Diplomová práce se zabývá výtvarným uměním jako inspirací pro výtvarné úkoly na 1.
stupni základní školy. Pojednává o výtvarném umění jako prostředku vidění nového světa
a abstrakce v této oblasti. Neopomíjí zmínku o současném pojetí výtvarné výchovy ve
školním prostředí, proto se základem této práce stalo výzkumné šetření zaměřené na zjištění
úrovně výtvarné výchovy a míry zapojení příkladů výtvarného umění právě při výuce
výtvarné výchovy. Součástí práce je soubor výtvarných úkolů s metodickým postupem
a možnostmi využití výtvarného umění v hodinách výtvarné výchovy, ověření vybraného
úkolu v praxi s následnou reflexí a fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the visual Arts as an inspiration for art assignments at the
primary school. It deals with visual Arts as a means of seeing the new world and abstraction
in this area. It does not forget to mention the current concept of art education at
school, therefore the basis of this work was the research aimed at finding out the level of
Art education and the degree of involvement of examples of fine art just in the education
of Art. The part of the work is a set of art assignments with methodical procedure and
possibilities of using fine art in Art education lessons, verification of the selected task in
practice with subsequent reflection and photo documentation.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, výtvarné pojetí, 1. stupeň ZŠ, výtvarné
techniky, soubor pracovních listů
Klíčová slova v angličtině
Fine art, art education, art concept, 1st grade of elementary school, art techniques, set of
worksheets
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výtvarným uměním jako inspirací pro výtvarné úkoly na 1.
stupni základní školy. Pojednává o výtvarném umění jako prostředku vidění nového světa
a abstrakce v této oblasti. Neopomíjí zmínku o současném pojetí výtvarné výchovy ve
školním prostředí, proto se základem této práce stalo výzkumné šetření zaměřené na zjištění
úrovně výtvarné výchovy a míry zapojení příkladů výtvarného umění právě při výuce
výtvarné výchovy. Součástí práce je soubor výtvarných úkolů s metodickým postupem
a možnostmi využití výtvarného umění v hodinách výtvarné výchovy, ověření vybraného
úkolu v praxi s následnou reflexí a fotodokumentací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the visual Arts as an inspiration for art assignments at the
primary school. It deals with visual Arts as a means of seeing the new world and abstraction
in this area. It does not forget to mention the current concept of art education at
school, therefore the basis of this work was the research aimed at finding out the level of
Art education and the degree of involvement of examples of fine art just in the education
of Art. The part of the work is a set of art assignments with methodical procedure and
possibilities of using fine art in Art education lessons, verification of the selected task in
practice with subsequent reflection and photo documentation.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, výtvarné pojetí, 1. stupeň ZŠ, výtvarné
techniky, soubor pracovních listů
Klíčová slova v angličtině
Fine art, art education, art concept, 1st grade of elementary school, art techniques, set of
worksheets
Zásady pro vypracování
Cíl: Na základě studia odborných zdrojů analyzovat aktuální stav, způsoby a podmínky využívání příkladů výtvarného umění pro přípravu výtvarných úkolů na 1. stupni ZŠ. Analýzu ověřit a doplnit daty z dotazníkového šetření pro učitele. Na základě získaných výsledků vytvořit příkladový program jako příklad dobré praxe.
Metody: Obsahová analýza literatury, dotazníkové šetření, soubor metodických listů /tvorba,metodické zpracování, ověření v praxi, fotodokumentace, reflexe/.
Zásady: Orientace v odborné literatuře týkající se tématu i pedagogického výzkumu, znalost odborné terminologie, vytvoření vlastního programu - souboru výtvarných úkolů s metodickým postupem, ověření vybraných úkolů v praxi a jejich reflexe.
Zásady pro vypracování
Cíl: Na základě studia odborných zdrojů analyzovat aktuální stav, způsoby a podmínky využívání příkladů výtvarného umění pro přípravu výtvarných úkolů na 1. stupni ZŠ. Analýzu ověřit a doplnit daty z dotazníkového šetření pro učitele. Na základě získaných výsledků vytvořit příkladový program jako příklad dobré praxe.
Metody: Obsahová analýza literatury, dotazníkové šetření, soubor metodických listů /tvorba,metodické zpracování, ověření v praxi, fotodokumentace, reflexe/.
Zásady: Orientace v odborné literatuře týkající se tématu i pedagogického výzkumu, znalost odborné terminologie, vytvoření vlastního programu - souboru výtvarných úkolů s metodickým postupem, ověření vybraných úkolů v praxi a jejich reflexe.
Seznam doporučené literatury
STRAUSS, A. L. a CORBIN,J.M.,1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Přeložil JEŽEK,S. Brno: Sdružení Podané ruce,SCAN, sv. 2. ISBN 80-85834-60-X
SLAVÍK, J.,1997. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum.ISBN 80-7184-437-3.
ŠAMŠULA, P. a ADAMEC J.,1994. Průvodce výtvarným uměním. Praha: Práce, Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0323-8.
HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA P.,2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.ISBN 80-7290-237-7
GAVORA, P.,2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil JŮVA,V., přeložil HLAVATÁ,V.,Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0
Seznam doporučené literatury
STRAUSS, A. L. a CORBIN,J.M.,1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Přeložil JEŽEK,S. Brno: Sdružení Podané ruce,SCAN, sv. 2. ISBN 80-85834-60-X
SLAVÍK, J.,1997. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum.ISBN 80-7184-437-3.
ŠAMŠULA, P. a ADAMEC J.,1994. Průvodce výtvarným uměním. Praha: Práce, Pomocné knihy pro učitele a žáky (Práce). ISBN 80-208-0323-8.
HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA P.,2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.ISBN 80-7290-237-7
GAVORA, P.,2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil JŮVA,V., přeložil HLAVATÁ,V.,Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0