Diplomová práce se zabývá implementací výtvarné výchovy do přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou uvedeny názory některých pedagogických osobností na vzdělávání v mladším školním věku, současný pohled z hlediska rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zmiňuji zde vývoj kognitivních procesů u dětí mladšího školního věku. Praktická část metodicky zpracovává činnosti, které zprostředkují dětem prožitky jak z oblasti výtvarné výchovy, tak z oblasti přírodovědných předmětů. Ověřuje, zda tyto aktivity lze úspěšně propojit, a tím získat trvalejší vědomosti z přírodovědných oblastí.
Součástí práce je i vyhodnocení metodických listů a jejich fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of art education in natural science subjects at the first grade of elementary school. In the theoretical part there are some opinions of some pedagogical personalities on education in the younger school age, the current view from the point of view of the framework educational program for basic education. I mention here the development of cognitive processes in children of younger school age. The practical part methodically deals with activities that provide children with experiences both in the field of art education and in the field of natural sciences. Verifies whether these activities can be successfully linked to gain a more sustained knowledge from natural sciences.
Part of the work is also evaluation of methodological sheets and their photodocumentation
Klíčová slova
Základní škola, vzdělávání dětí mladšího školního věku, integrace, zážitková pedagogika, výtvarná výchova, prvouka a přírodověda.
Klíčová slova v angličtině
Primary school, education of younger school age children, integration, experience pedagogy, art education, primacy and science.
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá implementací výtvarné výchovy do přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou uvedeny názory některých pedagogických osobností na vzdělávání v mladším školním věku, současný pohled z hlediska rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zmiňuji zde vývoj kognitivních procesů u dětí mladšího školního věku. Praktická část metodicky zpracovává činnosti, které zprostředkují dětem prožitky jak z oblasti výtvarné výchovy, tak z oblasti přírodovědných předmětů. Ověřuje, zda tyto aktivity lze úspěšně propojit, a tím získat trvalejší vědomosti z přírodovědných oblastí.
Součástí práce je i vyhodnocení metodických listů a jejich fotodokumentace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of art education in natural science subjects at the first grade of elementary school. In the theoretical part there are some opinions of some pedagogical personalities on education in the younger school age, the current view from the point of view of the framework educational program for basic education. I mention here the development of cognitive processes in children of younger school age. The practical part methodically deals with activities that provide children with experiences both in the field of art education and in the field of natural sciences. Verifies whether these activities can be successfully linked to gain a more sustained knowledge from natural sciences.
Part of the work is also evaluation of methodological sheets and their photodocumentation
Klíčová slova
Základní škola, vzdělávání dětí mladšího školního věku, integrace, zážitková pedagogika, výtvarná výchova, prvouka a přírodověda.
Klíčová slova v angličtině
Primary school, education of younger school age children, integration, experience pedagogy, art education, primacy and science.
Zásady pro vypracování
1, Rešerše odborné literatury.
2, Vypracování metodických listů pro hodiny prvouky a přírodovědy napříč ročníky 1. stupně ZŠ.
3, Pilotní realizace navržených aktivit.
4, Evaluace a reflexe realizace pomocí zúčastněného pozorování, ankety pro žáky, popř. realizující pedagogy.
Zásady pro vypracování
1, Rešerše odborné literatury.
2, Vypracování metodických listů pro hodiny prvouky a přírodovědy napříč ročníky 1. stupně ZŠ.
3, Pilotní realizace navržených aktivit.
4, Evaluace a reflexe realizace pomocí zúčastněného pozorování, ankety pro žáky, popř. realizující pedagogy.
Seznam doporučené literatury
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyučování: [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Praha: Grada, 2008, 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2529-1.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967, 421 s.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-157-1.
Seznam doporučené literatury
RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyučování: [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Praha: Grada, 2008, 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2529-1.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967, 421 s.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-157-1.