Tématem této bakalářské práce je využití přírodních materiálů ve výtvarných činnostech v mateřské škole. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány a vysvětleny pojmy důležité pro dané téma. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, popis motorického vývoje dítěte, význam výtvarných činností v mateřské škole, tvořivosti a tvořivé vyučování, environmentální výchovu v mateřské škole a druhy přírodních materiálů využitelných pří výtvarných činnostech. Obsahem praktické části bakalářské práce je dotazníkové šetření určené učitelkám a učitelům mateřských škol, které je zaměřeno na zjištění četnosti a způsobů využívání přírodních materiálů v mateřských školách. Toto šetření je zde zpracováno
a vyhodnoceno. Dále se zde nachází soubor mnou vytvořených metodických listů, které jsou zaměřené na práci s přírodním materiálem ve výtvarných činnostech v MŠ.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the use of natural materials in the art activities in kindergarten. In the theoretical part of the bachelor thesis are described and explained concepts important for the topic. The theoretical part contains basic characteristics of the framework educational programme for pre-primary education, description of the child's motor development, importance of artistic activities in kindergarten, creativity and creative teaching, environmental education in the nursery and types of natural materials usable in artistic activities. The content of the practical part of bachelor thesis is the creation and realization of methodical sheets focusing on working with natural material in the art activities in kindergarten. In addition, a questionnaire inquiry to teachers and teachers of kindergartens, aimed at identifying the frequency and uses of natural materials in kindergartens, is processed and evaluated.
Klíčová slova
výtvarné činnosti, mateřská škola, vývoj dítěte, příroda, přírodní materiál, tvořivost, environmentální výchova
Tématem této bakalářské práce je využití přírodních materiálů ve výtvarných činnostech v mateřské škole. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány a vysvětleny pojmy důležité pro dané téma. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, popis motorického vývoje dítěte, význam výtvarných činností v mateřské škole, tvořivosti a tvořivé vyučování, environmentální výchovu v mateřské škole a druhy přírodních materiálů využitelných pří výtvarných činnostech. Obsahem praktické části bakalářské práce je dotazníkové šetření určené učitelkám a učitelům mateřských škol, které je zaměřeno na zjištění četnosti a způsobů využívání přírodních materiálů v mateřských školách. Toto šetření je zde zpracováno
a vyhodnoceno. Dále se zde nachází soubor mnou vytvořených metodických listů, které jsou zaměřené na práci s přírodním materiálem ve výtvarných činnostech v MŠ.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the use of natural materials in the art activities in kindergarten. In the theoretical part of the bachelor thesis are described and explained concepts important for the topic. The theoretical part contains basic characteristics of the framework educational programme for pre-primary education, description of the child's motor development, importance of artistic activities in kindergarten, creativity and creative teaching, environmental education in the nursery and types of natural materials usable in artistic activities. The content of the practical part of bachelor thesis is the creation and realization of methodical sheets focusing on working with natural material in the art activities in kindergarten. In addition, a questionnaire inquiry to teachers and teachers of kindergartens, aimed at identifying the frequency and uses of natural materials in kindergartens, is processed and evaluated.
Klíčová slova
výtvarné činnosti, mateřská škola, vývoj dítěte, příroda, přírodní materiál, tvořivost, environmentální výchova
Cíle:
1) Popsat současný stav využívání přírodních materiálů ve výtvarných činnostech v mateřské škole.
2) Vytvořit vlastní soubor výtvarných úkolů a zpracovat ho do podoby metodických listů. Navržené výtvarné aktivity ověřit v praxi, zdokumentovat pomocí fotografií a reflektovat.
Metody:
dotazníkové šetření, vypracování, realizace a evaluace výtvarných aktivit v mateřské škole
Zásady pro vypracování
Cíle:
1) Popsat současný stav využívání přírodních materiálů ve výtvarných činnostech v mateřské škole.
2) Vytvořit vlastní soubor výtvarných úkolů a zpracovat ho do podoby metodických listů. Navržené výtvarné aktivity ověřit v praxi, zdokumentovat pomocí fotografií a reflektovat.
Metody:
dotazníkové šetření, vypracování, realizace a evaluace výtvarných aktivit v mateřské škole
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-0.
HAZUKOVÁ, H. 2011. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-30-5.
HLAVSA, J. 1986. Psychologické metody výchova k tvořivosti. Praha: SPN.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. 2003. Tvořivé vyučování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0374-2.
VONDROVÁ, P. 2006. Tvoříme z přírodních materiálů: land-art pro děti. 1. vyd. Brno: Computr [i.e. Computer] Press. ISBN 80-251-1183-0.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-0.
HAZUKOVÁ, H. 2011. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-30-5.
HLAVSA, J. 1986. Psychologické metody výchova k tvořivosti. Praha: SPN.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. 2003. Tvořivé vyučování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0374-2.
VONDROVÁ, P. 2006. Tvoříme z přírodních materiálů: land-art pro děti. 1. vyd. Brno: Computr [i.e. Computer] Press. ISBN 80-251-1183-0.