Bakalářská práce se zabývá tématem Efektivních forem spolupráce a komunikace mezi mateřskou školou a rodinou. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly: komunikace, význam rodiny a MŠ v procesu socializace ve vývoji předškolního dítěte, klima MŠ a akční výzkum.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření, které probíhalo v rámci projektu Podpora pregramotností předškolního vzdělávání, formou akčního výzkumu ve dvou mateřských školách. Ve výzkumném šetření byly zjišťovány formy komunikace a spolupráce, které v mateřských školách využívají. Na základě vyhodnocení výchozího stavu byl stanoven intervenční plán a návrh nových forem komunikace a spolupráce. Intervence byly realizovány a na závěr byla vyhodnocena jejich efektivita a bylo provedeno celkové zhodnocení výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on Effective forms of cooperation and communication between kindergarten and family. The thesis be composed a theoretical and practical part. The theoretical part is structured in four chapters: communication, the importance of family and kindergarten in the process of socialization in the development of preschool children, school climate and action research.
In the practical part describes the research, which was realized within the project Support of preschool education in the form of action research in two kindergartens. Research has explored forms of communication and collaboration in nursery schools. Based on the initial status an intervention plan and a proposal for new forms of communication and cooperation were set. Interventions were implemented and their effectiveness was evaluated and an overall evaluation of the research was conducted.
Klíčová slova
spolupráce, komunikace, pedagogická komunikace, mateřská škola, rodina, učitel, dítě, školní klima, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
cooperation, communication, pedagogical communication, kindergarten, family, teacher, child, school climate, action research
Rozsah průvodní práce
65s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Efektivních forem spolupráce a komunikace mezi mateřskou školou a rodinou. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly: komunikace, význam rodiny a MŠ v procesu socializace ve vývoji předškolního dítěte, klima MŠ a akční výzkum.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření, které probíhalo v rámci projektu Podpora pregramotností předškolního vzdělávání, formou akčního výzkumu ve dvou mateřských školách. Ve výzkumném šetření byly zjišťovány formy komunikace a spolupráce, které v mateřských školách využívají. Na základě vyhodnocení výchozího stavu byl stanoven intervenční plán a návrh nových forem komunikace a spolupráce. Intervence byly realizovány a na závěr byla vyhodnocena jejich efektivita a bylo provedeno celkové zhodnocení výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on Effective forms of cooperation and communication between kindergarten and family. The thesis be composed a theoretical and practical part. The theoretical part is structured in four chapters: communication, the importance of family and kindergarten in the process of socialization in the development of preschool children, school climate and action research.
In the practical part describes the research, which was realized within the project Support of preschool education in the form of action research in two kindergartens. Research has explored forms of communication and collaboration in nursery schools. Based on the initial status an intervention plan and a proposal for new forms of communication and cooperation were set. Interventions were implemented and their effectiveness was evaluated and an overall evaluation of the research was conducted.
Klíčová slova
spolupráce, komunikace, pedagogická komunikace, mateřská škola, rodina, učitel, dítě, školní klima, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
cooperation, communication, pedagogical communication, kindergarten, family, teacher, child, school climate, action research
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké formy komunikace a spolupráce s rodinou jsou uplatňovány ve vybrané mateřské škole a na základě zjištěných poznatků a formulovaných problémů navrhnout a realizovat další formy komunikace a spolupráce mateřské školy s rodinou a vyhodnotit jejich efektivitu.
Požadavky:
Studium odborné literatury.
Studium a analýza situace v mateřské škole.
Pozorování interakcí mezi mateřskou školou a rodinou.
Účast na akcích v mateřské škole.
Formulace problémů a návrhy jejich řešení.
Stanovení návrhu dalších forem komunikace a spolupráce mezi rodinou a mateřskou školou.
Ověření účinnosti navržených řešení.
Metody:
Samostudium odborné literatury.
Výzkumné šetření - pozorování, dotazník pro učitele, dotazník pro rodiče, rozhovory s učiteli, rozhovory s rodiči.
Akční výzkum v pedagogickém terénu - účast na akcích v mateřské škole, návrh a realizace nového postupu.
Analýza a vyhodnocení výsledků realizovaného výzkumu a intervence.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké formy komunikace a spolupráce s rodinou jsou uplatňovány ve vybrané mateřské škole a na základě zjištěných poznatků a formulovaných problémů navrhnout a realizovat další formy komunikace a spolupráce mateřské školy s rodinou a vyhodnotit jejich efektivitu.
Požadavky:
Studium odborné literatury.
Studium a analýza situace v mateřské škole.
Pozorování interakcí mezi mateřskou školou a rodinou.
Účast na akcích v mateřské škole.
Formulace problémů a návrhy jejich řešení.
Stanovení návrhu dalších forem komunikace a spolupráce mezi rodinou a mateřskou školou.
Ověření účinnosti navržených řešení.
Metody:
Samostudium odborné literatury.
Výzkumné šetření - pozorování, dotazník pro učitele, dotazník pro rodiče, rozhovory s učiteli, rozhovory s rodiči.
Akční výzkum v pedagogickém terénu - účast na akcích v mateřské škole, návrh a realizace nového postupu.
Analýza a vyhodnocení výsledků realizovaného výzkumu a intervence.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2013. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola. 2., rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava, 2013. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0378-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC, 2004. Cesty pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido. ISBN 80-7315-078-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena, 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
NEZVALOVÁ, Danuše, 2003. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3 s. 300-308. ISSN 0031-3815.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2013. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola. 2., rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava, 2013. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0378-0.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC, 2004. Cesty pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido. ISBN 80-7315-078-6.
NELEŠOVSKÁ, Alena, 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
NEZVALOVÁ, Danuše, 2003. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3 s. 300-308. ISSN 0031-3815.