Bakalářská práce se zabývá přípravou dětí v MŠ pro správný úchop psací
potřeby za využití práce s adaptérem. Teoretickou část tvoří charakteristika dítěte předškolního věku, ve které je zahrnutý kognitivní, motorický a socializační vývoj. Dále přináší informace o přípravě dítěte na budoucí psaní a zabývá se grafomotorikou v předškolním období věku dítěte. Součástí práce je i popis adaptéru, který byl využit v nápravném programu. Praktická část se věnuje průběhu akčního výzkumu, při kterém se zjišťuje ověření účinnosti práce s adaptérem při nácviku správného držení psací potřeby dětmi v MŠ a identifikuje grafomotorickou přípravu dětí ve věku 3-6 let na základě strukturovaného rozhovoru ve vybrané MŠ. Výsledky výzkumného šetření akčního výzkumu a strukturovaného rozhovoru jsou podrobně popsány v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the preparation of children in kindergarten
for proper grip of writing instruments using the work with adapter. The theoretical part consists of the characteristics of a pre-school child in which cognitive, motor and socialization development is included. It also provides information about the child's preparation for future writing and deals with graphomotorics in the pre-school age of the child. Part of the work is a description of the adapter, which was used in the corrective program. The practical part is devoted to the course of action research,which the verifies the efficiency of the work with the adapter during the training of the correct possession of the writing instruments by the children in the kindergarten is identifies and the graphomotoric preparation of the children aged
3-6 is based on the structured interview in the selected kindergarten. The results of the research of action research and structured interview are described in detail in the final part of the thesis.
Klíčová slova
Předškolní období, práce s adaptérem, grafomotorika, jemná motorika, mateřská škola, úchop psací potřeby, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
Preschool period, working with adapter, graphomotorics, fine motor skills, kindergarten, handwriting grip, action research
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přípravou dětí v MŠ pro správný úchop psací
potřeby za využití práce s adaptérem. Teoretickou část tvoří charakteristika dítěte předškolního věku, ve které je zahrnutý kognitivní, motorický a socializační vývoj. Dále přináší informace o přípravě dítěte na budoucí psaní a zabývá se grafomotorikou v předškolním období věku dítěte. Součástí práce je i popis adaptéru, který byl využit v nápravném programu. Praktická část se věnuje průběhu akčního výzkumu, při kterém se zjišťuje ověření účinnosti práce s adaptérem při nácviku správného držení psací potřeby dětmi v MŠ a identifikuje grafomotorickou přípravu dětí ve věku 3-6 let na základě strukturovaného rozhovoru ve vybrané MŠ. Výsledky výzkumného šetření akčního výzkumu a strukturovaného rozhovoru jsou podrobně popsány v závěrečné části práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the preparation of children in kindergarten
for proper grip of writing instruments using the work with adapter. The theoretical part consists of the characteristics of a pre-school child in which cognitive, motor and socialization development is included. It also provides information about the child's preparation for future writing and deals with graphomotorics in the pre-school age of the child. Part of the work is a description of the adapter, which was used in the corrective program. The practical part is devoted to the course of action research,which the verifies the efficiency of the work with the adapter during the training of the correct possession of the writing instruments by the children in the kindergarten is identifies and the graphomotoric preparation of the children aged
3-6 is based on the structured interview in the selected kindergarten. The results of the research of action research and structured interview are described in detail in the final part of the thesis.
Klíčová slova
Předškolní období, práce s adaptérem, grafomotorika, jemná motorika, mateřská škola, úchop psací potřeby, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
Preschool period, working with adapter, graphomotorics, fine motor skills, kindergarten, handwriting grip, action research
Zásady pro vypracování
Cíl:
Ověření účinnosti práce s adapterem při nácviku správného držení psací potřeby dětmi v MŠ.
Požadavky:
- studium odborné literatury
- monitorování situace na počátku docházky do MŠ
- příprava nápravného programu
- vyhodnocování výsledků akčního výzkumu
Použité metody:
- akční výzkum
- pozorování
- strukturovaný rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl:
Ověření účinnosti práce s adapterem při nácviku správného držení psací potřeby dětmi v MŠ.
Požadavky:
- studium odborné literatury
- monitorování situace na počátku docházky do MŠ
- příprava nápravného programu
- vyhodnocování výsledků akčního výzkumu
Použité metody:
- akční výzkum
- pozorování
- strukturovaný rozhovor
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2006. Rozvoj grafomotoriky: jak
rozvíjet kreslení a psaní. Brno: ComputerPress. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ.Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd.
Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online].
Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, Martin. 2011Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty
učitelství. Praha: Portál. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-7367-778-7.
THOROVÁ, Kateřina. 2015Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí
po smrt. Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2006. Rozvoj grafomotoriky: jak
rozvíjet kreslení a psaní. Brno: ComputerPress. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ.Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd.
Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online].
Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, Martin. 2011Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty
učitelství. Praha: Portál. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-7367-778-7.
THOROVÁ, Kateřina. 2015Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí
po smrt. Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-262-0714-6.