v mateřské škole a sledování jejich úrovně probíhalo až do druhé třídy základní školy. Jejich vývoj v oblasti grafomotoriky byl analyzován. Další sledovanou oblastí bylo držení psacího náčiní z pohledu rodiče, pedagoga a výzkumníka. V neposlední řadě se diplomová práce zabývá způsoby rozvíjení grafomotoriky doma, v mateřské a základní škole.
V teoretické části je vysvětlen psychický vývoj dítěte od čtyř roků až do devíti, vývoj grafomotoriky, kreslení a psaní. V určeném věkovém rozmezí jsou v této části představeny správné pracovní návyky při psaní, včetně správných a špatných úchopů psacího náčiní praváků i leváků. Rozepsány jsou i kritéria hodnocení pro dítě průměrné, nadprůměrné a podprůměrné v oblasti grafomotoriky.
Praktická část popisuje metodiku realizace, šetření, jeho průběh a samotné účastníky studie. Také je vysvětlen vývoj grafomotoriky vybraných dětí a aspekty, které je mohly ovlivnit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with graphomotorial development of a selected group of children. The pupils were opted in a kindergarten and the observation of their level went until the second class of a primary school. Their development in the graphomotorial area was analysed. Other observed area was about holding a writing instrument from the point of view of a parent, pedagogue and researcher. Also, the diploma thesis deals with ways of developing the graphomotorics at home, in a kindergarten and in a primary school.
The theoretical part explicates the psychical development of a child from four years until nine years of age, the development of graphomotorics, drawing and writing. This part introduces the correct working habits for writing, including the correct and wrong grips of writing instruments for both right and left handed pupils of these ages. Criteria of evaluation of an average, above-average and below-average child are itemized for the area of graphomotorics.
The practical part describes the methodology of realisation, survey, its process and also the very participants of the survey. Lastly, the development of graphomotorics of the selected children and the aspects that could affect them are also explained.
Klíčová slova
Grafomotorika, Vývoj, Dílčí psychické funkce, Předškolní období, Raný školní věk, Kresba, Psaní
Klíčová slova v angličtině
Graphomotorics, Development, Partial psychical functions, Preschool period, Early school age, Drawing, Writing
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem grafomotoriky u vybrané skupiny dětí. Žáci byli vybráni v mateřské škole a sledování jejich úrovně probíhalo až do druhé třídy základní školy. Jejich vývoj v oblasti grafomotoriky byl analyzován. Další sledovanou oblastí bylo držení psacího náčiní z pohledu rodiče, pedagoga a výzkumníka. V neposlední řadě se diplomová práce zabývá způsoby rozvíjení grafomotoriky doma, v mateřské a základní škole.
V teoretické části je vysvětlen psychický vývoj dítěte od čtyř roků až do devíti, vývoj grafomotoriky, kreslení a psaní. V určeném věkovém rozmezí jsou v této části představeny správné pracovní návyky při psaní, včetně správných a špatných úchopů psacího náčiní praváků i leváků. Rozepsány jsou i kritéria hodnocení pro dítě průměrné, nadprůměrné a podprůměrné v oblasti grafomotoriky.
Praktická část popisuje metodiku realizace, šetření, jeho průběh a samotné účastníky studie. Také je vysvětlen vývoj grafomotoriky vybraných dětí a aspekty, které je mohly ovlivnit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with graphomotorial development of a selected group of children. The pupils were opted in a kindergarten and the observation of their level went until the second class of a primary school. Their development in the graphomotorial area was analysed. Other observed area was about holding a writing instrument from the point of view of a parent, pedagogue and researcher. Also, the diploma thesis deals with ways of developing the graphomotorics at home, in a kindergarten and in a primary school.
The theoretical part explicates the psychical development of a child from four years until nine years of age, the development of graphomotorics, drawing and writing. This part introduces the correct working habits for writing, including the correct and wrong grips of writing instruments for both right and left handed pupils of these ages. Criteria of evaluation of an average, above-average and below-average child are itemized for the area of graphomotorics.
The practical part describes the methodology of realisation, survey, its process and also the very participants of the survey. Lastly, the development of graphomotorics of the selected children and the aspects that could affect them are also explained.
Klíčová slova
Grafomotorika, Vývoj, Dílčí psychické funkce, Předškolní období, Raný školní věk, Kresba, Psaní
Klíčová slova v angličtině
Graphomotorics, Development, Partial psychical functions, Preschool period, Early school age, Drawing, Writing
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Výběr skupiny předškoláků a sledování jejich vývoje grafomotoriky v předškolním věku a po zahájení školní docházky
Metody:
metoda pozorování, rozhovoru, pořizování fotografií, dotazníku, analýzy práce žáků
Požadavky:
a) studium odborné literatury
b) výběr výzkumné skupiny dětí
c) sledování žáků v průběhu předškolního období a po zahájení školní docházky
d) pořizování fotodokumentace
e) analýza práce žáků
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Výběr skupiny předškoláků a sledování jejich vývoje grafomotoriky v předškolním věku a po zahájení školní docházky
Metody:
metoda pozorování, rozhovoru, pořizování fotografií, dotazníku, analýzy práce žáků
Požadavky:
a) studium odborné literatury
b) výběr výzkumné skupiny dětí
c) sledování žáků v průběhu předškolního období a po zahájení školní docházky
d) pořizování fotodokumentace
e) analýza práce žáků
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie dětství a dospívání. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-0977-9.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie dětství a dospívání. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-0977-9.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2011. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.