Diplomová práce se zabývá výukou cizích jazyků na 1. stupni základní školy, a to především se zaměřením na anglický a německý jazyk. Cílovou skupinu cizojazyčného vyučování tvoří žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jakými jsou specifické potřeby učení, porucha pozornosti s hyperaktivitou, logopedická vada, lehké mentální postižení a Aspergerův syndrom. Pozornost je věnována i žákům nadaným a dětem vyrůstajícím v bilingvním rodinném a sociálním prostředí. Práce nás seznamuje nejenom s tradičními metodami výuky, ale především s metodami a formami, které jsou inovativní a vhodné nejenom pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i pro žáky, kteří nemají deficity v oblasti kognitivních funkcí.
Výzkum prováděný v rámci diplomové práce analyzuje potřeby obou zmíněných skupin v rámci cizojazyčného vyučování, jejich interakci při jednotlivých aktivitách, vztah k výuce cizích jazyků a ke spolupráci s německou školou, které se žáci pravidelně zúčastňují.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of foreign languages at the first grade of elementary school, especially with a focus on English and German. The target group of foreign language teaching consists of pupils with special educational needs such as specific learning needs, attention deficit hyperactivity disorder, speech disorder, mental illness and Asperger syndrome. Attention is also paid to talented pupils and children growing up in a bilingual family and social environment. The work introduces not only traditional teaching methods but also methods and forms that are innovative and suitable not only for pupils with special educational needs but also for pupils who do not have deficits in the area of cognitive functions.
The research carried out in this diploma thesis analyses the needs of both mentioned groups in the context of foreign language teaching, their interaction with individual activities, the relation to the teaching of foreign languages and the cooperation with the German school that the pupils regularly participate in.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, tradiční metody výuky cizích jazyků, inovativní metody výuky cizích jazyků, cizojazyčné divadlo, týmové vyučování, Total Physical Response, učení v životních situacích, herní aktivity ve výuce cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
foreign language teaching, pupils with special educational needs, traditional methods of foreign language teaching, innovative methods of foreign language teaching, foreign language theatre, team teaching, Total Physical Response, learning in life situations, gaming activities in foreign language teaching
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou cizích jazyků na 1. stupni základní školy, a to především se zaměřením na anglický a německý jazyk. Cílovou skupinu cizojazyčného vyučování tvoří žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jakými jsou specifické potřeby učení, porucha pozornosti s hyperaktivitou, logopedická vada, lehké mentální postižení a Aspergerův syndrom. Pozornost je věnována i žákům nadaným a dětem vyrůstajícím v bilingvním rodinném a sociálním prostředí. Práce nás seznamuje nejenom s tradičními metodami výuky, ale především s metodami a formami, které jsou inovativní a vhodné nejenom pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i pro žáky, kteří nemají deficity v oblasti kognitivních funkcí.
Výzkum prováděný v rámci diplomové práce analyzuje potřeby obou zmíněných skupin v rámci cizojazyčného vyučování, jejich interakci při jednotlivých aktivitách, vztah k výuce cizích jazyků a ke spolupráci s německou školou, které se žáci pravidelně zúčastňují.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of foreign languages at the first grade of elementary school, especially with a focus on English and German. The target group of foreign language teaching consists of pupils with special educational needs such as specific learning needs, attention deficit hyperactivity disorder, speech disorder, mental illness and Asperger syndrome. Attention is also paid to talented pupils and children growing up in a bilingual family and social environment. The work introduces not only traditional teaching methods but also methods and forms that are innovative and suitable not only for pupils with special educational needs but also for pupils who do not have deficits in the area of cognitive functions.
The research carried out in this diploma thesis analyses the needs of both mentioned groups in the context of foreign language teaching, their interaction with individual activities, the relation to the teaching of foreign languages and the cooperation with the German school that the pupils regularly participate in.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, tradiční metody výuky cizích jazyků, inovativní metody výuky cizích jazyků, cizojazyčné divadlo, týmové vyučování, Total Physical Response, učení v životních situacích, herní aktivity ve výuce cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
foreign language teaching, pupils with special educational needs, traditional methods of foreign language teaching, innovative methods of foreign language teaching, foreign language theatre, team teaching, Total Physical Response, learning in life situations, gaming activities in foreign language teaching
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké metody a formy výuky jsou vhodné pro cílovou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kvantitativní dotazník, kvalitativní pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké metody a formy výuky jsou vhodné pro cílovou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kvantitativní dotazník, kvalitativní pozorování.
Seznam doporučené literatury
HALLOVÁ, I., a kol., 2014. Hry v českém a cizím jazyce SPU. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-085-7.
HANŠPACHOVÁ, J., ŘANDOVÁ. Z., 2007. Pohádková angličtina. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-290-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2009. Dysgrafie. 2. rozš. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-9-0.
JUCOVIČOVÁ D., ŽÁČKOVÁ H., 2014. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? 8. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-87295-16-8.
POKORNÁ, V., 2007. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-350-5.
POKORNÁ, V., 1997. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-135-5.
SELLIN, K., 2008. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen letnen. 2. přeprac. a rozš. vyd. München: Ernst Reinhardt Verlag. ISBN 978-3-497-01986-1.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
HALLOVÁ, I., a kol., 2014. Hry v českém a cizím jazyce SPU. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-085-7.
HANŠPACHOVÁ, J., ŘANDOVÁ. Z., 2007. Pohádková angličtina. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-290-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2009. Dysgrafie. 2. rozš. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-9-0.
JUCOVIČOVÁ D., ŽÁČKOVÁ H., 2014. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? 8. vyd. Praha: D + H. ISBN 978-80-87295-16-8.
POKORNÁ, V., 2007. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-350-5.
POKORNÁ, V., 1997. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-135-5.
SELLIN, K., 2008. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen letnen. 2. přeprac. a rozš. vyd. München: Ernst Reinhardt Verlag. ISBN 978-3-497-01986-1.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.