Práce představuje metodický postup nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách autorů Jaroslava Uhlíře a Zdenka Svěráka se žáky 3. - 5. ročníku základní školy v podmínkách běžné výuky vzdělávacího oboru Hudební výchova.
Teoretická část se věnuje pojmu malotřídní škola, představuje blíže Základní školu Světlá pod Ještědem. Uvádí organizaci a složky hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Charakterizuje specifika dítěte mladšího školního věku a věnuje se možnostem jeho hudebního rozvoje, práci s dětským hlasem, rozvoji intonačního a rytmického cítění. Zamýšlí se nad přínosem hudebně pohybových činností ve výuce a nad rozvojem hudebně dramatického projevu. V teoretické části je vymezen pojem opera a uvedeny rozdíly mezi operou pro děti a dětskou operou. Práce vyzdvihuje význam tvorby pro děti autorské dvojice Uhlíř-Svěrák a zejména se věnuje jejich dětským operám. V závěru se zaměřuje na význam pohádky v životě dítěte a seznamuje s obsahem a okolnostmi vzniku autorské adaptace pohádky O dvanácti měsíčkách od Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena.
Praktická část obsahuje metodické listy, které vedou k postupnému nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách. Součástí metodik jsou motivační aktivity, hry a názorná hlasová a rytmická cvičení směřující k rozvoji hudebních schopností a dovedností dítěte. Stěžejní částí metodických listů jsou náměty k nastudování jednotlivých částí dětské opery. Zvláštní kapitoly praktické části obsahují vhodná doporučení k inscenaci dětské opery na jevišti.
Anotace v angličtině
The paper presents a methodical approach to the production of the opera The Twelve Months by Jaroslav Uhlíř and Zdeněk Svěrák with pupils of the 3rd - 5th grade of elementary school under the conditions of regular teaching of the music education.
The theoretical part deals with the concept of a small-class school, it introduces the elementary school Světlá pod Ještědem. It presents the organization and components of music education at primary school. It characterizes the specifics of a younger school age child and deals with the possibilities of their musical development, working with a child's voice, the development of intonation and rhythmic feeling. It considers the contribution of musical and physical activities in teaching and the development of musical dramatic expression. In the theoretical part the term opera is defined and the differences between opera for children and children's opera are mentioned. The paper highlights the importance of the work for children of the author team Uhlíř-Svěrák and in particular focuses on their children's operas. In the end it focuses on the meaning of fairy tale in the child's life and introduces the content and circumstances of the author's adaptation of the fairy tale Twelve Months by Božena Němcová and Karel Jaromír Erben.
The practical part contains methodical sheets, which lead to the gradual production of children's opera The Twelve Months. The methodologies include motivational activities, games and visual and rhythmic exercises aimed at developing the child's musical abilities and skills. The main parts of the methodological sheets are topics for the study of individual parts of children's opera. Special chapters of the practical part contain suitable recommendations for the staging of children's opera.
Klíčová slova
malotřídní škola, hudební výchova, hlasová výchova, intonační a rytmické cítění, hudebně pohybové činnosti, hudebně dramatický projev, opera, dětská opera, pohádka
Klíčová slova v angličtině
Small-class school, music education, voice education, intonation and rhythmic feeling, musical movement activities, musical dramatic expression, opera, children's opera, fairy tale
Rozsah průvodní práce
147 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce představuje metodický postup nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách autorů Jaroslava Uhlíře a Zdenka Svěráka se žáky 3. - 5. ročníku základní školy v podmínkách běžné výuky vzdělávacího oboru Hudební výchova.
Teoretická část se věnuje pojmu malotřídní škola, představuje blíže Základní školu Světlá pod Ještědem. Uvádí organizaci a složky hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Charakterizuje specifika dítěte mladšího školního věku a věnuje se možnostem jeho hudebního rozvoje, práci s dětským hlasem, rozvoji intonačního a rytmického cítění. Zamýšlí se nad přínosem hudebně pohybových činností ve výuce a nad rozvojem hudebně dramatického projevu. V teoretické části je vymezen pojem opera a uvedeny rozdíly mezi operou pro děti a dětskou operou. Práce vyzdvihuje význam tvorby pro děti autorské dvojice Uhlíř-Svěrák a zejména se věnuje jejich dětským operám. V závěru se zaměřuje na význam pohádky v životě dítěte a seznamuje s obsahem a okolnostmi vzniku autorské adaptace pohádky O dvanácti měsíčkách od Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena.
Praktická část obsahuje metodické listy, které vedou k postupnému nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách. Součástí metodik jsou motivační aktivity, hry a názorná hlasová a rytmická cvičení směřující k rozvoji hudebních schopností a dovedností dítěte. Stěžejní částí metodických listů jsou náměty k nastudování jednotlivých částí dětské opery. Zvláštní kapitoly praktické části obsahují vhodná doporučení k inscenaci dětské opery na jevišti.
Anotace v angličtině
The paper presents a methodical approach to the production of the opera The Twelve Months by Jaroslav Uhlíř and Zdeněk Svěrák with pupils of the 3rd - 5th grade of elementary school under the conditions of regular teaching of the music education.
