Diplomová práce se zabývá komunikační a slohovou výchovou na prvním stupni ZŠ, konkrétně se zaměřuje na třetí a čtvrtý ročník. Hlavním cílem je rozvoj komunikačních a stylistických dovedností žáků 1. stupně prostřednictvím textu a aktivit vztahujících se k místu bydliště (pražským legendám).
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretickou část dělíme do několika kapitol, které charakterizují pojmy vážící se k tématu, definice, současné pojetí slohové a komunikační výchovy, výukové metody a samotné pojetí této výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
Praktická část je věnovaná didaktickému materiálu pro komunikační a slohovou výchovu, zejména podrobné metodice s instrukcemi, jak postupovat v průběhu projektu. Tuto část lze využít zejména ve školách umístěných v Praze.
Součástí diplomové práce je přílohový materiál.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with Education in communication and essay writing at the first level of primary school, specifically focuses on the third and fourth grade. The main objective is to develop the communication and stylistic skills of the 1st grade pupil via text and activities related to place of living (Prague legends).
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into several chapters that describe specific terms related to the topic, definitions, present concept stylistic and communication education. It also implies the concept of language education in the Framework Education Program for Basic Education.
The practical part is dedicated to the didactic material for teaching communication and essay writing, particularly the detailed methodology on how to proceed in the project. This practical part can be of great use especially for schools in the Prague.
The Diploma thesis includes dissertation appendices
Klíčová slova
slohová a komunikační výchova, Praha-Staré město, legenda, projekt, vyprávění, popis
Klíčová slova v angličtině
Education in stylistics and communication, teaching essay writing, Prague - Old city, legend, project, description, narration.
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá komunikační a slohovou výchovou na prvním stupni ZŠ, konkrétně se zaměřuje na třetí a čtvrtý ročník. Hlavním cílem je rozvoj komunikačních a stylistických dovedností žáků 1. stupně prostřednictvím textu a aktivit vztahujících se k místu bydliště (pražským legendám).
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretickou část dělíme do několika kapitol, které charakterizují pojmy vážící se k tématu, definice, současné pojetí slohové a komunikační výchovy, výukové metody a samotné pojetí této výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
Praktická část je věnovaná didaktickému materiálu pro komunikační a slohovou výchovu, zejména podrobné metodice s instrukcemi, jak postupovat v průběhu projektu. Tuto část lze využít zejména ve školách umístěných v Praze.
Součástí diplomové práce je přílohový materiál.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with Education in communication and essay writing at the first level of primary school, specifically focuses on the third and fourth grade. The main objective is to develop the communication and stylistic skills of the 1st grade pupil via text and activities related to place of living (Prague legends).
The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into several chapters that describe specific terms related to the topic, definitions, present concept stylistic and communication education. It also implies the concept of language education in the Framework Education Program for Basic Education.
The practical part is dedicated to the didactic material for teaching communication and essay writing, particularly the detailed methodology on how to proceed in the project. This practical part can be of great use especially for schools in the Prague.
The Diploma thesis includes dissertation appendices
Klíčová slova
slohová a komunikační výchova, Praha-Staré město, legenda, projekt, vyprávění, popis
Klíčová slova v angličtině
Education in stylistics and communication, teaching essay writing, Prague - Old city, legend, project, description, narration.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury k tématu.
2. Příprava střednědobého projektu pro žáky 1. stupně ZŠ zaměřeného na poznávání pražských legend v souladu s očekávanými výstupy a klíčovými kompetencemi RVP ZV.
3. Evaluace projektu vybranými učiteli
4. Vyhodnocení a závěry
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury k tématu.
2. Příprava střednědobého projektu pro žáky 1. stupně ZŠ zaměřeného na poznávání pražských legend v souladu s očekávanými výstupy a klíčovými kompetencemi RVP ZV.
3. Evaluace projektu vybranými učiteli
4. Vyhodnocení a závěry
Seznam doporučené literatury
- Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php
- Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, ISBN 80-7178-167-3
- KASÍKOVÁ, Hana a Alena VALIŠOVÁ. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
- Kašová, J.a kol.: Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii i praxi, IUVENTA, Kroměříž, 1995
- HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-244-2915-1
- TOMKOVÁ, Vlasta, KAŠOVÁ, Jitka, DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
- CIBULA, Václav: Pražské pověsti. Praha: Panorama, 1983
- LANGER, František: Pražské legendy. Praha: Albatros, 1979
- BORSKÁ, Ilona: Praha má tajemná. Praha: Motto. ISBN 80-7246-297-0
- KOŠNÁŘ, Julius: Pověsti a legendy. Praha: Odeon. ISBN 80-207-0393-4
- Pražské pověsti. Dostupné z: https://www.prazskepovesti.cz/
Seznam doporučené literatury
- Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php
- Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, ISBN 80-7178-167-3
- KASÍKOVÁ, Hana a Alena VALIŠOVÁ. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
- Kašová, J.a kol.: Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii i praxi, IUVENTA, Kroměříž, 1995
- HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-244-2915-1
- TOMKOVÁ, Vlasta, KAŠOVÁ, Jitka, DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
- CIBULA, Václav: Pražské pověsti. Praha: Panorama, 1983
- LANGER, František: Pražské legendy. Praha: Albatros, 1979
- BORSKÁ, Ilona: Praha má tajemná. Praha: Motto. ISBN 80-7246-297-0
- KOŠNÁŘ, Julius: Pověsti a legendy. Praha: Odeon. ISBN 80-207-0393-4
- Pražské pověsti. Dostupné z: https://www.prazskepovesti.cz/