Diplomová práce zabývá očekáváním rodičů v souvislosti s předškolním
vzdělávání. Cílem bylo zjistit, jaká jsou očekávání rodičů v souvislosti s předškolním
vzděláváním a jak se rodiče staví k zavedení povinného posledního ročníku předškolního
vzdělávání.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. V teoretické
části se zabýváme charakteristikou dítěte předškolního věku, kde jsou popsané jednotlivé
vývojové období dítěte předškolního věku. Dále popisujeme kurikulární dokumenty pro
předškolní vzdělávání. Další kapitola představuje osobnost učitele mateřské školy a
vzájemné spolupráce rodičů a mateřské školy. Závěr teoretické části je zaměřen na
vzdělávání dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a činností školských poradenských
zařízení.
V empirické části na základě dotazníkového šetření zjišťujeme, jaká očekávání
mají rodiče od předškolního vzdělávání a jak se staví k zavedení povinného předškolního
vzdělávání. Výsledky ukazují, že rodiče očekávají podporu ve vzdělání a podporu
sociálních dovedností. Rodiče souhlasí se zavedením povinného ročníku předškolního
vzdělávání a považují toto vzdělávání za důležité.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with parent's expectations of preschool education.
The aim is to determine parent's expectations of preschool education and describe their
attitude towards the introduction of a mandatory last year.
The thesis is divided into two sections, namely, theoretical and empirical. The first
theoretical section deals with the characteristics of the preschool child where individual
periods of development are described. It also covers preschool education from the point
of view of legislation and curricular documents which are binding for kindergartens. The
next chapter introduces the role of a kindergarten teacher and mutual cooperation of
parents and the kindergarten. The conclusion of the theoretical section focusses on
education of children with special educational needs and school counselling facilities.
On the basis of a survey, the empirical section discovers what expectations of
preschool education parents have and what their attitude towards the introduction of
a mandatory last year of preschool education is. The results show that parents expect
support in education and social skills. Parents agree with the introduction of the
mandatory year of preschool education and find that education important.
Keywords
Klíčová slova
dítě se speciálně vzdělávacími potřebami, očekávání rodičů, předškolní věk, rodiče,
mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
child with special educational needs, parents' expectations, preschool age, parents,
kindergarten
Rozsah průvodní práce
124 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zabývá očekáváním rodičů v souvislosti s předškolním
vzdělávání. Cílem bylo zjistit, jaká jsou očekávání rodičů v souvislosti s předškolním
vzděláváním a jak se rodiče staví k zavedení povinného posledního ročníku předškolního
vzdělávání.
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. V teoretické
části se zabýváme charakteristikou dítěte předškolního věku, kde jsou popsané jednotlivé
vývojové období dítěte předškolního věku. Dále popisujeme kurikulární dokumenty pro
předškolní vzdělávání. Další kapitola představuje osobnost učitele mateřské školy a
vzájemné spolupráce rodičů a mateřské školy. Závěr teoretické části je zaměřen na
vzdělávání dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a činností školských poradenských
zařízení.
V empirické části na základě dotazníkového šetření zjišťujeme, jaká očekávání
mají rodiče od předškolního vzdělávání a jak se staví k zavedení povinného předškolního
vzdělávání. Výsledky ukazují, že rodiče očekávají podporu ve vzdělání a podporu
sociálních dovedností. Rodiče souhlasí se zavedením povinného ročníku předškolního
vzdělávání a považují toto vzdělávání za důležité.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with parent's expectations of preschool education.
The aim is to determine parent's expectations of preschool education and describe their
attitude towards the introduction of a mandatory last year.
The thesis is divided into two sections, namely, theoretical and empirical. The first
theoretical section deals with the characteristics of the preschool child where individual
periods of development are described. It also covers preschool education from the point
of view of legislation and curricular documents which are binding for kindergartens. The
next chapter introduces the role of a kindergarten teacher and mutual cooperation of
parents and the kindergarten. The conclusion of the theoretical section focusses on
education of children with special educational needs and school counselling facilities.
On the basis of a survey, the empirical section discovers what expectations of
preschool education parents have and what their attitude towards the introduction of
a mandatory last year of preschool education is. The results show that parents expect
support in education and social skills. Parents agree with the introduction of the
mandatory year of preschool education and find that education important.
Keywords
Klíčová slova
dítě se speciálně vzdělávacími potřebami, očekávání rodičů, předškolní věk, rodiče,
mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
child with special educational needs, parents' expectations, preschool age, parents,
kindergarten
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká jsou očekávání rodičů v souvislosti s předškolním vzděláváním jejich dětí, a popsat jejich postoje k zavedení povinného posledního roku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká jsou očekávání rodičů v souvislosti s předškolním vzděláváním jejich dětí, a popsat jejich postoje k zavedení povinného posledního roku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, P., MAREŠ, J, 2001. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
KUTÁLKOVÁ, D., 2014. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-247-4856-6.
LANGMAJER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-2471-284-9.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2003. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-799-X.
OTEVŘELOVÁ, H., 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S., 2013. Předškolní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, P., MAREŠ, J, 2001. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
KUTÁLKOVÁ, D., 2014. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-247-4856-6.
LANGMAJER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-2471-284-9.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2003. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-799-X.
OTEVŘELOVÁ, H., 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1092-4.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S., 2013. Předškolní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.