Tato diplomová práce se zabývá vybranými umělci a výtvarnými přístupy v propojování textu a vizuálních prostředků a jejich seznámením se žáky prvního stupně základní školy, v rámci kterého vzniká soubor metodických listů vytvořených na motivy děl či výtvarných technik a postupů českých ilustrátorů 20. století, Josefa Lady, Josefa Čapka a Ondřeje Sekory. Metodické listy jsou realizovány ve 4. třídě základní školy s minimální účastí 12 žáků. Z této realizace je pak pořízena fotodokumentace. Diplomová práce zahrnuje soupis odborné literatury, která souvisí s daným tématem, metodickými listy a jejich realizací.
Anotace v angličtině
This Thesis pursue with chosen artists and art approaches by connecting of text and visual means and introduction to pupils at elementary school within which was created a package of methodical sheets which was created on motives of the work or art techniques and approaches of Czech 20th century illustrators Josef Lada, Josef Čapek and Ondřej Sekora. Methodical sheets have been realized in fourth grade of elementary school with participance of at least twelve pupils. This was followed by photo documentation. This Thesis includes inventory of technical literature which is related with given topic, methodical sheets and realization of them.
Klíčová slova
ilustrace, Josef Lada, Josef Čapek, Ondřej Sekora, propojení literatury s obrazem, metodické listy, výtvarná výchova, kresba, modelování, kaligram
Klíčová slova v angličtině
illustration, Josef Lada, Josef Čapek, Ondřej Sekora, connecting literature with picture, methodical sheets, art, drawing, modeling, kaligram
Rozsah průvodní práce
119 s. (142 917 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vybranými umělci a výtvarnými přístupy v propojování textu a vizuálních prostředků a jejich seznámením se žáky prvního stupně základní školy, v rámci kterého vzniká soubor metodických listů vytvořených na motivy děl či výtvarných technik a postupů českých ilustrátorů 20. století, Josefa Lady, Josefa Čapka a Ondřeje Sekory. Metodické listy jsou realizovány ve 4. třídě základní školy s minimální účastí 12 žáků. Z této realizace je pak pořízena fotodokumentace. Diplomová práce zahrnuje soupis odborné literatury, která souvisí s daným tématem, metodickými listy a jejich realizací.
Anotace v angličtině
This Thesis pursue with chosen artists and art approaches by connecting of text and visual means and introduction to pupils at elementary school within which was created a package of methodical sheets which was created on motives of the work or art techniques and approaches of Czech 20th century illustrators Josef Lada, Josef Čapek and Ondřej Sekora. Methodical sheets have been realized in fourth grade of elementary school with participance of at least twelve pupils. This was followed by photo documentation. This Thesis includes inventory of technical literature which is related with given topic, methodical sheets and realization of them.
Klíčová slova
ilustrace, Josef Lada, Josef Čapek, Ondřej Sekora, propojení literatury s obrazem, metodické listy, výtvarná výchova, kresba, modelování, kaligram
Klíčová slova v angličtině
illustration, Josef Lada, Josef Čapek, Ondřej Sekora, connecting literature with picture, methodical sheets, art, drawing, modeling, kaligram
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámení žáků s vybranými umělci a výtvarnými přístupy v propojování textu a vizuálních prostředků.
Studium odborné literatury a literární rešerše, příprava, tvorba a pilotní realizace souboru metodických listů s alespoň 15 žáky 1. stupně ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámení žáků s vybranými umělci a výtvarnými přístupy v propojování textu a vizuálních prostředků.
Studium odborné literatury a literární rešerše, příprava, tvorba a pilotní realizace souboru metodických listů s alespoň 15 žáky 1. stupně ZŠ.
Seznam doporučené literatury
CEJPKOVÁ, D., 2015. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5371-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-9.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
SMITH, R., 2000. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 2. vyd. Praha: Slovart. ISBN 80-7209-245-6.
Seznam doporučené literatury
CEJPKOVÁ, D., 2015. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5371-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-9.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
SMITH, R., 2000. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 2. vyd. Praha: Slovart. ISBN 80-7209-245-6.