Práce by měla být jednoduchou příručkou pro pedagogy, kteří se věnují výuce hry
na zobcovou flétnu na základních školách. Teoretická práce nastiňuje důležitost hudební
výchovy pro rozvoj nehudebních schopností, seznamuje s velmi rozsáhlou historií
zobcové flétny a představuje důležité osobnosti i literaturu vztahující se k tomuto oboru.
V závěru je jednoduše popsaná základní technika hry na zobcovou flétnu. Praktická část
je zaměřena na samotnou výuku hry na zobcovou flétnu. Obsahuje třicet lekcí, které
rozsahově odpovídají přibližně jednomu školnímu roku. Každá lekce obsahuje metodický
sešit, který popisuje samotný průběh hodiny a pracovní list. Pracovní list nabízí notové
záznamy, nebo poskytuje prostor pro seznámení se s pojmy z hudební nauky.
Anotace v angličtině
This thesis should be a simple handbook for teachers who have dedicated
themselves to the education flute playing in elementary schools. The theoretical part
of this thesis outlines the importance of musical education in developing skills beyond
the realm of music, acquaints the learner with the broad history of the recorder,
and introduces important personalities and literature within the discipline.
The conclusion contains a simply description of a basic approach to playing this type
of flute. The practical part of this thesis is focused on the individual education of how
to play the recorder. It includes thirty lessons, which correspond to an approximate
academic-year. Each lesson includes a systematic workbook that describes the course
of the lesson. The workbook contains a worksheet for the lesson, which details sheet
music or an introduction to the basics of musical terminology.
Klíčová slova
historie, hudební výchova, literatura, osobnosti, technika, zobcová flétna
Práce by měla být jednoduchou příručkou pro pedagogy, kteří se věnují výuce hry
na zobcovou flétnu na základních školách. Teoretická práce nastiňuje důležitost hudební
výchovy pro rozvoj nehudebních schopností, seznamuje s velmi rozsáhlou historií
zobcové flétny a představuje důležité osobnosti i literaturu vztahující se k tomuto oboru.
V závěru je jednoduše popsaná základní technika hry na zobcovou flétnu. Praktická část
je zaměřena na samotnou výuku hry na zobcovou flétnu. Obsahuje třicet lekcí, které
rozsahově odpovídají přibližně jednomu školnímu roku. Každá lekce obsahuje metodický
sešit, který popisuje samotný průběh hodiny a pracovní list. Pracovní list nabízí notové
záznamy, nebo poskytuje prostor pro seznámení se s pojmy z hudební nauky.
Anotace v angličtině
This thesis should be a simple handbook for teachers who have dedicated
themselves to the education flute playing in elementary schools. The theoretical part
of this thesis outlines the importance of musical education in developing skills beyond
the realm of music, acquaints the learner with the broad history of the recorder,
and introduces important personalities and literature within the discipline.
The conclusion contains a simply description of a basic approach to playing this type
of flute. The practical part of this thesis is focused on the individual education of how
to play the recorder. It includes thirty lessons, which correspond to an approximate
academic-year. Each lesson includes a systematic workbook that describes the course
of the lesson. The workbook contains a worksheet for the lesson, which details sheet
music or an introduction to the basics of musical terminology.
Klíčová slova
historie, hudební výchova, literatura, osobnosti, technika, zobcová flétna
Cílem práce je vytvoření metodických listů, které se stanou užitečným výukovým materiálem pro pedagogy zabývající se výukou hry na sopránovou zobcovou flétnu.
V teoretické části se nastíní historie zobcové flétny. Následně budou zmíněni hlavní představitelé zobcové flétny v České republice. Popsány budou i základy hry na zobcovou flétnu. V závěru teoretické části budou uvedeny příklady vhodné literatury pro mladší školní věk, věnující se této problematice.
V praktické části bude kladen důraz na správné postupy i metodiku hry na zobcovou flétnu. Praktická část bude obsahovat vytvořené metodické listy pro začátečníky k výuce hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření metodických listů, které se stanou užitečným výukovým materiálem pro pedagogy zabývající se výukou hry na sopránovou zobcovou flétnu.
V teoretické části se nastíní historie zobcové flétny. Následně budou zmíněni hlavní představitelé zobcové flétny v České republice. Popsány budou i základy hry na zobcovou flétnu. V závěru teoretické části budou uvedeny příklady vhodné literatury pro mladší školní věk, věnující se této problematice.
V praktické části bude kladen důraz na správné postupy i metodiku hry na zobcovou flétnu. Praktická část bude obsahovat vytvořené metodické listy pro začátečníky k výuce hry na sopránovou zobcovou flétnu.
Seznam doporučené literatury
BLUME,Friedrich.Die Musik in Geschichte und Gegenwart:Allgemeine Enzyklopädie der Musik,Bärenreiter-Verlag,2007
KVAPILOVI, Jan a Eva. Flautoškola 1:Učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu, Editio Bärenreiter,2014. ISBN 979-0-2601-0505-8
KVAPILOVI, Jan a Eva. Flautoškola 1:Metodický sešit pro učitele, Editio Bärenreiter,2014.ISBN 0-7065-2603-1
MELICHER, Alexander. Hudobná psychológia. 1. vyd. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-85162-20-2
Seznam doporučené literatury
BLUME,Friedrich.Die Musik in Geschichte und Gegenwart:Allgemeine Enzyklopädie der Musik,Bärenreiter-Verlag,2007
KVAPILOVI, Jan a Eva. Flautoškola 1:Učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu, Editio Bärenreiter,2014. ISBN 979-0-2601-0505-8
KVAPILOVI, Jan a Eva. Flautoškola 1:Metodický sešit pro učitele, Editio Bärenreiter,2014.ISBN 0-7065-2603-1
MELICHER, Alexander. Hudobná psychológia. 1. vyd. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-85162-20-2