Diplomová práce se v obecné rovině vztahuje k rizikovým faktorům vzniku syndromu vyhoření
u pedagogických pracovníků. Na poli úže stanoveného výzkumného problému pojednává o příčinách zátěže pedagogů základních škol, které mohou potenciálně vést ke vzniku syndromu vyhoření. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou.
V teoretické části jsou prezentovány aktuální poznatky, vztahující se k problematice syndromu vyhoření v pedagogické profesi a k soudobým zatěžujícím faktorům tohoto povolání.
Empirická část představuje výsledky smíšeného výzkumu zaměřeného na zmapování rizikových fenoménů pro vznik syndromu vyhoření u učitelů pracujících s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Cíl výzkumu byl zpřesněn formulací hlavní výzkumné otázky a hypotéz.
Využito bylo polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Kombinace těchto metod nám pomohla lépe postihnout realitu, a získat tak poměrně jasný obraz o aktuálních příčinách psychické a pracovní zátěže učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with high-risk factors of burn-out syndrome development among pedagogical workers. It is specifically concerned with the causes of stress among primary school teachers which could potentially lead to development of burn-out syndrome. The thesis is divided into
a theoretical and empirical part. Actual information related to issues of burn-out syndrome in pedagogical profession are presented and contemporary stress factors of this profession are both part of the theoretical part.
The empirical part introduces results of a mixed research focused on mapping of risk- phenomena for development of burn-out syndrome among teachers working with pupils with special educational needs. The goal of the research was specified by formulating the research question and hypotheses. A semi-structured interview and a questionnaire were used.
In combination of both methods we were able to ascertain the phenomenon and gain a more
or less clear picture of current causes of psychological and work stress of teachers.
Pedagogical worker, burn-out syndrome, burden, stress, pupils with special educational needs, high-risk factors
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v obecné rovině vztahuje k rizikovým faktorům vzniku syndromu vyhoření
u pedagogických pracovníků. Na poli úže stanoveného výzkumného problému pojednává o příčinách zátěže pedagogů základních škol, které mohou potenciálně vést ke vzniku syndromu vyhoření. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou.
V teoretické části jsou prezentovány aktuální poznatky, vztahující se k problematice syndromu vyhoření v pedagogické profesi a k soudobým zatěžujícím faktorům tohoto povolání.
Empirická část představuje výsledky smíšeného výzkumu zaměřeného na zmapování rizikových fenoménů pro vznik syndromu vyhoření u učitelů pracujících s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Cíl výzkumu byl zpřesněn formulací hlavní výzkumné otázky a hypotéz.
Využito bylo polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Kombinace těchto metod nám pomohla lépe postihnout realitu, a získat tak poměrně jasný obraz o aktuálních příčinách psychické a pracovní zátěže učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with high-risk factors of burn-out syndrome development among pedagogical workers. It is specifically concerned with the causes of stress among primary school teachers which could potentially lead to development of burn-out syndrome. The thesis is divided into
a theoretical and empirical part. Actual information related to issues of burn-out syndrome in pedagogical profession are presented and contemporary stress factors of this profession are both part of the theoretical part.
The empirical part introduces results of a mixed research focused on mapping of risk- phenomena for development of burn-out syndrome among teachers working with pupils with special educational needs. The goal of the research was specified by formulating the research question and hypotheses. A semi-structured interview and a questionnaire were used.
In combination of both methods we were able to ascertain the phenomenon and gain a more
or less clear picture of current causes of psychological and work stress of teachers.
Pedagogical worker, burn-out syndrome, burden, stress, pupils with special educational needs, high-risk factors
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit rizikové faktory vzniku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dílčími cíli jsou pak reflexe stresujících fenoménů ve speciálně pedagogické intervenci a navržení preventivních opatření pro uchování duševního zdraví pedagogických pracovníků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturované rozhovory.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit rizikové faktory vzniku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dílčími cíli jsou pak reflexe stresujících fenoménů ve speciálně pedagogické intervenci a navržení preventivních opatření pro uchování duševního zdraví pedagogických pracovníků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturované rozhovory.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, P., 2013. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0159-3.
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I., 1998. Syndrom vyhoření: funkční duševní porucha. Praha: Státní zdravotní ústav. ISBN 80-7071-099-3.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2009. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-0-7367-568-4.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2012. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-3
PEŠEK, R., PRAŠKO, J., 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, P., 2013. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0159-3.
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I., 1998. Syndrom vyhoření: funkční duševní porucha. Praha: Státní zdravotní ústav. ISBN 80-7071-099-3.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2009. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-0-7367-568-4.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2012. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-3
PEŠEK, R., PRAŠKO, J., 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.