Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje osobnosti žáka druhého období 1. stupně prostřednictvím textu. Pro plnění hlavního cíle, jímž je podpora rozvoje žáka v oblasti kognitivní, emocionální a sociální, byl vytvořen projekt "Já ve velkém dospěláckém světě". Tento rozvoj je podporován a realizován prostřednictvím vytvořených příběhů a aktivit k obrázkům tematicky spjatých s vytvářením základních životních postojů a hodnot člověka.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se úzce vztahuje k tématu práce, tj. upřesňuje zařazení problematiky v rámci kurikulárních dokumentů, podává charakteristiku osobnosti žáka mladšího školního věku a představuje různé metody práce s textem.
Praktická část je věnována projektu "Já ve velkém dospěláckém světě". V jednotlivých kapitolách jsou představeny lekce projektu s příběhy a následnými aktivitami. Dále jsou zde shrnuty poznatky z realizace v praxi, autoevaluace, a také evaluace od žáků i odborníků z praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of development of a pupil's personality in the second stage of primary school through text. To fulfill the main goal of promoting pupil development in the cognitive, emotional and social areas, the project "I in the great adult world" was created. This development is supported and realized through created stories and activities based on images thematically linked to the creation of basic life attitudes and values of people.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is closely related to the topic of the thesis, ie it specifies the classification of the issues within the curriculum documents, gives the characteristics of the pupil of the younger school age and presents various methods of working with text.
The practical part is devoted to the project "I in the great adult world". The individual chapters present the project's lessons with stories and follow-up activities. The individual chapters further summarize the findings from implementation in practice, self-evaluation, as well as evaluation from pupils and professional practitioners.
Klíčová slova
žák mladšího školního věku, rozvoj osobnosti, kritické myšlení, příběh, komunikace
Klíčová slova v angličtině
pupil of younger school age, personality development, critical thinking, story, communication
Rozsah průvodní práce
104 s. (207 982 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje osobnosti žáka druhého období 1. stupně prostřednictvím textu. Pro plnění hlavního cíle, jímž je podpora rozvoje žáka v oblasti kognitivní, emocionální a sociální, byl vytvořen projekt "Já ve velkém dospěláckém světě". Tento rozvoj je podporován a realizován prostřednictvím vytvořených příběhů a aktivit k obrázkům tematicky spjatých s vytvářením základních životních postojů a hodnot člověka.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se úzce vztahuje k tématu práce, tj. upřesňuje zařazení problematiky v rámci kurikulárních dokumentů, podává charakteristiku osobnosti žáka mladšího školního věku a představuje různé metody práce s textem.
Praktická část je věnována projektu "Já ve velkém dospěláckém světě". V jednotlivých kapitolách jsou představeny lekce projektu s příběhy a následnými aktivitami. Dále jsou zde shrnuty poznatky z realizace v praxi, autoevaluace, a také evaluace od žáků i odborníků z praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of development of a pupil's personality in the second stage of primary school through text. To fulfill the main goal of promoting pupil development in the cognitive, emotional and social areas, the project "I in the great adult world" was created. This development is supported and realized through created stories and activities based on images thematically linked to the creation of basic life attitudes and values of people.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is closely related to the topic of the thesis, ie it specifies the classification of the issues within the curriculum documents, gives the characteristics of the pupil of the younger school age and presents various methods of working with text.
The practical part is devoted to the project "I in the great adult world". The individual chapters present the project's lessons with stories and follow-up activities. The individual chapters further summarize the findings from implementation in practice, self-evaluation, as well as evaluation from pupils and professional practitioners.
Klíčová slova
žák mladšího školního věku, rozvoj osobnosti, kritické myšlení, příběh, komunikace
Klíčová slova v angličtině
pupil of younger school age, personality development, critical thinking, story, communication
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
- Rozvoj osobnosti žáka prostřednictvím projektu "Já ve velkém dospěláckém světě"
Postup práce:
1) studium odborné literatury (metody kritického myšlení, kompetence a výstupy RVP ZV v jednotlivých oblastech, žák 1. st. ZŠ z pohledu pedagogicko-psychologických disciplín)
2) příprava projektu pro žáky 2. období 1. stupně ZŠ
3) evaluace a autoevaluace materiálu realizací některých částí projektu v praxi a evaluace konzultací s učiteli ZŠ
4) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
- Rozvoj osobnosti žáka prostřednictvím projektu "Já ve velkém dospěláckém světě"
Postup práce:
1) studium odborné literatury (metody kritického myšlení, kompetence a výstupy RVP ZV v jednotlivých oblastech, žák 1. st. ZŠ z pohledu pedagogicko-psychologických disciplín)
2) příprava projektu pro žáky 2. období 1. stupně ZŠ
3) evaluace a autoevaluace materiálu realizací některých částí projektu v praxi a evaluace konzultací s učiteli ZŠ
4) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000, 159 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 80-246-0181-8.
BELZ, Horst a Mareo SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
SILBERMAN, Mel a Karen LAWSON. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997, 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-X.
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000, 159 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-966-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 80-246-0181-8.
BELZ, Horst a Mareo SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
SILBERMAN, Mel a Karen LAWSON. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997, 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-X.