Předmětem této diplomové práce je vytvoření didaktického materiálu pro učitele 1. stupně základní školy se zaměřením na amúzické žáky, který jim bude nápomocen během příprav na hodiny hudební výchovy.
Práce je rozdělena do tří částí - teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část pojednává o hudbě a jejím využití ve vzdělávání. Výzkumná část je věnovaná dotazníkovému šetření. Praktickou část tvoří soubor aktivit do jednotlivých vyučovacích předmětů, které propojují daný předmět a hudební výchovu. V závěru je shrnuta odborná a výzkumná část diplomové práce.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is to create didactic material for primary school teachers. This material will focus primarily on music, which will be helpful during music lessons preparation.
The diploma thesis is divided into three parts: theoretical, research and practical. The theoretical part is about music and its use in education. The research part is concentrated on surveying. The practical part is created by combining a set of activities into individual school subjects, which then connects the given subject with music. The conclusion summarizes the professional and research part of the thesis.
Klíčová slova
Hudební výchova, hudební psychologie, hudebně - pohybové aktivity, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, hudební nadání.
Klíčová slova v angličtině
Musical education, musical psychology, musical movement activities, framework educational programme for primary school, musical talent.
Rozsah průvodní práce
89 s., (132 034 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je vytvoření didaktického materiálu pro učitele 1. stupně základní školy se zaměřením na amúzické žáky, který jim bude nápomocen během příprav na hodiny hudební výchovy.
Práce je rozdělena do tří částí - teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část pojednává o hudbě a jejím využití ve vzdělávání. Výzkumná část je věnovaná dotazníkovému šetření. Praktickou část tvoří soubor aktivit do jednotlivých vyučovacích předmětů, které propojují daný předmět a hudební výchovu. V závěru je shrnuta odborná a výzkumná část diplomové práce.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is to create didactic material for primary school teachers. This material will focus primarily on music, which will be helpful during music lessons preparation.
The diploma thesis is divided into three parts: theoretical, research and practical. The theoretical part is about music and its use in education. The research part is concentrated on surveying. The practical part is created by combining a set of activities into individual school subjects, which then connects the given subject with music. The conclusion summarizes the professional and research part of the thesis.
Klíčová slova
Hudební výchova, hudební psychologie, hudebně - pohybové aktivity, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, hudební nadání.
Klíčová slova v angličtině
Musical education, musical psychology, musical movement activities, framework educational programme for primary school, musical talent.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření didaktického materiálu "soubor hudebně-pohybových aktivit" pro žáky 1. stupně se zaměřením na amúzické žáky. Ověření jeho účinnosti ve výuce, vyvození závěrů a vyslovení doporučení pro praxi.
1) Provést rešerši literatury o amúzii a hudebně - pohybových aktivitách.
2) Vytvořit didaktický materiál pro rozvoj hudebně - pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně ZŠ se zaměřením na amúzické žáky.
3) Navrhnout doporučení.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření didaktického materiálu "soubor hudebně-pohybových aktivit" pro žáky 1. stupně se zaměřením na amúzické žáky. Ověření jeho účinnosti ve výuce, vyvození závěrů a vyslovení doporučení pro praxi.
1) Provést rešerši literatury o amúzii a hudebně - pohybových aktivitách.
2) Vytvořit didaktický materiál pro rozvoj hudebně - pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně ZŠ se zaměřením na amúzické žáky.
3) Navrhnout doporučení.
Seznam doporučené literatury
D´ANDREA, F., 1998. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-232-7.
FRANĚK, M., 2005. Hudební psychologie. Praha: UK Karolinum. ISBN 80-246-0965- 7.
KULHÁNKOVÁ, E., 1999. Písničky a říkadla s tancem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-306-4.
MORENO, J., 2005. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-980-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7178-323-4.
ŠIMANOVSKÝ, Z. 1998. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-264-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-237-9.
Seznam doporučené literatury
D´ANDREA, F., 1998. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-232-7.
FRANĚK, M., 2005. Hudební psychologie. Praha: UK Karolinum. ISBN 80-246-0965- 7.
KULHÁNKOVÁ, E., 1999. Písničky a říkadla s tancem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-306-4.
MORENO, J., 2005. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-980-1.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál. 1999. ISBN 80-7178-323-4.
ŠIMANOVSKÝ, Z. 1998. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-264-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
ZELEIOVÁ, J., 2007. Muzikoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-237-9.