Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství pro 1. stupeň v oblasti čtenářské gramotnosti. Pojednává o profesi učitele, jeho kompetencích, pozitivech a negativech učitelské práce. Neopomíjí zmínku o čtení, čtenářské gramotnosti a různých metodách práce s texty. Základem této práce se nicméně stala náplň a aktivity dvou cvičných seminářů, v nichž studenti, budoucí učitelé, prokazovali své dosavadní zkušenosti a dovednosti při práci s texty a dále se jej na základě připravených úkolů snažili rozvíjet. Součástí studentských prací se stalo i hodnocení a sebehodnocení, které si v učitelské praxi bezesporu zaslouží významné místo.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the development of professional competences of students of teaching for the first degree in the field of reading literacy. It deals with the profession of a teacher, his / her competences, positives and negatives of teaching work. It does not forget to mention reading, reading literacy and various methods of working with texts. However, the basis of this work was the content and activities of two training seminars, in which students, future teachers, demonstrated their experience and skills in working with texts and further tried to develop it on the basis of prepared tasks. Evaluation and self-evaluation have become a part of the student's work, which undoubtedly deserves an important place in teaching practice.
Reading, reading literacy, reading comprehension, text interpretation, critical thinking, mind map, creative writing, evaluation, self-evaluation
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství pro 1. stupeň v oblasti čtenářské gramotnosti. Pojednává o profesi učitele, jeho kompetencích, pozitivech a negativech učitelské práce. Neopomíjí zmínku o čtení, čtenářské gramotnosti a různých metodách práce s texty. Základem této práce se nicméně stala náplň a aktivity dvou cvičných seminářů, v nichž studenti, budoucí učitelé, prokazovali své dosavadní zkušenosti a dovednosti při práci s texty a dále se jej na základě připravených úkolů snažili rozvíjet. Součástí studentských prací se stalo i hodnocení a sebehodnocení, které si v učitelské praxi bezesporu zaslouží významné místo.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the development of professional competences of students of teaching for the first degree in the field of reading literacy. It deals with the profession of a teacher, his / her competences, positives and negatives of teaching work. It does not forget to mention reading, reading literacy and various methods of working with texts. However, the basis of this work was the content and activities of two training seminars, in which students, future teachers, demonstrated their experience and skills in working with texts and further tried to develop it on the basis of prepared tasks. Evaluation and self-evaluation have become a part of the student's work, which undoubtedly deserves an important place in teaching practice.
Reading, reading literacy, reading comprehension, text interpretation, critical thinking, mind map, creative writing, evaluation, self-evaluation
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství pro 1. stupeň v oblasti čtenářské gramotnosti
Postup:
- Nastudování a využití odborné literatury tématu
- Příprava metodiky, textů a úkolů semináře určeného pro budoucí pedagogy
- Příprava textů a úkolů rozpracované tematiky
- Příprava evaluačních nástrojů dotazníku k hodnocení
- Realizace odborného semináře
- Evaluace, vyhodnocení, stanovení závěrů a doporučení pro praxi
- Zpracování a vyhodnocení dotazníku
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství pro 1. stupeň v oblasti čtenářské gramotnosti
Postup:
- Nastudování a využití odborné literatury tématu
- Příprava metodiky, textů a úkolů semináře určeného pro budoucí pedagogy
- Příprava textů a úkolů rozpracované tematiky
- Příprava evaluačních nástrojů dotazníku k hodnocení
- Realizace odborného semináře
- Evaluace, vyhodnocení, stanovení závěrů a doporučení pro praxi
- Zpracování a vyhodnocení dotazníku
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony, 2013. Myšlenkové mapy pro děti: rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0121-3.
DOČEKALOVÁ, Markéta, 2016. Tvůrčí psaní pro každého. Druhé vydání. Praha: Mám talent. Knížky pro talentované čtenáře. ISBN 978-80-906506-0-2.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
HOŠKOVÁ, Kateřina, 2017. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. 2., upravené vydání. Ilustroval Jaroslava KUČEROVÁ. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1158-5.
KRŮŽELOVÁ, Markéta, 2009. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-550-9.
MACUROVÁ, Alena, 2016. Komunikace v textu a s textem. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Carolinae Pragensis. ISBN 978-80-7308-659-.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony, 2013. Myšlenkové mapy pro děti: rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0121-3.
DOČEKALOVÁ, Markéta, 2016. Tvůrčí psaní pro každého. Druhé vydání. Praha: Mám talent. Knížky pro talentované čtenáře. ISBN 978-80-906506-0-2.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
HOŠKOVÁ, Kateřina, 2017. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. 2., upravené vydání. Ilustroval Jaroslava KUČEROVÁ. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1158-5.
KRŮŽELOVÁ, Markéta, 2009. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-550-9.
MACUROVÁ, Alena, 2016. Komunikace v textu a s textem. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Carolinae Pragensis. ISBN 978-80-7308-659-.