Diplomová práce se zabývá aktuálním využitím přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Je rozdělena na část teoretickou, výzkumnou a praktickou. Část teoretická obsahuje teoretické poznatky týkající se tématu, které byly čerpány z odborné literatury. Výzkumná část se zabývá vstupním šetřením aktuálního vyžití přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Šetření bylo prováděno pomocí dotazníkové metody. Na základě výsledků šetření jsou v praktické části uvedeny metodické listy týkající se tématu, které je možno využít v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current use of natural materials in art lessons at the primary schools. It is di-vided into theoretical part, research and practical part. The theoretical part contains theoretical knowledge about the topic, which were taken from literature. The research part includes results of investigation of current use of natural materials in art lessons at primary schools. Investigation were done by using a questionnaire method. Based on the results of the investigation, the practical part presents methodological sheets concerning the topic that can be used in practice.
Klíčová slova
výzkumné šetření, dotazník, první stupeň základní školy, přírodní materiál, výtvarná výchova, hra
Klíčová slova v angličtině
investigation, questionnaire, elementary school, natural material, art lesson, game
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuálním využitím přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Je rozdělena na část teoretickou, výzkumnou a praktickou. Část teoretická obsahuje teoretické poznatky týkající se tématu, které byly čerpány z odborné literatury. Výzkumná část se zabývá vstupním šetřením aktuálního vyžití přírodního materiálu ve výtvarné výchově na prvním stupni ZŠ. Šetření bylo prováděno pomocí dotazníkové metody. Na základě výsledků šetření jsou v praktické části uvedeny metodické listy týkající se tématu, které je možno využít v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current use of natural materials in art lessons at the primary schools. It is di-vided into theoretical part, research and practical part. The theoretical part contains theoretical knowledge about the topic, which were taken from literature. The research part includes results of investigation of current use of natural materials in art lessons at primary schools. Investigation were done by using a questionnaire method. Based on the results of the investigation, the practical part presents methodological sheets concerning the topic that can be used in practice.
Klíčová slova
výzkumné šetření, dotazník, první stupeň základní školy, přírodní materiál, výtvarná výchova, hra
Klíčová slova v angličtině
investigation, questionnaire, elementary school, natural material, art lesson, game
Zásady pro vypracování
1) cíl
-prostudovat odbornou literaturu k tématu
-zjistit aktuální stav využití přírodního materiálu ve výtvarné výchově pomocí dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ
-na základě výsledků vytvořit soubor úkolů s metodikou a doporučením pro praxi
2) metody
-studium odborné literatury
-dotazníkové šetření pro učitele 1. stupně ZŠ
3) požadavky
- orientace v odborné literatuře
- znalost odborné terminologie
- dotazníkové šetření pro učitele prvního stupně ZŠ
- soubor výtvarných her
- realizace v praxi, reflexe a fotodokumentace vybraných úkolů
Zásady pro vypracování
1) cíl
-prostudovat odbornou literaturu k tématu
-zjistit aktuální stav využití přírodního materiálu ve výtvarné výchově pomocí dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ
-na základě výsledků vytvořit soubor úkolů s metodikou a doporučením pro praxi
2) metody
-studium odborné literatury
-dotazníkové šetření pro učitele 1. stupně ZŠ
3) požadavky
- orientace v odborné literatuře
- znalost odborné terminologie
- dotazníkové šetření pro učitele prvního stupně ZŠ
- soubor výtvarných her
- realizace v praxi, reflexe a fotodokumentace vybraných úkolů
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K., 1995. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum. ISBN 80-7151-732-1.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
MIŠURCOVÁ, V., SEVEROVÁ, M., 1997. Děti, hry a umění. Praha: ISV. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-18-8.
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V., 2017. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni. ISBN 978-80-261-0728-6.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S., 2013. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum. ISBN 978-80-246-2335-1.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K., 1995. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum. ISBN 80-7151-732-1.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
MIŠURCOVÁ, V., SEVEROVÁ, M., 1997. Děti, hry a umění. Praha: ISV. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-18-8.
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V., 2017. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni. ISBN 978-80-261-0728-6.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S., 2013. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum. ISBN 978-80-246-2335-1.