Tématem této bakalářské práce jsou výtvarné činnosti využívající přírodní materiál a jsou zaměřené na téma tradice a svátky. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku dítěte předškolního věku, výtvarnou výchovu a její působení na dítě v předškolním věku, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání, přírodní materiál využívaný ve výtvarné výchově a charakteristiku základních tradic a svátků v průběhu roku v mateřské škole. Obsahem praktické části bakalářské práce je tvorba a realizace metodických listů zaměřených na výtvarné činnosti s využitím přírodního materiálu a charakteristika vybrané mateřské školy, kde byly metodické listy realizovány s dětmi předškolního věku.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is art activities using natural materials and it is focused on the theme of tradition and holidays. The theoretical part contains basic characteristics of a preschool-age child, art education and its impact on a preschool-age child, general program of preschool education, natural materials used in art education and characteristics of the main traditions and holidays during the year in kindergarten. The content of the practical part of the bachelor thesis is creation and realization of methodological sheets focused on art activities using natural materials and characteristics of the selected kindergarten, where the methodological sheets were realized with preschool-age children.
Klíčová slova
mateřská škola, předškolní vzdělávání, předškolní věk dítěte, výtvarná výchova, tradice a svátky, přírodní materiál, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool education, preschool age child, art education, tradition and holidays, natural materials, methodological sheets
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce jsou výtvarné činnosti využívající přírodní materiál a jsou zaměřené na téma tradice a svátky. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku dítěte předškolního věku, výtvarnou výchovu a její působení na dítě v předškolním věku, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání, přírodní materiál využívaný ve výtvarné výchově a charakteristiku základních tradic a svátků v průběhu roku v mateřské škole. Obsahem praktické části bakalářské práce je tvorba a realizace metodických listů zaměřených na výtvarné činnosti s využitím přírodního materiálu a charakteristika vybrané mateřské školy, kde byly metodické listy realizovány s dětmi předškolního věku.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is art activities using natural materials and it is focused on the theme of tradition and holidays. The theoretical part contains basic characteristics of a preschool-age child, art education and its impact on a preschool-age child, general program of preschool education, natural materials used in art education and characteristics of the main traditions and holidays during the year in kindergarten. The content of the practical part of the bachelor thesis is creation and realization of methodological sheets focused on art activities using natural materials and characteristics of the selected kindergarten, where the methodological sheets were realized with preschool-age children.
Klíčová slova
mateřská škola, předškolní vzdělávání, předškolní věk dítěte, výtvarná výchova, tradice a svátky, přírodní materiál, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool education, preschool age child, art education, tradition and holidays, natural materials, methodological sheets
Zásady pro vypracování
Cíle:
Seznámit děti předškolního věku s tradicemi a svátky za pomocí výtvarných činností využívajících přírodní materiály.
Metody:
rešerše odborné literatury
vytvoření souboru alespoň pěti metodických listů, jejich realizace a evaluace
zúčastněné pozorování
Zásady pro vypracování
Cíle:
Seznámit děti předškolního věku s tradicemi a svátky za pomocí výtvarných činností využívajících přírodní materiály.
Metody:
rešerše odborné literatury
vytvoření souboru alespoň pěti metodických listů, jejich realizace a evaluace
zúčastněné pozorování
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011dotisk, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MŠMT, 2017. Rámcový a vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolní-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1.
SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 182 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4885-5.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011dotisk, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991, 117 s. ISBN 80-7066-368-5.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MŠMT, 2017. Rámcový a vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolní-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1.
SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 182 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4885-5.