The theoretical part deals with the concept of a small-class school, it introduces the elementary school Světlá pod Ještědem. It presents the organization and components of music education at primary school. It characterizes the specifics of a younger school age child and deals with the possibilities of their musical development, working with a child's voice, the development of intonation and rhythmic feeling. It considers the contribution of musical and physical activities in teaching and the development of musical dramatic expression. In the theoretical part the term opera is defined and the differences between opera for children and children's opera are mentioned. The paper highlights the importance of the work for children of the author team Uhlíř-Svěrák and in particular focuses on their children's operas. In the end it focuses on the meaning of fairy tale in the child's life and introduces the content and circumstances of the author's adaptation of the fairy tale Twelve Months by Božena Němcová and Karel Jaromír Erben.
The practical part contains methodical sheets, which lead to the gradual production of children's opera The Twelve Months. The methodologies include motivational activities, games and visual and rhythmic exercises aimed at developing the child's musical abilities and skills. The main parts of the methodological sheets are topics for the study of individual parts of children's opera. Special chapters of the practical part contain suitable recommendations for the staging of children's opera.
Klíčová slova
malotřídní škola, hudební výchova, hlasová výchova, intonační a rytmické cítění, hudebně pohybové činnosti, hudebně dramatický projev, opera, dětská opera, pohádka
Klíčová slova v angličtině
Small-class school, music education, voice education, intonation and rhythmic feeling, musical movement activities, musical dramatic expression, opera, children's opera, fairy tale
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl představit metodický postup nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách autorské dvojice Jaroslav Uhlíř, Zdeněk Svěrák s žáky 3. 5. ročníku 1. stupně základní školy v rámci běžných hodin hudební výchovy. Cílem je metodický postup vyhodnotit a opatřit vhodným doporučením. Východiskem pro tuto práci je vlastní pedagogická zkušenost.
Teoretická část se bude věnovat vymezení pojmů opera, dětská opera, hudební pohádka a umělá píseň. Budou shrnuty zásadní informace o autorech Jaroslavu Uhlířovi a Zdeňku Svěrákovi a jejich společné tvorbě pro děti. Bude popsán vývoj dětského hlasu této věkové kategorie a metody práce s dětským hlasem. Teoretická část se bude zabývat rozvojem rytmického cítění u dětí.
V praktické části bude představena příprava a nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách s žáky 3. 5. ročníku 1. stupně základní školy. Součástí práce bude reflexe vlastních metodických postupů a metodická doporučení k úspěšnému nastudování a realizaci této opery.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl představit metodický postup nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách autorské dvojice Jaroslav Uhlíř, Zdeněk Svěrák s žáky 3. 5. ročníku 1. stupně základní školy v rámci běžných hodin hudební výchovy. Cílem je metodický postup vyhodnotit a opatřit vhodným doporučením. Východiskem pro tuto práci je vlastní pedagogická zkušenost.
Teoretická část se bude věnovat vymezení pojmů opera, dětská opera, hudební pohádka a umělá píseň. Budou shrnuty zásadní informace o autorech Jaroslavu Uhlířovi a Zdeňku Svěrákovi a jejich společné tvorbě pro děti. Bude popsán vývoj dětského hlasu této věkové kategorie a metody práce s dětským hlasem. Teoretická část se bude zabývat rozvojem rytmického cítění u dětí.
V praktické části bude představena příprava a nastudování dětské opery O dvanácti měsíčkách s žáky 3. 5. ročníku 1. stupně základní školy. Součástí práce bude reflexe vlastních metodických postupů a metodická doporučení k úspěšnému nastudování a realizaci této opery.
Seznam doporučené literatury
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-155-9.
LÝSEK, František. Vox liberorum: dětský hlas, výzkum jeho znaků a vývoje. Brno: Blok, 1976.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Opera pro děti. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně Ústí nad Labem, 2004. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-570-X.
JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka. 4., upr. vyd. Hradec Králové: Tandem, 2014-. Hudba v současné škole. ISBN 978-80-86901-29-9.
SVĚRÁK, Zdeněk a Jaroslav UHLÍŘ. Dětem. Ilustroval Vlasta BARÁNKOVÁ. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-253-1949-9.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. 4. vyd., (V Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2006. ISBN 80-86385-33-7.
SMOLKA, Jaroslav, ed. Malá encyklopedie hudby. Praha: Supraphon, 1983.
Seznam doporučené literatury
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-155-9.
LÝSEK, František. Vox liberorum: dětský hlas, výzkum jeho znaků a vývoje. Brno: Blok, 1976.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Opera pro děti. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně Ústí nad Labem, 2004. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-570-X.
JENČKOVÁ, Eva. Hudební pohádka. 4., upr. vyd. Hradec Králové: Tandem, 2014-. Hudba v současné škole. ISBN 978-80-86901-29-9.
SVĚRÁK, Zdeněk a Jaroslav UHLÍŘ. Dětem. Ilustroval Vlasta BARÁNKOVÁ. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-253-1949-9.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. 4. vyd., (V Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2006. ISBN 80-86385-33-7.
SMOLKA, Jaroslav, ed. Malá encyklopedie hudby. Praha: Supraphon, 1983.