Bakalářská práce je zaměřena na význam partnerských vztahů u lidí s lehkým a středně těžkým mentálním postižením a na jejich budoucí vztahové očekávání. Dílčími cíli bylo zjistit emoční prožívání partnerství, konkrétní přesvědčení o prožívané lásce a také představu o pokračování existujícího vztahu. V teoretické části je vymezena základní terminologie související s mentálním postižením a partnerstvím. Důraz je kladen na důležitá životní období, potřeby lidí s mentálním postižením, ale také jejich práva prožívat důstojný život. Uvedena jsou etická dilemata související s partnerskými vztahy. Pro splnění cílů byla vybrána metoda hloubkového rozhovoru a pozorování fenoménů chování. Následně byla pro analýzu získaných dat z průzkumného šetření zvolena metoda zakotvené teorie, která nám dopomohla k ozřejmění významu partnerství, ale také významných aspektů, které se v partnerství objevují. Jednalo se především o potřebu stvrdit svůj svazek slibem lásky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the importance of partnerships for people with mild and moderate intellectual disabilities and on their future relationship expectations. Partial goals were to ascertain the emotional experience of partnership, particular beliefs about love and the idea about the continuation of existing relationship. The theoretical part defines the basic terminology related to mental disability and partnership. Emphasis is put on important life periods, the needs of people with intellectual disabilities, but also on their rights to live a dignified life. Ethical dilemmas related to partnership are listed. Method of in-depth interview and observation of behavioral phenomena were chosen to meet the objectives. Afterwards, an Grounded Theory method was chosen to analyze the survey data obtained, which helped us to clarify the importance of the partnership, but also important aspects that appear in partnerships. Most importantly, it was the need to confirm the partnership by the promise of love.
Klíčová slova
mentální postižení, partnerství, speciální potřeby, potřeby lidí s mentálním postižením, sexualita, motivace, emoce, práva lidí s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
intellectual disability, partnerships, special needs, the needs of people with intellectual disabilities, sexuality, motivation, emotion, rights of people with mental disability
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na význam partnerských vztahů u lidí s lehkým a středně těžkým mentálním postižením a na jejich budoucí vztahové očekávání. Dílčími cíli bylo zjistit emoční prožívání partnerství, konkrétní přesvědčení o prožívané lásce a také představu o pokračování existujícího vztahu. V teoretické části je vymezena základní terminologie související s mentálním postižením a partnerstvím. Důraz je kladen na důležitá životní období, potřeby lidí s mentálním postižením, ale také jejich práva prožívat důstojný život. Uvedena jsou etická dilemata související s partnerskými vztahy. Pro splnění cílů byla vybrána metoda hloubkového rozhovoru a pozorování fenoménů chování. Následně byla pro analýzu získaných dat z průzkumného šetření zvolena metoda zakotvené teorie, která nám dopomohla k ozřejmění významu partnerství, ale také významných aspektů, které se v partnerství objevují. Jednalo se především o potřebu stvrdit svůj svazek slibem lásky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the importance of partnerships for people with mild and moderate intellectual disabilities and on their future relationship expectations. Partial goals were to ascertain the emotional experience of partnership, particular beliefs about love and the idea about the continuation of existing relationship. The theoretical part defines the basic terminology related to mental disability and partnership. Emphasis is put on important life periods, the needs of people with intellectual disabilities, but also on their rights to live a dignified life. Ethical dilemmas related to partnership are listed. Method of in-depth interview and observation of behavioral phenomena were chosen to meet the objectives. Afterwards, an Grounded Theory method was chosen to analyze the survey data obtained, which helped us to clarify the importance of the partnership, but also important aspects that appear in partnerships. Most importantly, it was the need to confirm the partnership by the promise of love.
Klíčová slova
mentální postižení, partnerství, speciální potřeby, potřeby lidí s mentálním postižením, sexualita, motivace, emoce, práva lidí s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
intellectual disability, partnerships, special needs, the needs of people with intellectual disabilities, sexuality, motivation, emotion, rights of people with mental disability
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit, jaký význam má partnerský vztah pro lidi s mentálním postižením a co od tohoto vztahu očekávají.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturovaný rozhovor, pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit, jaký význam má partnerský vztah pro lidi s mentálním postižením a co od tohoto vztahu očekávají.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostrukturovaný rozhovor, pozorování.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, M., aj., 2008. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
JURKOVIČOVÁ, P., aj., 2010. Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2648-8.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2071-4.
MANDZÁKOVÁ, S., 2013. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠELNER, I., 2012. Fenomén člověk s postižením. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc. ISBN 978-80-87623-06-0.
VALENTA, M., aj., 2004. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, M., aj., 2008. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1565-3.
JURKOVIČOVÁ, P., aj., 2010. Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2648-8.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2071-4.
MANDZÁKOVÁ, S., 2013. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠELNER, I., 2012. Fenomén člověk s postižením. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc. ISBN 978-80-87623-06-0.
VALENTA, M., aj., 2004. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 2. vyd. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.