Diplomová práce Modifikace stolních her pro využití ve výuce na 1. stupni základních škol je zaměřena na přetvoření stolních her, jež jsou běžně dostupné na českém trhu. Modifikované aktivity jsou určeny pro žáky 1.-5. ročníků.
Práce je standardně rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se nejdříve zabývá cílem práce a její strukturou, dále vývojem dítěte, který je nutné zohlednit při výběru různých výukových metod a zároveň je spjat s pojmem hra, jakožto důležité činnosti, která má nezastupitelnou funkci v životě dítěte. V souladu s cílem práce jsou uvedeny základní informace týkající se Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, z něho vyplývajících klíčových kompetencí a vzdělávacích oblastí, které jsou zaměřeny na Jazyk a jazykovou komunikaci.
V praktické části je představena metodika práce. Je zde také obsažen soubor deseti modifikovaných aktivit, vycházejících z běžně dostupných stolních her, které jsou upraveny pro realizaci v praxi v běžné školní třídě. Dále je zde popsána realizace modifikovaných stolních her v praxi a na závěr je uvedena reflexe a diskuze.
Anotace v angličtině
The diploma thesis named Modification of board games for use at primary school focuses on a transformation of board games which are available in the Czech market. Modified activities are intended for pupils from the 1st till the 5th grade.
The thesis is divided into 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with aim and structure of this thesis at first, then with child evolution which must be taken into account when selecting teaching methods and it is also connected to a concept of a game, because it is very important in children's lives. Framework Education Program for Elementary education is mentioned there along with the key competences and educational areas focused on the Language and communication skills.
In the practical part there is a set of 10 modified games included there. All the activities are split into tables for a quick overview. Practical part is also focused on implementation in practice and making conclusions.
Klíčová slova
Český jazyk, stolní hry, didaktické hry, opakovací aktivity, soubor modifikovaných aktivit.
Klíčová slova v angličtině
Czech language, board games, didactic games, refreshing activities, set of modified games.
Rozsah průvodní práce
85 s. (152 002 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Modifikace stolních her pro využití ve výuce na 1. stupni základních škol je zaměřena na přetvoření stolních her, jež jsou běžně dostupné na českém trhu. Modifikované aktivity jsou určeny pro žáky 1.-5. ročníků.
Práce je standardně rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se nejdříve zabývá cílem práce a její strukturou, dále vývojem dítěte, který je nutné zohlednit při výběru různých výukových metod a zároveň je spjat s pojmem hra, jakožto důležité činnosti, která má nezastupitelnou funkci v životě dítěte. V souladu s cílem práce jsou uvedeny základní informace týkající se Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, z něho vyplývajících klíčových kompetencí a vzdělávacích oblastí, které jsou zaměřeny na Jazyk a jazykovou komunikaci.
V praktické části je představena metodika práce. Je zde také obsažen soubor deseti modifikovaných aktivit, vycházejících z běžně dostupných stolních her, které jsou upraveny pro realizaci v praxi v běžné školní třídě. Dále je zde popsána realizace modifikovaných stolních her v praxi a na závěr je uvedena reflexe a diskuze.
Anotace v angličtině
The diploma thesis named Modification of board games for use at primary school focuses on a transformation of board games which are available in the Czech market. Modified activities are intended for pupils from the 1st till the 5th grade.
The thesis is divided into 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with aim and structure of this thesis at first, then with child evolution which must be taken into account when selecting teaching methods and it is also connected to a concept of a game, because it is very important in children's lives. Framework Education Program for Elementary education is mentioned there along with the key competences and educational areas focused on the Language and communication skills.
In the practical part there is a set of 10 modified games included there. All the activities are split into tables for a quick overview. Practical part is also focused on implementation in practice and making conclusions.
Klíčová slova
Český jazyk, stolní hry, didaktické hry, opakovací aktivity, soubor modifikovaných aktivit.
Klíčová slova v angličtině
Czech language, board games, didactic games, refreshing activities, set of modified games.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit metodický návod k dostupným stolním společenským hrám tak, aby je bylo možno využít ve výuce na 1. stupni ZŠ k jazykově-kognitivnímu rozvoji.
1) Požadavky:
- studium odborné literatury; shromáždění a studium stolních her dostupných na českém trhu a jejich hracích pravidel
2) Modifikace pravidel pro využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
3) Vytvoření metodického návodu her
4) Realizace vybraných her v praxi
5) Evaluace a stanovení závěrů pro praxi
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit metodický návod k dostupným stolním společenským hrám tak, aby je bylo možno využít ve výuce na 1. stupni ZŠ k jazykově-kognitivnímu rozvoji.
1) Požadavky:
- studium odborné literatury; shromáždění a studium stolních her dostupných na českém trhu a jejich hracích pravidel
2) Modifikace pravidel pro využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
3) Vytvoření metodického návodu her
4) Realizace vybraných her v praxi
5) Evaluace a stanovení závěrů pro praxi
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 8004242510.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 8073150395.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha : Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. ISBN 8087000021.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci : Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 8004242510.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 8073150395.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha : Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. ISBN 8087000021.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci : Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.