Diplomová práce se zaměřuje na rytmizované říkadlo a jeho využití ve výuce v rámci mezipředmětového propojení hudební výchovy s učivem českého jazyka. Teoretická část se věnuje zařazení říkadla do české lidové slovesnosti a folklóru. Následně pojednává o pojetí rytmu a navazuje popis hudebního vývoje dítěte. Dále je zde představena konkrétní forma výchovy k hudbě, kterou je Orffova škola, a to především práce s rytmickým Orffovým instrumentářem. Celá teoretická část se opírá o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část obsahuje autorský sborník rytmizovaných říkadel, metodické listy pro učitele a návrhy využití říkadel ve výuce.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on rhythmic rhyme and its application in teaching as a method of cross-curricular interconnection of music education with the content of study of the Czech language. The theoretical part pays attention to the position of rhyme within the Czech oral tradition and folklore. Later on, the thesis deals with the concept of rhythm and the description of the musical development of a child. Follows an introduction of the Orff school as one of the forms of musical education, the main focus is on the use of the Orff rhythmical instruments. The whole theoretical part is based on the Framework Educational Program for Basic Education. The practical part includes an authorial collection of rhythmic rhymes, methodological sheets for teachers and suggestions of rhymes application in teaching.
Keywords
rytmizované říkadlo, vyjmenovaná slova, rytmus, mezipředmětové vztahy, hudební vývoj, Orffova škola, Rámcový vzdělávací program
Diplomová práce se zaměřuje na rytmizované říkadlo a jeho využití ve výuce v rámci mezipředmětového propojení hudební výchovy s učivem českého jazyka. Teoretická část se věnuje zařazení říkadla do české lidové slovesnosti a folklóru. Následně pojednává o pojetí rytmu a navazuje popis hudebního vývoje dítěte. Dále je zde představena konkrétní forma výchovy k hudbě, kterou je Orffova škola, a to především práce s rytmickým Orffovým instrumentářem. Celá teoretická část se opírá o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část obsahuje autorský sborník rytmizovaných říkadel, metodické listy pro učitele a návrhy využití říkadel ve výuce.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on rhythmic rhyme and its application in teaching as a method of cross-curricular interconnection of music education with the content of study of the Czech language. The theoretical part pays attention to the position of rhyme within the Czech oral tradition and folklore. Later on, the thesis deals with the concept of rhythm and the description of the musical development of a child. Follows an introduction of the Orff school as one of the forms of musical education, the main focus is on the use of the Orff rhythmical instruments. The whole theoretical part is based on the Framework Educational Program for Basic Education. The practical part includes an authorial collection of rhythmic rhymes, methodological sheets for teachers and suggestions of rhymes application in teaching.
Keywords
rytmizované říkadlo, vyjmenovaná slova, rytmus, mezipředmětové vztahy, hudební vývoj, Orffova škola, Rámcový vzdělávací program
Cílem diplomové práce je vytvořit sborník rytmizovaných říkadel, který bude prostředkem pro upevňování či osvojování učiva žáků 1. stupně základní školy. Následně vytvořit metodický materiál pro výuku s rytmizovaným říkadlem ve výchovně-vzdělávacím procesu. Teoretická část bude věnována významu rytmu, Orffovým nástrojům, které budou součástí praktické části diplomové práce, a také aplikaci mezipředmětových vztahů.
Research Plan
Cílem diplomové práce je vytvořit sborník rytmizovaných říkadel, který bude prostředkem pro upevňování či osvojování učiva žáků 1. stupně základní školy. Následně vytvořit metodický materiál pro výuku s rytmizovaným říkadlem ve výchovně-vzdělávacím procesu. Teoretická část bude věnována významu rytmu, Orffovým nástrojům, které budou součástí praktické části diplomové práce, a také aplikaci mezipředmětových vztahů.
Recommended resources
NUSKA, Bohumil. 2013. Rytmus, tvorba, divadlo: teatrologická tematika z hlediska symboloniky. Editor Jan DVOŘÁK. Praha: Pražská scéna, 3 svazky. Teatrologie.
PLCH, Jaromír. 1987. Mezipředmětové vztahy a specifika výchovně vzdělávacího procesu: určeno pro posl. fak. pedagog. Praha: SPN, 67 s.
MŠMT. 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Praha. 142 s. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf.
DUZBABA, Oldřich. 1998. Sociálněpsychologické zřetele hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 136 s.
Recommended resources
NUSKA, Bohumil. 2013. Rytmus, tvorba, divadlo: teatrologická tematika z hlediska symboloniky. Editor Jan DVOŘÁK. Praha: Pražská scéna, 3 svazky. Teatrologie.
PLCH, Jaromír. 1987. Mezipředmětové vztahy a specifika výchovně vzdělávacího procesu: určeno pro posl. fak. pedagog. Praha: SPN, 67 s.
MŠMT. 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Praha. 142 s. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf.
DUZBABA, Oldřich. 1998. Sociálněpsychologické zřetele hudební výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 136 s.