Bakalářská práce se zabývá didaktickými postupy a pomůckami, které jsou nejčastěji využívány v rozvoji grafomotorických dovedností předškolních dětí v mateřských školách. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části se věnujeme charakteristice dítěte v předškolním období a grafomotorice. Dále se zabýváme postupy a pomůckami, které rozvíjí grafomotorické dovednosti u dítěte. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, jehož úkolem je zjistit, jaké jsou nejčastěji využívané psací potřeby a pomůcky pro rozvoj hrubé i jemné motoriky ve vybraných mateřských školách. Současně jsou sledovány didaktické postupy při grafomotorické přípravě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis delas with didactic methods and instruments, that are the most used in the development of graphomotorical skills of preschool children i kindergartens. The thesis is devided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with characteristics of the preschool child and with the graphomotoric skills. Furthermore there are defined methods and instruments that develop childs graphomotoric skils. The practical part consist of a research, whose task is to find out what are the most commonly used writing tools for the development of gross and soft motor skills in selected kindergartens. At the same time, the didactic procedures for graphomotorical preparation are monitored.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, dítě v předškolním věku, grafomotorika, hrubá motorika, jemná motorika, psací potřeby, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, child in preschool age, graphomotoric, gross motor skills, soft motor skills, stationery, instruments
Rozsah průvodní práce
56 s. (65 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá didaktickými postupy a pomůckami, které jsou nejčastěji využívány v rozvoji grafomotorických dovedností předškolních dětí v mateřských školách. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části se věnujeme charakteristice dítěte v předškolním období a grafomotorice. Dále se zabýváme postupy a pomůckami, které rozvíjí grafomotorické dovednosti u dítěte. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, jehož úkolem je zjistit, jaké jsou nejčastěji využívané psací potřeby a pomůcky pro rozvoj hrubé i jemné motoriky ve vybraných mateřských školách. Současně jsou sledovány didaktické postupy při grafomotorické přípravě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis delas with didactic methods and instruments, that are the most used in the development of graphomotorical skills of preschool children i kindergartens. The thesis is devided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with characteristics of the preschool child and with the graphomotoric skills. Furthermore there are defined methods and instruments that develop childs graphomotoric skils. The practical part consist of a research, whose task is to find out what are the most commonly used writing tools for the development of gross and soft motor skills in selected kindergartens. At the same time, the didactic procedures for graphomotorical preparation are monitored.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, dítě v předškolním věku, grafomotorika, hrubá motorika, jemná motorika, psací potřeby, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, child in preschool age, graphomotoric, gross motor skills, soft motor skills, stationery, instruments
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit jaké didaktické postupy a pomůcky jsou nejčastěji využívány v rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
Metoda:
pozorování, strukturovaný rozhovor
Požadavky:
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Studium požadované literatury.
Pozorování a strukturované rozhovory v mateřských školách
Uspořádání sebraných dat.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit jaké didaktické postupy a pomůcky jsou nejčastěji využívány v rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
Metoda:
pozorování, strukturovaný rozhovor
Požadavky:
Průběžné konzultace s vedoucím práce.
Studium požadované literatury.
Pozorování a strukturované rozhovory v mateřských školách
Uspořádání sebraných dat.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
JOHNOVÁ, Jana. Předškoláci ve škole. Liberec: Dialog, 2018. ISBN 978-80-7424-106-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. Vydání. Praha: Grada, 2016. 220 s.
ISBN 978-80-247-5107-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. přeprac. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018. 50 s. ISBN 80-87000-00-5.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po
smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
JOHNOVÁ, Jana. Předškoláci ve škole. Liberec: Dialog, 2018. ISBN 978-80-7424-106-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. Vydání. Praha: Grada, 2016. 220 s.
ISBN 978-80-247-5107-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. přeprac. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018. 50 s. ISBN 80-87000-00-5.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po
smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.