Diplomová práce se zabývá tématem voda jako námět pro výtvarné úkoly určené pro hodiny na základní škole.
Diplomová práce se dělí na dvě části: praktickou a teoretickou.
Teoretická část se zaměřuje na projektovou metodu ve výtvarné výchově, na současné využití výtvarné výchovy v edukačním procesu a následně propojení výtvarné výchovy s dalšími předměty. Dále tato část popisuje výuku výtvarné výchovy z hlediska struktury vyučovací jednotky a charakteristiku výtvarných technik realizovaných v navržených výtvarných úkolech.
Praktická část se zabývá popisem výzkumného šetření, které bylo realizováno mezi pedagogy na základních školách ve Frýdlantu. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na realizaci výtvarných projektů v hodinách výtvarné výchovy. Dále se v praktické části představují realizované výtvarné úkoly, které byly přímo pro tuto práci metodicky rozpracovány do podoby jednoduchých příprav a následně ověřeny v praxi. Reflexe, která je součástí praktické části, zahrnuje fotodokumentaci z vybraných realizovaných úkolů.
Cílem této práce je zjistit povědomí pedagogů o výtvarných projektech a navržení vlastního souboru úkolů, který může být východiskem pro větší celek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with on the topic of water as a theme for the art classes of elementary schools.
The diploma thesis consists of two individual sections; a theoretical part and a practical research part.
The theoretical part focuses on a use of projects in the art classes and on the latest role of the art classes in the contemporary educational process, afterwards it considers mutual links between the art classes and other school subjects. Furthermore, this part describes the teaching process on the art classes from the point of view of a structure of a teaching unit and the characteristics of the art technique implied during the proposed art tasks.
The practical research comprises of a description of a scientific research which was conducted by a number of independent teachers of different elementary schools of Frýdlant v Čechách region. The scientific research had been focused on the practical implementation of the project art tasks by students during the art classes. As next, the research part introduces finalized art works of students which were divided into simple methodological projects to meet the needs of this research and to allow their further terrain implementation. Another part of the practical research - Reflections - represents a selection of photographs of chosen art work from the classes.
The aim of this work is to find out the level of awareness of pedagogues (teachers) about the art projects; and to design a set of independent art tasks which will later serve as a part of a bigger complex.
art lesson, art project, water, metodological sheets, art techniques, reflection
Rozsah průvodní práce
94 s. (119 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem voda jako námět pro výtvarné úkoly určené pro hodiny na základní škole.
Diplomová práce se dělí na dvě části: praktickou a teoretickou.
Teoretická část se zaměřuje na projektovou metodu ve výtvarné výchově, na současné využití výtvarné výchovy v edukačním procesu a následně propojení výtvarné výchovy s dalšími předměty. Dále tato část popisuje výuku výtvarné výchovy z hlediska struktury vyučovací jednotky a charakteristiku výtvarných technik realizovaných v navržených výtvarných úkolech.
Praktická část se zabývá popisem výzkumného šetření, které bylo realizováno mezi pedagogy na základních školách ve Frýdlantu. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na realizaci výtvarných projektů v hodinách výtvarné výchovy. Dále se v praktické části představují realizované výtvarné úkoly, které byly přímo pro tuto práci metodicky rozpracovány do podoby jednoduchých příprav a následně ověřeny v praxi. Reflexe, která je součástí praktické části, zahrnuje fotodokumentaci z vybraných realizovaných úkolů.
Cílem této práce je zjistit povědomí pedagogů o výtvarných projektech a navržení vlastního souboru úkolů, který může být východiskem pro větší celek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with on the topic of water as a theme for the art classes of elementary schools.
The diploma thesis consists of two individual sections; a theoretical part and a practical research part.
The theoretical part focuses on a use of projects in the art classes and on the latest role of the art classes in the contemporary educational process, afterwards it considers mutual links between the art classes and other school subjects. Furthermore, this part describes the teaching process on the art classes from the point of view of a structure of a teaching unit and the characteristics of the art technique implied during the proposed art tasks.
The practical research comprises of a description of a scientific research which was conducted by a number of independent teachers of different elementary schools of Frýdlant v Čechách region. The scientific research had been focused on the practical implementation of the project art tasks by students during the art classes. As next, the research part introduces finalized art works of students which were divided into simple methodological projects to meet the needs of this research and to allow their further terrain implementation. Another part of the practical research - Reflections - represents a selection of photographs of chosen art work from the classes.
The aim of this work is to find out the level of awareness of pedagogues (teachers) about the art projects; and to design a set of independent art tasks which will later serve as a part of a bigger complex.
art lesson, art project, water, metodological sheets, art techniques, reflection
Zásady pro vypracování
Požadavky:
1) orientace v terminologii a odborné literatuře
2) vytvoření výtvarného projektu,realizace, reflexe a fotodokumentace
3) výzkumné šetření - dotazník pro učitele
Metody:
1) analýza odborné literatury
2) dotazníkové šetření
3) soubor metodických listů
Cíl
Prostřednictvím studia odborné literatury a dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ analyzovat praktické využití tématu vody ve výtvarné výchově. Na základě výsledků dotazníkového šetření vytvořit vlastní soubor metodických listů na téma voda, které budou propojeny s přírodními obory. Výtvarný projekt ověřit v praxi a zrealizovanou činnost doplnit komentáři.
Zásady pro vypracování
Požadavky:
1) orientace v terminologii a odborné literatuře
2) vytvoření výtvarného projektu,realizace, reflexe a fotodokumentace
3) výzkumné šetření - dotazník pro učitele
Metody:
1) analýza odborné literatury
2) dotazníkové šetření
3) soubor metodických listů
Cíl
Prostřednictvím studia odborné literatury a dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ analyzovat praktické využití tématu vody ve výtvarné výchově. Na základě výsledků dotazníkového šetření vytvořit vlastní soubor metodických listů na téma voda, které budou propojeny s přírodními obory. Výtvarný projekt ověřit v praxi a zrealizovanou činnost doplnit komentáři.
Seznam doporučené literatury
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6
HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI. Praha: Univerzita Karlova, 2010. 108s. ISBN 978-80-7290-434-1
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 80-7178-599-7.
SLAVÍK, JAN. Dívej se, tvoř a povídej. Praha: Portál, 2007, 160 s. ISBN 978-80-7367-322-2
Seznam doporučené literatury
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6
HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI. Praha: Univerzita Karlova, 2010. 108s. ISBN 978-80-7290-434-1
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 80-7178-599-7.
SLAVÍK, JAN. Dívej se, tvoř a povídej. Praha: Portál, 2007, 160 s. ISBN 978-80-7367-322-2