Diplomová práce se zabývá netradičními prvky ve výuce hudební výchovy v prvním ročníku základní školy. Cílem bylo vytvořit tematický plán obohacený o neobvyklé aktivity a nabídnout jej učitelům jako alternativu ve vyučování.
Práce sestává z teoretické a praktické části. Teoretická část řeší hudební výchovu ve spojitosti s kurikulárními dokumenty, dále se věnuje převážně charakteristice osobnosti žáka mladšího školního věku a vybranému obsahu učiva hudební výchovy v prvním ročníku.
Praktická část se věnuje šetření na několika školách, kde byl zjišťován současný stav výuky hudební výchovy v prvním ročníku. Zahrnuje nově vytvořený tematický plán obsahující netradiční témata, nabízí i podrobnější pohled na jednotlivé aktivity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with non-traditional elements in music education in the first year od primary school. The aim was to create a thematic plan enriched with unusual activities and offer it to teachers as an alternative to teaching.
The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with music education in connection with curricular documents, it also deals with the characteristics of the pupil of the younger school age and with the selected content of the curriculum in the first year.
The practical part contains a research at several schools where the current state of teaching music in the first year was investigated. It includes a newly created thematic plan containing non-traditional themes, and offers a more detailed view of the individual activities.
Klíčová slova
hudba, hudební výchova, učitelství, netradiční pojetí, tematický plán
Klíčová slova v angličtině
music, teaching, non-traditional approach, thematic plan
Rozsah průvodní práce
117 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá netradičními prvky ve výuce hudební výchovy v prvním ročníku základní školy. Cílem bylo vytvořit tematický plán obohacený o neobvyklé aktivity a nabídnout jej učitelům jako alternativu ve vyučování.
Práce sestává z teoretické a praktické části. Teoretická část řeší hudební výchovu ve spojitosti s kurikulárními dokumenty, dále se věnuje převážně charakteristice osobnosti žáka mladšího školního věku a vybranému obsahu učiva hudební výchovy v prvním ročníku.
Praktická část se věnuje šetření na několika školách, kde byl zjišťován současný stav výuky hudební výchovy v prvním ročníku. Zahrnuje nově vytvořený tematický plán obsahující netradiční témata, nabízí i podrobnější pohled na jednotlivé aktivity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with non-traditional elements in music education in the first year od primary school. The aim was to create a thematic plan enriched with unusual activities and offer it to teachers as an alternative to teaching.
The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with music education in connection with curricular documents, it also deals with the characteristics of the pupil of the younger school age and with the selected content of the curriculum in the first year.
The practical part contains a research at several schools where the current state of teaching music in the first year was investigated. It includes a newly created thematic plan containing non-traditional themes, and offers a more detailed view of the individual activities.
Klíčová slova
hudba, hudební výchova, učitelství, netradiční pojetí, tematický plán
Klíčová slova v angličtině
music, teaching, non-traditional approach, thematic plan
Zásady pro vypracování
Teoretická část zahrne náležitosti výuky hudební výchovy s důrazem na obsah učiva 1. ročníku ZŠ. Praktická část bude představovat průzkum a zmapování běžných hodin hudební výchovy na několika současných školách; vytvoření tematického plánu pro 1. ročník ZŠ s námětem netradičního pojetí výuky hudební výchovy a následné využití některých jeho prvků v praxi.
CÍL: V souladu s RVP ZV vytvořit tematický plán předmětu hudební výchova pro 1. ročník ZŠ jako možnou alternativu či inspiraci pro vyučování.
METODY: Bude proveden průzkum - návštěvy jednotlivých základních škol a pozorování výuky hudební výchovy pro zjištění současného stavu; sumarizace poznatků; metoda testování jako reflexe autorovi o jím navržených nápadech.
Zásady pro vypracování
Teoretická část zahrne náležitosti výuky hudební výchovy s důrazem na obsah učiva 1. ročníku ZŠ. Praktická část bude představovat průzkum a zmapování běžných hodin hudební výchovy na několika současných školách; vytvoření tematického plánu pro 1. ročník ZŠ s námětem netradičního pojetí výuky hudební výchovy a následné využití některých jeho prvků v praxi.
CÍL: V souladu s RVP ZV vytvořit tematický plán předmětu hudební výchova pro 1. ročník ZŠ jako možnou alternativu či inspiraci pro vyučování.
METODY: Bude proveden průzkum - návštěvy jednotlivých základních škol a pozorování výuky hudební výchovy pro zjištění současného stavu; sumarizace poznatků; metoda testování jako reflexe autorovi o jím navržených nápadech.
Seznam doporučené literatury
[1] Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z www:
[2] TICHÁ, A., 2009. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-562-2.
[3] VÁŇOVÁ, H., 1989. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon. ISBN 80-7058-149-2.
Seznam doporučené literatury
[1] Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2016. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha. Dostupné z www:
[2] TICHÁ, A., 2009. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-562-2.
[3] VÁŇOVÁ, H., 1989. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon. ISBN 80-7058-149-2.