Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá současnými fenomény, kterými jsou stres a syndrom vyhoření. Analyzuje jejich vzájemné souvislosti, možnosti prevence a léčby. Charakterizuje povolání speciálního pedagoga a jeho komunikaci s rodiči. Teoretická část vychází z poznatků odborné literatury a zkušeností z praxe autorky.
Praktická část na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování autorky analyzuje reálnou situaci, která je příkladem konfliktní komunikace speciálního pedagoga a rodiče žáka s postižením. Pomocí případové studie autorka předkládá chyby, které se v komunikaci zúčastnění dopustili. Na základě vyhodnocení kvalitativního šetření vyplynou doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the thesis deals with current phenomena that are stress and burnout syndrome. It analyses their mutual connections, the possibilities of prevention and treatment. It characterizes the profession of a special education teacher and teacher-parent communication. The theoretical part is based on the knowledge of professional literature and professional experience of the author.
The practical part, based on the author´s long-term participating observation, analyses a realistic situation that is an example of the conflicting communication between a special education teacher and a parent of a pupil with disabilities. Using a case study, the author presents errors that the participants have committed in communication. On the basis of the qualitative research and evaluation the recommendations for special education practice have emerged.
Klíčová slova
Stres, syndrom vyhoření, speciální pedagog, rodič žáka s postižením, konflikt.
Klíčová slova v angličtině
Stress, burnout syndrome, special education teacher, parent of a pupil with disabilities, conflict.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se ve své teoretické části zabývá současnými fenomény, kterými jsou stres a syndrom vyhoření. Analyzuje jejich vzájemné souvislosti, možnosti prevence a léčby. Charakterizuje povolání speciálního pedagoga a jeho komunikaci s rodiči. Teoretická část vychází z poznatků odborné literatury a zkušeností z praxe autorky.
Praktická část na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování autorky analyzuje reálnou situaci, která je příkladem konfliktní komunikace speciálního pedagoga a rodiče žáka s postižením. Pomocí případové studie autorka předkládá chyby, které se v komunikaci zúčastnění dopustili. Na základě vyhodnocení kvalitativního šetření vyplynou doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the thesis deals with current phenomena that are stress and burnout syndrome. It analyses their mutual connections, the possibilities of prevention and treatment. It characterizes the profession of a special education teacher and teacher-parent communication. The theoretical part is based on the knowledge of professional literature and professional experience of the author.
The practical part, based on the author´s long-term participating observation, analyses a realistic situation that is an example of the conflicting communication between a special education teacher and a parent of a pupil with disabilities. Using a case study, the author presents errors that the participants have committed in communication. On the basis of the qualitative research and evaluation the recommendations for special education practice have emerged.
Klíčová slova
Stres, syndrom vyhoření, speciální pedagog, rodič žáka s postižením, konflikt.
Klíčová slova v angličtině
Stress, burnout syndrome, special education teacher, parent of a pupil with disabilities, conflict.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Deskripce stresujících fenoménů, které negativně ovlivňují komunikaci mezi rodiči a speciálními pedagogy. Dílčím cílem je pak zjištění souvislostí mezi stresem, vyhořením a ztrátou důvěry v profesionalitu speciálního pedagoga včetně navržení opatření k minimalizaci konfliktu v pedagogické praxi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturovaný rozhovor, kazuistika.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Deskripce stresujících fenoménů, které negativně ovlivňují komunikaci mezi rodiči a speciálními pedagogy. Dílčím cílem je pak zjištění souvislostí mezi stresem, vyhořením a ztrátou důvěry v profesionalitu speciálního pedagoga včetně navržení opatření k minimalizaci konfliktu v pedagogické praxi.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturovaný rozhovor, kazuistika.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3
KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8
NIKL, Jiří. Pedagogická komunikace: komunikace při společné učební činnosti v dyádě dítě - rodič. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1990. ISBN 80-7041-000-0
PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3
KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8
NIKL, Jiří. Pedagogická komunikace: komunikace při společné učební činnosti v dyádě dítě - rodič. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1990. ISBN 80-7041-000-0
PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.