Bakalářská práce se zabývá problematikou držení a manipulace se štětcem v mateřské škole. V teoretické části jsou popsány pojmy, důležité pro téma bakalářské práce. Praktická část vznikla v rámci akčního výzkumu projektu Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání. Tento projekt pomohl k navázání spolupráce s jednou mateřskou školou v Liberci a s přiděleným mentorem. Praktická část práce je zaměřena na analýzu problematiky držení štětce v mateřské škole a na program, který byl na základě těchto zjištění navrhnut a ověřen v praxi. Po předložení všech navržených aktivit byla ověřována účinnost navržených cvičení. Výsledky jsou zaznamenány do tabulky, slovně okomentovány, přeneseny do grafů a doloženy fotografiemi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of holding and handling the brush in a kindergarten. The theoretical part describes the terms important for the bachelor thesis. The practical part was created within the framework of the action research of the project Support of Pre-literacy in Preschool Education. This project helped to establish cooperation with one kindergarten in Liberec and with an assigned mentor. The practical part of the thesis is focused on the analysis of the problematics of holding a brush in a kindergarten and on a program that was designed and verified in practice based on these findings. After submitting all the proposed activities, the effectiveness of the proposed exercises was verified. The results are recorded in a table, commented on in words, transferred to graphs and documented with photographs.
Preschool child, holding brush, brush manipulation, art exercises, graphomotoric exercises
Rozsah průvodní práce
71 s. (101 321 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou držení a manipulace se štětcem v mateřské škole. V teoretické části jsou popsány pojmy, důležité pro téma bakalářské práce. Praktická část vznikla v rámci akčního výzkumu projektu Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání. Tento projekt pomohl k navázání spolupráce s jednou mateřskou školou v Liberci a s přiděleným mentorem. Praktická část práce je zaměřena na analýzu problematiky držení štětce v mateřské škole a na program, který byl na základě těchto zjištění navrhnut a ověřen v praxi. Po předložení všech navržených aktivit byla ověřována účinnost navržených cvičení. Výsledky jsou zaznamenány do tabulky, slovně okomentovány, přeneseny do grafů a doloženy fotografiemi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of holding and handling the brush in a kindergarten. The theoretical part describes the terms important for the bachelor thesis. The practical part was created within the framework of the action research of the project Support of Pre-literacy in Preschool Education. This project helped to establish cooperation with one kindergarten in Liberec and with an assigned mentor. The practical part of the thesis is focused on the analysis of the problematics of holding a brush in a kindergarten and on a program that was designed and verified in practice based on these findings. After submitting all the proposed activities, the effectiveness of the proposed exercises was verified. The results are recorded in a table, commented on in words, transferred to graphs and documented with photographs.
Preschool child, holding brush, brush manipulation, art exercises, graphomotoric exercises
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem bakalářské práce je zjistit způsob manipulace se štětcem u předškolních dětí. Navrhnout soubor výtvarných a grafomotorických cvičení pro nácvik správného úchopu štětce a následně ověřit v praxi jejich účinnost. Porovnat výsledky pozorování před a po realizaci cvičení.
Požadavky:
identifikace problému, příprava aktivit k řešení problému, realizace v praxi, evaluace a modifikace, stanovení závěrů a doporučení pro praxi, fotodokumentace
Metoda:
pozorování, fotodokumentace
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem bakalářské práce je zjistit způsob manipulace se štětcem u předškolních dětí. Navrhnout soubor výtvarných a grafomotorických cvičení pro nácvik správného úchopu štětce a následně ověřit v praxi jejich účinnost. Porovnat výsledky pozorování před a po realizaci cvičení.
Požadavky:
identifikace problému, příprava aktivit k řešení problému, realizace v praxi, evaluace a modifikace, stanovení závěrů a doporučení pro praxi, fotodokumentace
Metoda:
pozorování, fotodokumentace
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2006. Rozvoj grafomotoriky. Dotisk 1. vyd. Brno: Edika, ISBN 978-80-251-0977-9.
HAZUKOVÁ, H., 2012. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha: Raabe, ISBN 978-80-875-5330-5.
KOHL, M. F., 2013. 200 výtvarných činností. 1. vyd. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0517-3.
ŠVEŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2006. Rozvoj grafomotoriky. Dotisk 1. vyd. Brno: Edika, ISBN 978-80-251-0977-9.
HAZUKOVÁ, H., 2012. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha: Raabe, ISBN 978-80-875-5330-5.
KOHL, M. F., 2013. 200 výtvarných činností. 1. vyd. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0517-3.
ŠVEŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.