V bakalářské práci je pojednáno o možnostech využití výtvarných a pracovních činností ve školní družině. Cílem bakalářské práce je analyzovat možnosti výtvarných činností u dětí mladšího školního věku ve školní družině a dále navrhnout a realizovat pracovně - výtvarný program jako součást performativních činností ve školní družině.
Práce je složena ze dvou na sebe navazujících částí, teoretické a praktické. V teoretické části je charakterizována náplň volného času ve školní družině, především s využitím pracovních a výtvarných činností. Cílem praktické části byla realizace výtvarně-pracovního programu jako součást performativních činností ve školní družině. Vytvořeno bylo osm metodických listů pracovně-výtvarného programu. Program byl ověřen na dětech školní družiny, shrnuty jsou jeho přínosy a uvedena je i reflexe dětí, které se programu zúčastnily.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of using art and work activities in the school club. The aim of the bachelor thesis is to analyze the possibilities of art activities of younger school-age children in the school club and to design and implement a work-art program as a part of performative activities in the school club.
The thesis consists of two consecutive parts, theoretical and practical. In the theoretical part is characterized the content of leisure time in the school club, mainly using work and art activities. The aim of the practical part was the realization of art-work program as a part of performative activities in the school club. Eight methodical sheets of the working-art program were created. The program was verified by the children of the after-school club, its benefits are summarized and the reflection of the children who participated in the program is also presented.
Klíčová slova
Školní družina, vychovatel, volný čas dětí, praktické činnost, výtvarná výchova, metodické listy.
Klíčová slova v angličtině
School club, educator, children's leisure time, practical activities, art lesson, methodical sheets of an art programme for children.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci je pojednáno o možnostech využití výtvarných a pracovních činností ve školní družině. Cílem bakalářské práce je analyzovat možnosti výtvarných činností u dětí mladšího školního věku ve školní družině a dále navrhnout a realizovat pracovně - výtvarný program jako součást performativních činností ve školní družině.
Práce je složena ze dvou na sebe navazujících částí, teoretické a praktické. V teoretické části je charakterizována náplň volného času ve školní družině, především s využitím pracovních a výtvarných činností. Cílem praktické části byla realizace výtvarně-pracovního programu jako součást performativních činností ve školní družině. Vytvořeno bylo osm metodických listů pracovně-výtvarného programu. Program byl ověřen na dětech školní družiny, shrnuty jsou jeho přínosy a uvedena je i reflexe dětí, které se programu zúčastnily.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of using art and work activities in the school club. The aim of the bachelor thesis is to analyze the possibilities of art activities of younger school-age children in the school club and to design and implement a work-art program as a part of performative activities in the school club.
The thesis consists of two consecutive parts, theoretical and practical. In the theoretical part is characterized the content of leisure time in the school club, mainly using work and art activities. The aim of the practical part was the realization of art-work program as a part of performative activities in the school club. Eight methodical sheets of the working-art program were created. The program was verified by the children of the after-school club, its benefits are summarized and the reflection of the children who participated in the program is also presented.
Klíčová slova
Školní družina, vychovatel, volný čas dětí, praktické činnost, výtvarná výchova, metodické listy.
Klíčová slova v angličtině
School club, educator, children's leisure time, practical activities, art lesson, methodical sheets of an art programme for children.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Návrh a realizace pracovně-výtvarného programu pro děti ve školní družině. Výtvarně-pracovní program jako součást performativních činností ŠD.
Požadavky:
Vytvoření nejméně šesti metodických listů, které budou ověřeny s min. 10 účastníky.
Techniky budou jednotlivě vyhodnoceny podle počtu zapojených dětí.
Zhodnocení programu z hlediska zaujetí dětí pro jednotlivé techniky a zvládnutí konkrétních technik.
Metody:
Zúčastněné pozorování pro účel reflexe.
Rešerše odborné literatury.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Návrh a realizace pracovně-výtvarného programu pro děti ve školní družině. Výtvarně-pracovní program jako součást performativních činností ŠD.
Požadavky:
Vytvoření nejméně šesti metodických listů, které budou ověřeny s min. 10 účastníky.
Techniky budou jednotlivě vyhodnoceny podle počtu zapojených dětí.
Zhodnocení programu z hlediska zaujetí dětí pro jednotlivé techniky a zvládnutí konkrétních technik.
Metody:
Zúčastněné pozorování pro účel reflexe.
Rešerše odborné literatury.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002. 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Vyd. 2. Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-49-2.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002. 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina a Bedřich HÁJEK. Školní družina. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Vyd. 2. Aventinum, 1995. Umělcova dílna. ISBN 80-85277-49-2.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.