Diplomová práce se zabývá problematikou motivace a jejími formami ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části je problematika motivace rozdělena dle historického a praktického hlediska, je definován pojem motivace a jeho formy z pohledů různých autorů a psychologů. Praktická část se zaměřuje na praxi a zkušenosti učitelů 1. stupně základní školy. Popisuje aktuální stav motivace a jejích forem užívaných v praxi. Výzkumným nástrojem je dotazník, který má za cíl prozkoumat oblast motivace a jejích forem mezi pedagogy 1. stupně základní školy. Výsledkem tohoto šetření je přehled nejčastěji užívaných forem motivace. V závěru práce jsou uvedena doporučení od dotazovaných respondentů, jak správně žáky motivovat a kde čerpat inspiraci a možnosti motivací. Na základě výsledků výzkumného šetření je zařazen soubor pěti motivačních pohádek.
Anotace v angličtině
This final thesis deals with the motivation and its forms in art at the first school. In the theoretical part the motivation is divided according to the historical and practical views, I also define the concept of the motivation and its forms in psychological and other terms. The practical part focuses on practice and experience of primary school teachers. It describes the current state of the motivation and its forms used in teaching. I have used a questionnaire as a research tool. Its aim is to analyze the sphere of the motivation and its forms among primary school teachers. The result of this research is a summary of frequently used forms of the motivation. Finally, the thesis summarizes respondents´ recommendations. They explain how to motivate pupils in the right way, where to gain an inspiration and a possibility to motivate. On the basis of the research I have created a set of motivational fairy tales.
Klíčová slova
dotazník, druhy motivace, motiv, motivace, motivace ve výtvarné výchově, motivační činitele, potřeby
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivation in art lessons, motivational factors, motive, needs, questionnaire, types of motivation
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace a jejími formami ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části je problematika motivace rozdělena dle historického a praktického hlediska, je definován pojem motivace a jeho formy z pohledů různých autorů a psychologů. Praktická část se zaměřuje na praxi a zkušenosti učitelů 1. stupně základní školy. Popisuje aktuální stav motivace a jejích forem užívaných v praxi. Výzkumným nástrojem je dotazník, který má za cíl prozkoumat oblast motivace a jejích forem mezi pedagogy 1. stupně základní školy. Výsledkem tohoto šetření je přehled nejčastěji užívaných forem motivace. V závěru práce jsou uvedena doporučení od dotazovaných respondentů, jak správně žáky motivovat a kde čerpat inspiraci a možnosti motivací. Na základě výsledků výzkumného šetření je zařazen soubor pěti motivačních pohádek.
Anotace v angličtině
This final thesis deals with the motivation and its forms in art at the first school. In the theoretical part the motivation is divided according to the historical and practical views, I also define the concept of the motivation and its forms in psychological and other terms. The practical part focuses on practice and experience of primary school teachers. It describes the current state of the motivation and its forms used in teaching. I have used a questionnaire as a research tool. Its aim is to analyze the sphere of the motivation and its forms among primary school teachers. The result of this research is a summary of frequently used forms of the motivation. Finally, the thesis summarizes respondents´ recommendations. They explain how to motivate pupils in the right way, where to gain an inspiration and a possibility to motivate. On the basis of the research I have created a set of motivational fairy tales.
Klíčová slova
dotazník, druhy motivace, motiv, motivace, motivace ve výtvarné výchově, motivační činitele, potřeby
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivation in art lessons, motivational factors, motive, needs, questionnaire, types of motivation
Zásady pro vypracování
Přehled v odborné literatuře
Znalost odborné terminologie
Příprava, realizace a vyhodnocení dotazníkového šetření
CÍL: Zmapovat prostřednictvím studia odborné literatury problematiku motivace ve výtvarné výchově. Na základě dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ zjistit, jaké formy motivace převládají v současné výuce výtvarné výchovy. Vytvořit přehled různých forem motivace s doporučením pro praxi.
Zásady pro vypracování
Přehled v odborné literatuře
Znalost odborné terminologie
Příprava, realizace a vyhodnocení dotazníkového šetření
CÍL: Zmapovat prostřednictvím studia odborné literatury problematiku motivace ve výtvarné výchově. Na základě dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ zjistit, jaké formy motivace převládají v současné výuce výtvarné výchovy. Vytvořit přehled různých forem motivace s doporučením pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGR, Ladislav. Úloha motivace ve vyučování na základní škole. Praha: St. pedag. nakl., 1984
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003, 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016, 413 s. ISBN 978-80-246-3268-1.
Seznam doporučené literatury
LANGR, Ladislav. Úloha motivace ve vyučování na základní škole. Praha: St. pedag. nakl., 1984
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003, 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016, 413 s. ISBN 978-80-246-3268-1.