Diplomová práce se zabývá zmapováním tématu a charakteristiky dvou pracovních pozic: osobního asistenta a asistenta pedagoga. Cílem výzkumu je specifikovat roli osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením a popsat shody a rozdíly v jejich činnosti.
Teoretická část popisuje jedince s kombinovaným postižením, zejména pojednává
o definici, klasifikaci a etiologii kombinovaného postižení. Dále popisuje specifika vzdělávání žáků s kombinovaným postižením, na které navazují popisy rolí osobního asistenta a asistenta pedagoga, které jsou stěžejní pro zadané téma diplomové práce. Empirická část navazuje na teoretický úvod formou osobního dotazování, popisuje role osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Empirická část je doplněna dvěma případovými studiemi - asistent pedagoga u žáka s PAS a osobní asistent u žákyně s metabolickou poruchou. V diskuzi uvádíme navrhovaná opatření pro další zkoumání dané problematiky.
Anotace v angličtině
This thesis maps topic and characteristics of two positions: Personal assistant and teacher's assistants. The goal is to specify their roles in education of pupils with multiple disability and describe conformities and differences in their positions.
Theoretical part describe individuals with multiple disability, especially deals with defitition, classification and etiology of the multiple disabilty. As a next it describes pupils with multiple disabilty specifics and then it continues with descriptions of personal assistant's and teacher's assistants roles, which are key for entered topic of the thesis.
Empiric part follows up on theoretical part by personal questionings form, analyzes personal assistant's and teacher's assistants roles in case of education of pupils with multiple disabilty. There are added two case studies in - teacher's assistant with autistic pupil and personal assistant helping pupil with metabolic disorder. In discussion there are said proposed measures for next research in this problematics.
Klíčová slova
kombinované postižení, vzdělávání, poradenská zařízení, podpůrná opatření, asistent pedagoga, osobní asistent, žák s kombinovaným postižením
Klíčová slova v angličtině
multiple disability, education, consulting facilities, supporting procuration, teaching assistant, personal assistant, pupil with multiple disability
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zmapováním tématu a charakteristiky dvou pracovních pozic: osobního asistenta a asistenta pedagoga. Cílem výzkumu je specifikovat roli osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením a popsat shody a rozdíly v jejich činnosti.
Teoretická část popisuje jedince s kombinovaným postižením, zejména pojednává
o definici, klasifikaci a etiologii kombinovaného postižení. Dále popisuje specifika vzdělávání žáků s kombinovaným postižením, na které navazují popisy rolí osobního asistenta a asistenta pedagoga, které jsou stěžejní pro zadané téma diplomové práce. Empirická část navazuje na teoretický úvod formou osobního dotazování, popisuje role osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Empirická část je doplněna dvěma případovými studiemi - asistent pedagoga u žáka s PAS a osobní asistent u žákyně s metabolickou poruchou. V diskuzi uvádíme navrhovaná opatření pro další zkoumání dané problematiky.
Anotace v angličtině
This thesis maps topic and characteristics of two positions: Personal assistant and teacher's assistants. The goal is to specify their roles in education of pupils with multiple disability and describe conformities and differences in their positions.
Theoretical part describe individuals with multiple disability, especially deals with defitition, classification and etiology of the multiple disabilty. As a next it describes pupils with multiple disabilty specifics and then it continues with descriptions of personal assistant's and teacher's assistants roles, which are key for entered topic of the thesis.
Empiric part follows up on theoretical part by personal questionings form, analyzes personal assistant's and teacher's assistants roles in case of education of pupils with multiple disabilty. There are added two case studies in - teacher's assistant with autistic pupil and personal assistant helping pupil with metabolic disorder. In discussion there are said proposed measures for next research in this problematics.
Klíčová slova
kombinované postižení, vzdělávání, poradenská zařízení, podpůrná opatření, asistent pedagoga, osobní asistent, žák s kombinovaným postižením
Klíčová slova v angličtině
multiple disability, education, consulting facilities, supporting procuration, teaching assistant, personal assistant, pupil with multiple disability
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Specifikovat roli osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením a popsat shody a rozdíly v jejich činnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metoda: Dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Specifikovat roli osobního asistenta a asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením a popsat shody a rozdíly v jejich činnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metoda: Dotazování.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-170-6.
HRDÁ, Jana. Osobní asistence, poradenství a zprostředkování. 1. vyd. Praha: Asociace poraden pro zdravotně postižené, 2006. ISBN 80-239-6415-1.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. dopl. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-170-6.
HRDÁ, Jana. Osobní asistence, poradenství a zprostředkování. 1. vyd. Praha: Asociace poraden pro zdravotně postižené, 2006. ISBN 80-239-6415-1.
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. dopl. vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.