Diplomová práce se zabývá problémy, které vznikají při tvorbě tematických plánů ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou uvedeny kurikulární dokumenty, ze kterých tematický plán vychází. Nedílnou součástí teoretické části je i pojetí výtvarné výchovy a její plánování. Praktická část obsahuje popis kvalitativního výzkumu a jeho výzkumného nástroje interview. Pomocí interview byla zkoumána tvorba tematického plánu ve výtvarné výchově učiteli 1. stupně základní školy. Výsledkem výzkumného šetření je soubor rad a doporučení pro začínající učitele k tvorbě tematického plánu ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The thesis deals with problems, which arise during the creation of thematic plans in art at the first school. In the theoretical part, the curricular documents are presented, from which the thematic plan is based. An integral part of the theoretical part is also the concept of an art lesson and its planning. The practical part contains a description of a qualitative research and its research tool an interview. Using the interview, the creation of a thematic plan in art prepared by teachers of the first school was studied. The result of the research is a set of advice and recommendations for beginning teachers for the creation of a thematic plan in art.
Diplomová práce se zabývá problémy, které vznikají při tvorbě tematických plánů ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou uvedeny kurikulární dokumenty, ze kterých tematický plán vychází. Nedílnou součástí teoretické části je i pojetí výtvarné výchovy a její plánování. Praktická část obsahuje popis kvalitativního výzkumu a jeho výzkumného nástroje interview. Pomocí interview byla zkoumána tvorba tematického plánu ve výtvarné výchově učiteli 1. stupně základní školy. Výsledkem výzkumného šetření je soubor rad a doporučení pro začínající učitele k tvorbě tematického plánu ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The thesis deals with problems, which arise during the creation of thematic plans in art at the first school. In the theoretical part, the curricular documents are presented, from which the thematic plan is based. An integral part of the theoretical part is also the concept of an art lesson and its planning. The practical part contains a description of a qualitative research and its research tool an interview. Using the interview, the creation of a thematic plan in art prepared by teachers of the first school was studied. The result of the research is a set of advice and recommendations for beginning teachers for the creation of a thematic plan in art.
Přehled v odborné literatuře
Znalost odborné terminologie
Příprava, realizace a vyhodnocení terénního šetření metodou rozhovoru
Soubor doporučení pro praxi
CÍL:
Prostřednictvím studia dostupné odborné literatury zanalyzovat problematiku tvoření tematického plánu ve výtvarné výchově. Realizovat terénní šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ (metodou rozhovoru) a zjistit, s jakými obtížemi se při vytváření tematických plánů učitelé setkávají. Na základě analýzy získaných dat definovat soubor doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Přehled v odborné literatuře
Znalost odborné terminologie
Příprava, realizace a vyhodnocení terénního šetření metodou rozhovoru
Soubor doporučení pro praxi
CÍL:
Prostřednictvím studia dostupné odborné literatury zanalyzovat problematiku tvoření tematického plánu ve výtvarné výchově. Realizovat terénní šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ (metodou rozhovoru) a zjistit, s jakými obtížemi se při vytváření tematických plánů učitelé setkávají. Na základě analýzy získaných dat definovat soubor doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Miloslava DVOŘÁKOVÁ. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy: příkladový materiál. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002, 59 s. ISBN 80-7083-660-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003, 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
SKÁLOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces : učivo a jeho výběr : metody : organizační formy vyučování. 2. rozš. A aktualiz. Vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Miloslava DVOŘÁKOVÁ. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy: příkladový materiál. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002, 59 s. ISBN 80-7083-660-1.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003, 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
SKÁLOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces : učivo a jeho výběr : metody : organizační formy vyučování. 2. rozš. A aktualiz. Vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.