Diplomová práce je zaměřena na výklad a procvičování stereometrie na středních školách. Ilustrační obrázky a dynamické applety, které doprovázejí vykládanou látku i řešené příklady jsou sestrojeny ve volně dostupném programu GeoGebra 3D. Ve školské stereometrii je s výhodou využíváno sepjetí základních geometrických objektů (bod, přímka a rovina) se základními tělesy. V programu GeoGebra 3D jsou tělesa zobrazována v rovnoběžném promítání a je možné je natáčet z různých úhlů pohledu. Součástí práce je popis průzkumu, jehož cílem bylo ověření vhodnosti užití programu GeoGebra 3D při výuce stereometrie na střední škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on interpreting and practicing stereometry at secondary schools. Illustrative images and dynamic applets that accompany the embroidered topics and solved examples are constructed in the freeware GeoGebra 3D. In school stereometry, it is advantageous to use the joining of basic geometric objects (point, line, and plane) with the basic bodies. In GeoGebra 3D, the bodies are displayed in parallel projection and they can be shot from different angles. Part of the thesis is a description of a survey whose target was to verify the suitability of GeoGebra 3D program for teaching stereometry at high schools.
Klíčová slova
stereometrie pro SŠ, stereometrické polohové a metrické úlohy, rovnoběžné promítání, základní tělesa, GeoGebra 3D, dynamické applety
Klíčová slova v angličtině
stereometry for secondary schools, stereometric positioning and metric tasks, parallel projection, basic bodies, GeoGebra 3D, dynamic applets
Rozsah průvodní práce
141 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výklad a procvičování stereometrie na středních školách. Ilustrační obrázky a dynamické applety, které doprovázejí vykládanou látku i řešené příklady jsou sestrojeny ve volně dostupném programu GeoGebra 3D. Ve školské stereometrii je s výhodou využíváno sepjetí základních geometrických objektů (bod, přímka a rovina) se základními tělesy. V programu GeoGebra 3D jsou tělesa zobrazována v rovnoběžném promítání a je možné je natáčet z různých úhlů pohledu. Součástí práce je popis průzkumu, jehož cílem bylo ověření vhodnosti užití programu GeoGebra 3D při výuce stereometrie na střední škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on interpreting and practicing stereometry at secondary schools. Illustrative images and dynamic applets that accompany the embroidered topics and solved examples are constructed in the freeware GeoGebra 3D. In school stereometry, it is advantageous to use the joining of basic geometric objects (point, line, and plane) with the basic bodies. In GeoGebra 3D, the bodies are displayed in parallel projection and they can be shot from different angles. Part of the thesis is a description of a survey whose target was to verify the suitability of GeoGebra 3D program for teaching stereometry at high schools.
Klíčová slova
stereometrie pro SŠ, stereometrické polohové a metrické úlohy, rovnoběžné promítání, základní tělesa, GeoGebra 3D, dynamické applety
Klíčová slova v angličtině
stereometry for secondary schools, stereometric positioning and metric tasks, parallel projection, basic bodies, GeoGebra 3D, dynamic applets
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracovat elektronickou učebnici stereometrie v geometrickém programu GeoGebra 3D. Tj. vytvořit krokované výklady vybraných stereometrických témat za pomoci užití dynamického nástroje programu GeoGebra 3D - posuvníku. Analogickým způsobem zpracovat krokované postupy řešení ukázkových stereometrických úloh, dále pak navrhnout zadání několika úloh k samostatnému řešení. Ověřit vhodnost zařazení elektronické učebnice při výuce stereometrie v praxi pomocí zadání závěrečného testu ze stereometrie studentům, kteří byli vyučováni za pomoci užití elektronické učebnice, a studentům, při jejichž výuce stereometrie elektronické učebnice užito nebylo.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracovat elektronickou učebnici stereometrie v geometrickém programu GeoGebra 3D. Tj. vytvořit krokované výklady vybraných stereometrických témat za pomoci užití dynamického nástroje programu GeoGebra 3D - posuvníku. Analogickým způsobem zpracovat krokované postupy řešení ukázkových stereometrických úloh, dále pak navrhnout zadání několika úloh k samostatnému řešení. Ověřit vhodnost zařazení elektronické učebnice při výuce stereometrie v praxi pomocí zadání závěrečného testu ze stereometrie studentům, kteří byli vyučováni za pomoci užití elektronické učebnice, a studentům, při jejichž výuce stereometrie elektronické učebnice užito nebylo.
Seznam doporučené literatury
Hohenwarter, M.; Hohenwarter, J.: Introduction to Geogebra Version 4.4. Florida Atlantic University, Boca Raton, USA. International GeoGebra Institute 2013.
Kiselev, A. P.: Kiselev´s geometry. Book II. Stereometry (adapted from Russian by Alexander Givental). Hardcover, Sumizdat 2008.
Pomykalová, E.: Matematika pro gymnázia Stereometrie. Praha, Prometheus 2009.
Urban, A.: Deskriptivní geometrie I. Praha, SNTL 1965.
Seznam doporučené literatury
Hohenwarter, M.; Hohenwarter, J.: Introduction to Geogebra Version 4.4. Florida Atlantic University, Boca Raton, USA. International GeoGebra Institute 2013.
Kiselev, A. P.: Kiselev´s geometry. Book II. Stereometry (adapted from Russian by Alexander Givental). Hardcover, Sumizdat 2008.
Pomykalová, E.: Matematika pro gymnázia Stereometrie. Praha, Prometheus 2009.
Urban, A.: Deskriptivní geometrie I. Praha, SNTL 1965.