Cílem bakalářské práce je sestavení a ověření literárně-dramatického
programu "Učíme se pohádkami". Tento program je určen pro děti
předškolního věku. Odborná práce je rozdělena do dvou částí teoretické
a praktické.
Teoretická část se zabývá dramatickou výchovou, jejími cíli,
principy a metodami, které byly využity v literárně-dramatickém programu
"Učíme se pohádkami". Další část se věnuje vývojové psychologii
předškolního věku a RVP PV.
Praktická část je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje
charakterizaci literárně-vzdělávacího programu "Učíme se pohádkami"
pro předškolní vzdělávání. Program obsahuje pět metodických listů
pro učitele s podrobnými instrukcemi. Druhá část obsahuje vyhodnocení
programu na základě strukturovaného rozhovoru a dále i jeho vhodné
úpravy.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis is a compilation and verification of
a literary-dramatic programme 'We Learn with Fairy Tales'. This
programme is designed for pre-school children. The thesis is divided into
a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with drama education and its goals,
principles and methods used in above mentioned literary-dramatic
programme 'We Learn with Fairy Tales'. Next part focuses
on developmental psychology of pre-school children and Framework
Educational Programme for Pre-school Education.
The practical part is divided into two sections. The first one follows
up the characterization of the literary dramatic-programme 'We Learn with
Fairy Tales' for pre-school education. The programme contains five
methodical sheets for teachers with detailed instructions. The second part
contains the evaluation of the programme based on a structured interview
and also some appropriate alternations.
Cílem bakalářské práce je sestavení a ověření literárně-dramatického
programu "Učíme se pohádkami". Tento program je určen pro děti
předškolního věku. Odborná práce je rozdělena do dvou částí teoretické
a praktické.
Teoretická část se zabývá dramatickou výchovou, jejími cíli,
principy a metodami, které byly využity v literárně-dramatickém programu
"Učíme se pohádkami". Další část se věnuje vývojové psychologii
předškolního věku a RVP PV.
Praktická část je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje
charakterizaci literárně-vzdělávacího programu "Učíme se pohádkami"
pro předškolní vzdělávání. Program obsahuje pět metodických listů
pro učitele s podrobnými instrukcemi. Druhá část obsahuje vyhodnocení
programu na základě strukturovaného rozhovoru a dále i jeho vhodné
úpravy.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis is a compilation and verification of
a literary-dramatic programme 'We Learn with Fairy Tales'. This
programme is designed for pre-school children. The thesis is divided into
a theoretical and a practical part.
The theoretical part deals with drama education and its goals,
principles and methods used in above mentioned literary-dramatic
programme 'We Learn with Fairy Tales'. Next part focuses
on developmental psychology of pre-school children and Framework
Educational Programme for Pre-school Education.
The practical part is divided into two sections. The first one follows
up the characterization of the literary dramatic-programme 'We Learn with
Fairy Tales' for pre-school education. The programme contains five
methodical sheets for teachers with detailed instructions. The second part
contains the evaluation of the programme based on a structured interview
and also some appropriate alternations.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MŠMT, 2017. Rámcový a vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1.
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SVOBODOVÁ, E., a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.
Seznam doporučené literatury
GRIMM, J. L. K., GRIMM, W. K., 1990. Pohádky bratří Grimmů. 4. uprav. vyd. Praha: Albatros. ISBN 80-00-00166-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MŠMT, 2017. Rámcový a vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1.
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SVOBODOVÁ, E., a kol., 2010. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-774-9.