Předmětem této diplomové práce je analyzující pohled na možnosti, jak integrovat hudební výchovu do ostatních předmětů na prvním stupni základních škol, a jejich využití učiteli v praxi.
Teoretická část je zaměřena na hudbu jako celek, její význam a funkci. Na současné pojetí výuky a využití hudby v základním vzdělávání. Výzkumná část je věnována dotazníkovému šetření. Výzkumné šetření zjišťuje reálné zapojování hudební výchovy
do ostatních předmětů. Součástí tohoto výzkumu je analýza výsledků a předem stanovených hypotéz. V praktické části uvádím náměty, které lze uplatnit v praxi. Námětové listy jsou rozčleněny do jednotlivých ročníků a konkrétních vyučovacích předmětů. V závěru je shrnuta odborná a výzkumná část diplomové práce.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to analyse the views of possibilities how to integrate Music education into other subjects at the primary school and how to use them in practice.
The theoretical part is focused on music in general, its meaning and function,
the current concept of teaching and using music in primary education. The research part
is devoted to the questionnaire survey. The research investigates the actual involvement
of Music education in other subjects. Part of this research is an analysis of the results
and predetermined hypotheses. In the practical part are presented suggestions that can
be applied in practice. The theme sheets are divided into individual grades and into specific subjects. The conclusion summarizes the specialized and research part of the diploma thesis.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, hudební výchova, pěvecké a poslechové činnosti, výchova, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Relations with other subjects, musical education, singing and listening activities, education, task sheets.
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je analyzující pohled na možnosti, jak integrovat hudební výchovu do ostatních předmětů na prvním stupni základních škol, a jejich využití učiteli v praxi.
Teoretická část je zaměřena na hudbu jako celek, její význam a funkci. Na současné pojetí výuky a využití hudby v základním vzdělávání. Výzkumná část je věnována dotazníkovému šetření. Výzkumné šetření zjišťuje reálné zapojování hudební výchovy
do ostatních předmětů. Součástí tohoto výzkumu je analýza výsledků a předem stanovených hypotéz. V praktické části uvádím náměty, které lze uplatnit v praxi. Námětové listy jsou rozčleněny do jednotlivých ročníků a konkrétních vyučovacích předmětů. V závěru je shrnuta odborná a výzkumná část diplomové práce.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to analyse the views of possibilities how to integrate Music education into other subjects at the primary school and how to use them in practice.
The theoretical part is focused on music in general, its meaning and function,
the current concept of teaching and using music in primary education. The research part
is devoted to the questionnaire survey. The research investigates the actual involvement
of Music education in other subjects. Part of this research is an analysis of the results
and predetermined hypotheses. In the practical part are presented suggestions that can
be applied in practice. The theme sheets are divided into individual grades and into specific subjects. The conclusion summarizes the specialized and research part of the diploma thesis.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, hudební výchova, pěvecké a poslechové činnosti, výchova, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Relations with other subjects, musical education, singing and listening activities, education, task sheets.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce "Hudební výchova v mezipředmětových vztazích na prvním stupni základních škol" bude pojednávat o propojení hudební výchovy s ostatními vyučovacími předměty v 1. 5. ročnících základního vzdělávání.
Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na hudbu jako celek, současné pojetí a využití hudební výchovy v základním vzdělávání.
Výzkumná část bude věnována dotazníkovému šetření.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce "Hudební výchova v mezipředmětových vztazích na prvním stupni základních škol" bude pojednávat o propojení hudební výchovy s ostatními vyučovacími předměty v 1. 5. ročnících základního vzdělávání.
Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na hudbu jako celek, současné pojetí a využití hudební výchovy v základním vzdělávání.
Výzkumná část bude věnována dotazníkovému šetření.
Seznam doporučené literatury
EGGEBRECHT, Heinrich.
Hudba a krásno.
Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
219 s. ISBN 80-7106-479-3.
FUKAČ, Jiří. Hudba20. století,její postavení a význam při rozvoji hudebnosti žáků
ZŠ, SŠ a ZUŠ.Část 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 70 s.
¨¨
HERDEN, Jaroslav; JENČKOVÁ, Eva a KOLÁŘ, Jiří. Hudbapro děti. 1. vydání. Praha: Karolinum ve spolupráci s vydavatelstvím a nakladatelstvím
H + H, 1992. 194 s.
ISBN 80-7066-522-X.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, hudební fakulta, katedra teorie a dějin hudby, 2004. 125 s. ISBN 80-7331-018-X.
Seznam doporučené literatury
EGGEBRECHT, Heinrich.
Hudba a krásno.
Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
219 s. ISBN 80-7106-479-3.
FUKAČ, Jiří. Hudba20. století,její postavení a význam při rozvoji hudebnosti žáků
ZŠ, SŠ a ZUŠ.Část 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 70 s.
¨¨
HERDEN, Jaroslav; JENČKOVÁ, Eva a KOLÁŘ, Jiří. Hudbapro děti. 1. vydání. Praha: Karolinum ve spolupráci s vydavatelstvím a nakladatelstvím
H + H, 1992. 194 s.
ISBN 80-7066-522-X.
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, hudební fakulta, katedra teorie a dějin hudby, 2004. 125 s. ISBN 80-7331-018-X.