V diplomové práci je vytvořen projektový den pro 1. stupeň základní školy
na téma Smysly a fyzika. Projektový den je určen pro 4. a 5. ročník základní školy. Žáci
zkoumají své smysly a jejich jednoduché propojení s vybranými fyzikálními jevy
pomocí jednoduchých pokusů, které si samy mohou vyzkoušet nebo jsou jim
předvedeny. Pracují samostatně i ve skupině. Učí se vyjádřit svůj názor, myšlenku nebo
popsat, co vidí. Společně se snaží vysvětlit pokusy, které vidí. Výsledkem projektového
dne jsou desky Smysly a já, kam si žáci zakládají záznamy z celého projektu. Důraz je
kladen na prožití a vlastní kontakt s pokusem.
Anotace v angličtině
In thesis is created project day dedicated to the first level of primary school
with Senses and physics theme. Project day is for the 4th and 5th class of primary
school. Students examine their senses with simple connections to physical phenomena
using easy experiments which they can try on their own or are shown to them. They
work alone or in groups. They learn to express their opinion, thoughts or describe what
they see. Students together are trying to explain experiments they see. Results
of the project day are files The senses and me where students save their records
from the whole project. The emphasis is placed on the experience and own contact
with the experiment.
Klíčová slova
Projektový den, smysly, fyzika, 1. stupeň, základní škola, 4. a 5. ročník,
pokusy, Smysly a já.
Klíčová slova v angličtině
project day, senses, physics, 1. level, primary school, 4th and 5th class,
experiments, The senses and me
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci je vytvořen projektový den pro 1. stupeň základní školy
na téma Smysly a fyzika. Projektový den je určen pro 4. a 5. ročník základní školy. Žáci
zkoumají své smysly a jejich jednoduché propojení s vybranými fyzikálními jevy
pomocí jednoduchých pokusů, které si samy mohou vyzkoušet nebo jsou jim
předvedeny. Pracují samostatně i ve skupině. Učí se vyjádřit svůj názor, myšlenku nebo
popsat, co vidí. Společně se snaží vysvětlit pokusy, které vidí. Výsledkem projektového
dne jsou desky Smysly a já, kam si žáci zakládají záznamy z celého projektu. Důraz je
kladen na prožití a vlastní kontakt s pokusem.
Anotace v angličtině
In thesis is created project day dedicated to the first level of primary school
with Senses and physics theme. Project day is for the 4th and 5th class of primary
school. Students examine their senses with simple connections to physical phenomena
using easy experiments which they can try on their own or are shown to them. They
work alone or in groups. They learn to express their opinion, thoughts or describe what
they see. Students together are trying to explain experiments they see. Results
of the project day are files The senses and me where students save their records
from the whole project. The emphasis is placed on the experience and own contact
with the experiment.
Klíčová slova
Projektový den, smysly, fyzika, 1. stupeň, základní škola, 4. a 5. ročník,
pokusy, Smysly a já.
Klíčová slova v angličtině
project day, senses, physics, 1. level, primary school, 4th and 5th class,
experiments, The senses and me
Zásady pro vypracování
Cíl: Zpracovat metodické podklady pro projektový den s tématem zařazení fyziky do výuky o lidském těle na 1. stupni ZŠ
Postup:
Nastudování a využití odborné literatury k danému tématu
Zpracování koncepce a metodiky pro projektový den
Příprava metodických materiálů pro projektový den
Realizace projektového dne s žáky 1. stupně ZŠ
Evaluace, vyhodnocení a stanovení konečných doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl: Zpracovat metodické podklady pro projektový den s tématem zařazení fyziky do výuky o lidském těle na 1. stupni ZŠ
Postup:
Nastudování a využití odborné literatury k danému tématu
Zpracování koncepce a metodiky pro projektový den
Příprava metodických materiálů pro projektový den
Realizace projektového dne s žáky 1. stupně ZŠ
Evaluace, vyhodnocení a stanovení konečných doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Psychologie. Třetí. Praha: Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-876-2
KUTÝ, Jan. Bezpečnostní pravidla činností s dětmi a mládeží. Třetí. Praha: Centrum pro děti a mládež, 2001. ISBN 80-238-8160-4
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-864-7337-6
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Psychologie. Třetí. Praha: Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-876-2
KUTÝ, Jan. Bezpečnostní pravidla činností s dětmi a mládeží. Třetí. Praha: Centrum pro děti a mládež, 2001. ISBN 80-238-8160-4
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2
PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-864-7337-6
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1