Bakalářská práce je zaměřena na finanční matematiku, tedy na jednu z disciplín aplikované matematiky, jejímž základem je oblast finančních služeb. V práci je poukázáno na důležitost znalostí z této problematiky pro běžný život. V teoretické části je uvedeno, ve kterých částech Rámcového vzdělávacího programu je finanční matematika zahrnuta, jsou zde definovány základní pojmy finanční gramotnosti a charakteristika projektové výuky. V praktické části bakalářské práce je navržen, realizován a vyhodnocen krátkodobý praktický školní projekt z finanční matematiky pro žáky deváté třídy základní školy. Nedílnou součástí navrženého projektu je ověření získaných vědomostí pomocí finanční strategické hry.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on financial mathematics, one of the disciplines of applied mathematics, the basis of which is the area of financial services. The thesis highlights the importance of knowledge of this subject for everyday life. In the theoretical part, it is stated in which parts of the Framework Educational Programme financial mathematics is included, the basic concepts of financial literacy and the characteristics of project-based learning are defined. In the practical part of the bachelor thesis, a short-term practical school project in financial mathematics is designed, implemented and evaluated for pupils of the ninth grade of elementary school. An integral part of the proposed project is the verification of the acquired knowledge by means of a financial strategy game.
Klíčová slova
finanční matematika, finanční gramotnost, RVP ZV, finanční služby, procenta, krátkodobý projekt, strategická hra Peníze navíc
Klíčová slova v angličtině
financial mathematics, financial literacy, RVP ZV, financial services, percentages, short-term project, strategic game Peníze navíc (Extra Money
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na finanční matematiku, tedy na jednu z disciplín aplikované matematiky, jejímž základem je oblast finančních služeb. V práci je poukázáno na důležitost znalostí z této problematiky pro běžný život. V teoretické části je uvedeno, ve kterých částech Rámcového vzdělávacího programu je finanční matematika zahrnuta, jsou zde definovány základní pojmy finanční gramotnosti a charakteristika projektové výuky. V praktické části bakalářské práce je navržen, realizován a vyhodnocen krátkodobý praktický školní projekt z finanční matematiky pro žáky deváté třídy základní školy. Nedílnou součástí navrženého projektu je ověření získaných vědomostí pomocí finanční strategické hry.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on financial mathematics, one of the disciplines of applied mathematics, the basis of which is the area of financial services. The thesis highlights the importance of knowledge of this subject for everyday life. In the theoretical part, it is stated in which parts of the Framework Educational Programme financial mathematics is included, the basic concepts of financial literacy and the characteristics of project-based learning are defined. In the practical part of the bachelor thesis, a short-term practical school project in financial mathematics is designed, implemented and evaluated for pupils of the ninth grade of elementary school. An integral part of the proposed project is the verification of the acquired knowledge by means of a financial strategy game.
Klíčová slova
finanční matematika, finanční gramotnost, RVP ZV, finanční služby, procenta, krátkodobý projekt, strategická hra Peníze navíc
Klíčová slova v angličtině
financial mathematics, financial literacy, RVP ZV, financial services, percentages, short-term project, strategic game Peníze navíc (Extra Money
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit mezipředmětový krátkodobý projekt pro žáky na základní škole na vybrané téma z finanční matematiky. Projekt realizovat.
Zpracovat a vyhodnotit výsledku tohoto projektu.
Požadavky: Znalost matematiky v rozsahu základních kurzů analýzy a algebry. Práce s odbornou literaturou. Znalost učebnic matematiky pro základní školu z hlediska zpracovávaného tématu. Znalost RVP.
Metody: Analytické a syntetické.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit mezipředmětový krátkodobý projekt pro žáky na základní škole na vybrané téma z finanční matematiky. Projekt realizovat.
Zpracovat a vyhodnotit výsledku tohoto projektu.
Požadavky: Znalost matematiky v rozsahu základních kurzů analýzy a algebry. Práce s odbornou literaturou. Znalost učebnic matematiky pro základní školu z hlediska zpracovávaného tématu. Znalost RVP.
Metody: Analytické a syntetické.
Seznam doporučené literatury
Frobisher, L., Orton, A.: Insight into Teaching Mathematics. Cassel, London 1996.
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N.: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. 1. a 2. díl. PF UK, Praha 2004.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 1. díl. Fraus, Plzeň 2014.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 2. díl Obecná didaktika matematiky. Fraus, Plzeň 2016.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 3. díl Historie matematiky pro učitele. Fraus, Plzeň 2016.
Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. Praha: HAV, 2013.
Učebnice pro ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Frobisher, L., Orton, A.: Insight into Teaching Mathematics. Cassel, London 1996.
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N.: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. 1. a 2. díl. PF UK, Praha 2004.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 1. díl. Fraus, Plzeň 2014.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 2. díl Obecná didaktika matematiky. Fraus, Plzeň 2016.
Polák, J.: Didaktika matematiky. 3. díl Historie matematiky pro učitele. Fraus, Plzeň 2016.
Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. Praha: HAV, 2013.
Učebnice pro ZŠ.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.