Diplomová práce se zabývá základními obecnými principy a náměty pro realizaci ekologických školních zahrad. Tyto principy jsou aplikovány na konkrétní školní zahradu a je zpracován návrh celkového řešení koncepce začlenění zahrady do výuky. Několik dílčích částí je realizováno a vyhodnoceno. Práce má za cíl důkladně popsat přírodní podmínky na základní škole Hora Svaté Kateřiny a naplánovat její využitelnost pro výuku dětí prvního stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with basic general principles and ideas for realization of ecological school gardens. These principles are applied to a particular school garden and a proposal for an overall solution to the concept of incorporating the garden into the classroom is elaborated. Several sub-sections are implemented and evaluated. The aim of the work is to thoroughly describe the natural conditions at Hora Svatá Kateřina Elementary School and to plan its applicability for the teaching of primary school children.
Klíčová slova
Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, příroda, odcizování člověka přírodě, vyučování
Klíčová slova v angličtině
School garden, natural garden, natural classroom, environmental education, nature, alienation of nature, teaching
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá základními obecnými principy a náměty pro realizaci ekologických školních zahrad. Tyto principy jsou aplikovány na konkrétní školní zahradu a je zpracován návrh celkového řešení koncepce začlenění zahrady do výuky. Několik dílčích částí je realizováno a vyhodnoceno. Práce má za cíl důkladně popsat přírodní podmínky na základní škole Hora Svaté Kateřiny a naplánovat její využitelnost pro výuku dětí prvního stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with basic general principles and ideas for realization of ecological school gardens. These principles are applied to a particular school garden and a proposal for an overall solution to the concept of incorporating the garden into the classroom is elaborated. Several sub-sections are implemented and evaluated. The aim of the work is to thoroughly describe the natural conditions at Hora Svatá Kateřina Elementary School and to plan its applicability for the teaching of primary school children.
Klíčová slova
Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, příroda, odcizování člověka přírodě, vyučování
Klíčová slova v angličtině
School garden, natural garden, natural classroom, environmental education, nature, alienation of nature, teaching
Zásady pro vypracování
Cíl: Formou vzdělávacího projektu s žáky 1. stupně ZŠ zpracovat návrh ekologické školní zahrady.
Metody: Diplomová práce bude členěna na tyto základní kapitoly:(1)Úvod,(2)Rozbor problematiky,(3)Metodiky,(4)Výsledky - vlastní návrh projektu,(5)Diskuse,(6)Závěr,(7)Použitá literatura a další prameny.
Na základě literární rešerše zhodnotit základní obecné principy a náměty pro realizaci ekologických školních zahrad. Tyto principy potom aplikovat na konkrétní školní zahradu a zpracovat pro ni návrh celkového řešení koncepce začlenění zahrady do výuky. Podle možností dílčí části zahrady se žáky zrealizovat a zkušenosti z realizace vyhodnotit v kapitole diskuse.
Zásady pro vypracování
Cíl: Formou vzdělávacího projektu s žáky 1. stupně ZŠ zpracovat návrh ekologické školní zahrady.
Metody: Diplomová práce bude členěna na tyto základní kapitoly:(1)Úvod,(2)Rozbor problematiky,(3)Metodiky,(4)Výsledky - vlastní návrh projektu,(5)Diskuse,(6)Závěr,(7)Použitá literatura a další prameny.
Na základě literární rešerše zhodnotit základní obecné principy a náměty pro realizaci ekologických školních zahrad. Tyto principy potom aplikovat na konkrétní školní zahradu a zpracovat pro ni návrh celkového řešení koncepce začlenění zahrady do výuky. Podle možností dílčí části zahrady se žáky zrealizovat a zkušenosti z realizace vyhodnotit v kapitole diskuse.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: Nové cesty. Liberec : Technická univerzita Liberec, 2007, ISBN nemá.
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007, ISBN 978-80-7315-147-8.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita Brno, 2005, ISBN 80-210-3750-4.
HORKÁ, H. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita Brno, 1994, ISBN 80-210-0742-7.
LEŠICKÁ, Ľ. Moderní zahrada. Bratislava : Jaga group, 2004, ISBN 80-88905-94-X.
MCHOY, P. Plánování zahrady. 2. vyd. Česlice : Rebo, 2007. ISBN 978-80-7234-662-2.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. Environmentální výchova: Nové cesty. Liberec : Technická univerzita Liberec, 2007, ISBN nemá.
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007, ISBN 978-80-7315-147-8.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita Brno, 2005, ISBN 80-210-3750-4.
HORKÁ, H. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita Brno, 1994, ISBN 80-210-0742-7.
LEŠICKÁ, Ľ. Moderní zahrada. Bratislava : Jaga group, 2004, ISBN 80-88905-94-X.
MCHOY, P. Plánování zahrady. 2. vyd. Česlice : Rebo, 2007. ISBN 978-80-7234-662-2.