Diplomová práce se zabývá vytvořením, užitím a analýzou výsledků
grafomotorického programu, který je určen pro děti v předškolním věku. Tento program byl aplikován v mateřské škole a jeho účinnost byla poté ověřena na škole základní.
Teoretická část objasňuje základní pojmy a blíže se věnuje tématům
s grafomotorikou spojených, zaměřuje se na vývoj dítěte v předškolním a mladším
školním věku. Praktická část vysvětluje metodiku šetření, poskytuje charakteristiky účastníků a popisuje průběh uplatnění navrženého programu. Závěr práce tvoří rozbor grafomotorických schopností u dětí, které vytvořený program absolvovaly.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation, use and analysis of the results of the graphomotoric program, which is intended for pre-school children. This program was applied in kindergarten and its effectiveness was then verified at the elementary school.
The theoretical part explains the basic terms and focuses on topics related to
graphomotoric, it focuses on the development of a child in pre-school and younger school age. The practical part explains the methodology of the survey, provides the characteristics of the participants and describes the process of application of the proposed program. The conclusion of the thesis includes an analysis of graphomotor skills of the children who participated the program.
Klíčová slova
grafomotorika, předškolní věk, mladší školní věk, kresba, vývoj, emoce, hra
Klíčová slova v angličtině
key words, graphomotorics, preschool period, early school age, drawing, development, emotion, game
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vytvořením, užitím a analýzou výsledků
grafomotorického programu, který je určen pro děti v předškolním věku. Tento program byl aplikován v mateřské škole a jeho účinnost byla poté ověřena na škole základní.
Teoretická část objasňuje základní pojmy a blíže se věnuje tématům
s grafomotorikou spojených, zaměřuje se na vývoj dítěte v předškolním a mladším
školním věku. Praktická část vysvětluje metodiku šetření, poskytuje charakteristiky účastníků a popisuje průběh uplatnění navrženého programu. Závěr práce tvoří rozbor grafomotorických schopností u dětí, které vytvořený program absolvovaly.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation, use and analysis of the results of the graphomotoric program, which is intended for pre-school children. This program was applied in kindergarten and its effectiveness was then verified at the elementary school.
The theoretical part explains the basic terms and focuses on topics related to
graphomotoric, it focuses on the development of a child in pre-school and younger school age. The practical part explains the methodology of the survey, provides the characteristics of the participants and describes the process of application of the proposed program. The conclusion of the thesis includes an analysis of graphomotor skills of the children who participated the program.
Klíčová slova
grafomotorika, předškolní věk, mladší školní věk, kresba, vývoj, emoce, hra
Klíčová slova v angličtině
key words, graphomotorics, preschool period, early school age, drawing, development, emotion, game
Zásady pro vypracování
CÍL
Vytvořit grafomotorický program pro děti v předškolním věku, aplikovat jej v MŠ a ověřit jeho účinnost v ZŠ.
POŽADAVKY
1. Studium odborné literatury
2. Sestavení programu
3. Aplikace programu
4. Ověření účinnosti
METODY
Pozorování, rozhovory, dotazník.
Zásady pro vypracování
CÍL
Vytvořit grafomotorický program pro děti v předškolním věku, aplikovat jej v MŠ a ověřit jeho účinnost v ZŠ.
POŽADAVKY
1. Studium odborné literatury
2. Sestavení programu
3. Aplikace programu
4. Ověření účinnosti
METODY
Pozorování, rozhovory, dotazník.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafmotoriky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2630-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-846-2153-1.
LANGMEIER, Jiří a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafmotoriky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2630-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-846-2153-1.
LANGMEIER, Jiří a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.